سلامت
موضوعات داغ

آلزایمر و تشخیص زود هنگام آن از طریق باکتری

آلزایمر و ارتباط آن با باکتری های روده

آیا تغییرات میکروبی روده، هشدار اولیه ابتلا به آلزایمر است

آلزایمر یکی از بیماری هایی است که سبب اختلال فراوان در زندگی فرد و اطرافیان وی می شود. در این مورد تحقیقات مهمی صورت گرفته اما متاسفانه امکان تشخیص این بیماری در مراحل اولیه هنوز امکان پذیر نیست . در زیر به بررسی اجمالی یکی از آنها می پردازیم.

این یافته راه را برای استفاده بالقوه از ترکیب باکتریایی روده به عنوان وسیله ای برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هموار می کند. علاوه بر این، راه را برای طراحی درمان‌های پیشگیرانه باز می‌کند که میکروبیوم روده را برای جلوگیری از زوال شناختی تغییر می‌دهند.

طبق مطالعه محققان دانشکده دانشگاه واشنگتن

در روده  افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند ( پس از شروع تغییرات مغزی اما قبل از آشکار شدن علائم بالینی ) مجموعه ای از باکتری ها مشاهده شده است که با باکتری های روده افراد سالم متفاوت است.

این تحقیقات احتمال شناسایی زود هنگام افراد در معرض خطر زوال عقل را ازطریق تجزیه و تحلیل نوع باکتری های روده و همچنین یافتن راه های درمانی پیشگیرانه از طریق تغییر دادن طیف میکروبی روده مطرح می کند.این یافته ها در ۱۴ ژوئن در “Science Translational Medicine” منتشر شده است .

در صورتیکه بتوان از این روش آلزایمر را تشخیص داد علاوه بر آنکه قبل از بروز علایم این بیماری می توان آن را تشخیص داد، بلکه در مقایسه با اسکن‌های مغزی روش بسیار ساده تری برای تشخیص بیماری می باشد.

محققان بیان کردند که این تفاوت در باکتری روده می تواند برای غربالگری اولیه بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

Dantas، نویسنده همکار،  پروفسور کانن گفت

“ما هنوز نمی دانیم که روده بر مغز تأثیر می گذارد یا مغز بر روده، اما دانستن این ارتباط در هر دو مورد ارزشمند است.” در مورد چگونگی تاثیر این باکتری ها دو احتمال وجود دارد، در حالت اول، تغییرات در میکروبیوم روده فقط نشانه ای ازتغییرات پاتولوژیک در مغزمی باشد .

در حالت دوم این طیف خاص از میکروب های روده به بیماری آلزایمر کمک می کند و خود عاملی در ایجاد تغییرات در مغز افراد مبتلا می باشد، که در حالت دوم احتمالا با تغییر میکروبیوم روده توسط پروبیوتیک ها یا دفع آنها از طریق مدفوع ممکن است به تغییر مسیر بیماری در جهت بهبودی کمک کرد .

اهمیت تشخیص زود هنگام آلزایمر در این است که متاسفانه در هنگام بروز علائم بالینی زوال مغز در افراد، تغییرات قابل توجهی در مغز آنها ایجاد شده که اغلب غیرقابل برگشت هستند .

اما اگر بتوان این بیماری را در مراحل اولیه بیماری تشخیص داد، درمان بسیار موثر تر خواهد بود. در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، که می‌تواند دو دهه یا بیشتر طول بکشد، توده‌هایی از پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو در مغز افراد مبتلا جمع می‌شود، اما هنوز اثر تخریب عصبی یا زوال شناختی شروع نشده است .

علاوه بر این در ارتباط با تاثیر تغذیه بر ایجاد بیماری آلزایمر، دانشمندان در این تحقیق دریافتند که افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری آلزایمردر مراحل اولیه( پیش بالینی)، علیرغم اینکه اساساً رژیم غذایی مشابهی دارند، باکتری‌های روده کاملاً متفاوتی دارند . در نتیجه برای تایید تاثیر تغذیه در ایجاد این بیماری  نیاز به برری های بیشتری می باشد.

۵ از ۵ امتیاز - (۱ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neuroscience
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. آلزایمر یک بیماری مزمن و پیشرونده است که باعث از دست رفتن حافظه و توانایی های شناختی می شود.علت دقیق آلزایمر هنوز شناخته نشده است اما عوامل ژنتیکی، سن، سبک زندگی و بیماری های همراه ممکن است نقش داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا