6 توصیه ساده اما مهم برای کاهش کلسترول بد

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، بر اساس تحقيقات پزشكي اولين راه كار اين است كه مصرف چربي‌هاي اشباع شده را محدود كنيد.

چربي‌هاي اشباع شده كه اغلب به چربي‌هاي حيواني اطلاق مي‌شوند از مواد غذايي شامل پوست مرغ و پرندگان خوراكي، فرآورده‌هاي لبني پرچرب و چربي‌هاي بريده شده از گوشت گاو و گوشت لخم و بره وارد بدن مي‌شوند.

اين چربي‌ها مي‌توانند در بدن توليد كلسترول را تحريك كنند و در نتيجه با افزايش كل كلسترول بدن مقدار كلسترول بد خون را نيز بالا ببرند. توصيه دوم اين است كه از مصرف چربي‌هاي ترانس خودداري كنيد. چربي‌هاي ترانس يا بخشي از روغن‌هاي هيدروژنه (براي پيدا كردن آنها ليست مواد تشكيل دهنده روي برچسبهاي مواد غذايي را كنترل كنيد)، مي‌توانند حتي بيشتر از چربي‌هاي اشباع شده به ميزان كلسترول بدن آسيب وارد كنند چون اين چربي‌ها در عين حال كه ميزان كلسترول بد يا LDL را افزايش مي‌دهند از سوي ديگر مقدار كلسترول خوب يا HDL را در خون پايين مي‌آورند.

مطالعات نشان داده است كه چربي‌هاي ترانس هم چنين مي‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزايش دهند. غذاهايي مانند محصولات كباب شده، كراكرها، چيپس‌ها و ساير ميان وعده‌اي فرآوري شده منابع اصلي چربي ترانس هستند و بسيار بهتر است كه مواد غذايي حاوي چربي‌هاي مونواشباع نشده يا چند گانه اشباع نشده مانند روغن زيتون و بادام زميني و ساير خشكبار به جاي چربي‌هاي ترانس مصرف شوند.

در نكته سوم همواره توصيه مي‌شود كه وزن خود را در حد سالم و طبيعي نگهداريد. اضافه وزن هم باعث مي‌شود كه كلسترول بد خون افزايش پيدا كند.

آزمايشات نشان داده است كه در بسياري از افراد كاهش وزن مقدار كلسترول بد را نيز پايين مي‌آورد. هم چنين در ازاي هر دو پوند كاهش وزن مقدار كلسترول خوب 35/0 mg/dl افزايش مي‌يابد. راه كار چهارم توصيه مي‌كند كه هوشمندانه و مكرر ورزش كنيد. حداقل 20 دقيقه نرمش آيروبيك روزانه نيز مي‌تواند كلسترول بد را كاهش داده و در عوض ميزان كلسترول خوب را بالا ببرد.

محققان توصيه مي‌كنند كه تركيب يك برنامه غذايي سالم و ورزش كمك شاياني به كاهش وزن مي‌كند و به اين ترتيب ميزان كلسترول خون پايين‌تر مي‌آيد. موضوع مهم در اين زمينه تداوم و دنبال كردن برنامه‌هاي سالم زيستي و لذت بردن از فعاليت‌هاي آيروبيك، پياده روي، شنا، دوچرخه سواري و تمام گزينه‌هاي مناسب است.

در نكته سوم عنوان و تاكيد شده كه سيگار را ترك كنيد چون فاكتور بسيار مهم و خطرساز در بروز بيماريهاي قلبي و سرطان است كه ميزان كلسترول خوب را كاهش مي‌دهد. با ترك سيگار مي‌توان سطح كلسترول خوب را تا 10 درصد افزايش داد.

در پايان نيز به عنوان توصيه آخر تاكيد مي‌شود كه حتما با يك پزشك متخصص براي درمان و كاهش كلسترول ناسالم مشورت كنيد، چون گاهي با سابقه فاميلي و بيماريهاي قلبي تاكتيك‌هاي بالا جواب نمي‌دهد و بهتر است از يك مشاوره پزشكي بهره بگيريد.

نوشته شده توسط مژگان ذوالفقاریان در چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۰ ب.ظ

دیدگاه


پارسین گرافیک طراحی و توسعه سامانه های تحت وب طراحی سایت خبری خبرگزاری پرتال سازمانی میزبانی وب
Designed and Developed by Parseen Graphic