5 قاعده برای بهترخوابیدن

به خوابتان احترام بگذاريد:

آيا شب‌ها به سختي خوابتان مي‌برد؟ شايد فقط به اين دليل كه  علاقه‌مند هستيد فيلم را تا آخرش ببينيد، كتابي را كه مي‌خوانيد تمام كنيد و يا چون با دوستانتان هستيد، از وقت خوابتان مي‌گذرد.

سيكل و يا زمان خواب رفتن حدود يك ساعت و نيم برنامه‌ريزي شده است؛ چنانچه از اين «قطار» جا بمانيد، بايد منتظر قطار بعدي بمانيد. بنابراين احتمال مي‌رود بدون آنكه بتوانيد سوار واگن شويد، داخل تخت‌تان از اين پهلو به آن پهلو شويد! همچنين، اگر دير مي‌خوابيد، فايده‌اي ندارد كه سر شب به رختخواب برويد، چون خوابتان نمي‌برد! زماني‌كه چشم‌هايتان بسوزد، خميازه بكشيد و كمي احساس لرزش كنيد. وقت آن رسيده كه به رختخواب برويد!  سعي كنيد تا جايي‌كه امكان دارد هر روز تقريبا در يك ساعت معين به رختخواب رفته و صبح‌ها در ساعت معيني از خواب بيدار شويد. چنانچه به ساعت خوابيدن توجهي نكنيد(روزهاي تعطيل ساعت 4 صبح به رختخواب برويد و 2 بعدازظهر از خواب بيدار شويد) خوابيدن بيش از پيش برايتان مشكل‌تر خواهد بود.

2.درجه حرارت مناسب را پيدا كنيد:

آيا شب‌ها براي آرامش داشتن و براي آنكه خودتان را براي خواب آماده كنيد‌، دوش آب گرم مي‌گيريد؟ اشتباه مي‌كنيد! برعكس، بدن انسان زماني‌كه براي خواب برنامه‌ريزي مي‌كند، درجه حرارت داخلي‌اش كاهش مي‌يابد؛ بنابراين لازم است در اين راستا پيش رويد و براي تسكين يافتن، يك دوش آب ولرم (حداكثر تا 37 درجه سانتي‌گراد) بگيريد. همچنين درجه حرارت اتاقتان را تا 20 درجه سانتي‌گراد برسانيد و هنگام خواب پاهايتان را گرم نگه داريد! دانشمندان اثبات كرده‌اند كه گرم نگه داشتن پاها به اتساع مويرگ‌ها كمك كرده و اين عمل به خواب رفتن كمك مي‌كند. جوراب‌هايتان را در رختخواب بپوشيد!

3.شام سبك بخوريد:

غذاي سنگين و هضم مشكل، خواب را بر هم مي‌زند، بنابراين قبل از رفتن به رختخواب از خوردن شام سنگين خودداري كنيد. خوردن گوشت قرمز، غذاهاي ادويه‌دار، قهوه و چاي را قدغن كنيد. ميوه و سبزيجات خام، نان سفيد، ماكاروني، ماهي و سبزيجات و تمام مواد لبني كه حاوي تريپتوفان- ماده‌اي كه در ساخت و ساز سروتونين نقش دارد- هستند را ارجحيت دهيد (سروتونين، هورموني است كه موجب آرامش و خواب رفتن مي‌شود). هرچه زودتر شامتان را ميل كنيد؛ ترجيحا 2ساعت قبل از خواب. جوشانده گياهاني مثل سنبل طيب، بابونه و…كه ضد‌عصبانيت هستند و يا يك ليوان شير ولرم كه اثري آرامبخش دارند بنوشيد.

4.اتاق خوابتان را مرتب كنيد:

بد مي‌خوابيد؟ چنانچه تلويزيون پايين تخت‌تان قرار دارد فورا آن ‌را سر جايش بگذاريد؛ اين عمل يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه توسط متخصصان خواب به آن توصيه شده است. همچنين اتاق كارتان نبايد اتاق خوابتان باشد و بدتر آنكه در بستر مشغول به كار باشيد! اتاق خواب مكاني است براي خوابيدن نه سالني براي فعاليت‌هاي مختلف! خود بستر هم بخش مهمي است. به‌سختي مي‌توان شبي خوش را روي تختي گذراند كه تشكش نافرم باشد  يا با كوچك‌ترين حركت هم‌بسترتان ناگهان از خواب بپريد. تشك هر 10 سال عوض مي‌شود؛ تشك شما چطور، چند سال از عمرش مي‌گذرد؟ درصورتي‌كه همسرتان خروپف مي‌كند، به وسايلتان يك گوشي اضافه كنيد.

5.ذهنتان را مشغول نكنيد:

چنانچه خوابتان سبك باشد، برخي از فعاليت‌هاي ذهني به‌شدت خوابتان را مختل مي‌كند. از اين‌رو، تلويزيون، بازي‌هاي ويدئويي و تمام نگراني‌هايي مثل ماليات، حسابرسي، ورق‌هايي كه بايد تصحيح شوند و… را كنار بگذاريد. همچنين بحث و مشاجره‌هاي زن و شوهري را نيز قدغن كنيد! اين عمل موجب عصبانيت‌تان شده سپس زماني‌كه سرتان را روي بالش مي‌گذاريد مدام آن ‌را تكرار كرده و خوب نمي‌خوابيد!

نوشته شده توسط مژگان ذوالفقاریان در Wednesday, 08 September 2010 ساعت 6:59 pm

دیدگاه

نظرات در این پست بسته شده.


پارسین گرافیک طراحی و توسعه سامانه های تحت وب طراحی سایت خبری خبرگزاری پرتال سازمانی میزبانی وب
Designed and Developed by Parseen Graphic