تغذیه

لثه و مراقبتهای آن را فراموش نکنید

لثه ها و مراقبت از آنها

نکات برگزیده مطلب
  • برای جلوگیری از خونریزی و شل شدن این بخش از دهان باید ویتامین ث مصرف کرد

 

روش های نگهداری از لثه

بافت لثه در دهان بالای آرواره و در غشاء مخاطی قرار دارد. در حالت سالم و طبیعی لثه رنگ صورتی را به خودش میگیرد و رنگ های دیگر آن مانند سفید، قرمز و آبی نشانه بیماری هستند.

بصورت مثال اگر لثه اسفنجی شود نشانه ای از اسکوروی میباشد

چگونه میتوان لثه را در بهترین حالت و سالم نگه داشت؟

 

خراب شدن یا از دست دادن دندان‌ها برای همه اتفاقی ناگوار است. این در حالی است که بیشتر افراد نگهداری و حفاظت از دندان را تنها در گروی مسواک زدن می‌دانند و هیچ اقدام دیگری برای سالم ماندن این عضو مهم بدن نمی‌کنند. اما از مهم‌ترین راه‌های سالم ماندن دندان‌ها، داشتن لثه سالم است. در ادامه برای سالم ماندن لثه‌ها چند روش ساده پیشنهاد شده است.

برای جلوگیری از خونریزی و شل شدن این بخش از دهان باید ویتامین ث مصرف کرد. حداقل مصرف این ویتامین در روز باید بین ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم باشد. میانگین استفاده معمولی این ویتامین هزار میلی‌گرم در روز است و سقفی که برای مصرف این ویتامین در یک روز تعییت شده دو هزار میلی‌گرم است.

برای اینکه لثه‌ها و دندان سالمی داشته باشید باید پروتئین کافی مصرف کنید. کمبود پروتئین در بدن می‌تواند ذخایر این ماده را تخلیه کند و منجر به ضعف لثه و افتادن دندان‌ها شود.

مصرف قند می‌تواند آسیب جدی به این بافت مهم  و سپس دندان‌ها وارد کند. مصرف زیاد مواد دارای قند باعث می‌شود pH دهان تغییر کند و موجب خروج مواد معدنی از بافت‌هایی مانند لثه شود تا ثبات pH خون حفظ شود.

به همین دلیل با کاهش مصرف مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های محتوی قند می‌توانید به سالم ماندن لثه‌ها و استحکام آنها کمک کنید.

مس، روی، سیلیس و دیگر مواد مغذی از مواد دیگری است که در سلامتی لثه‌ها نقش مهمی دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
پیک سلامت
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا