سلامت

سرطان و درمان آن از طریق واکسن

سرطان و تولید واکسن آن

نکات برگزیده مطلب
  • در روش جدید درمان سرطان ،سیستم ایمنی را برای پاسخ ضد توموری طولانی‌مدت آماده می کنند.

نابودی سلولهای سرطانی و پیشگیری از سرطان با واکسن

 

سرطان از جمله بیماری هایی می باشد که برای بسیاری از مبتلایان و خانواده های آنها خاطرات بدی به جای گذاشته است. تحمل عدم اطمینان از درمان قطعی، سختیهای دوران درمان در کنار هزینه های این بیماری از نظرها پوشیده نیست.اما به تازگی یک رویکرد جدید درمانی بوسیله سلول های بنیادی ارائه شده است که از طریق آن می توان تومورهای مغزی ایجاد شده را از بین برد و در سیستم ایمنی، نسبت به سلولهای سرطانی ایمنی طولانی مدت ایجاد کرد و به سلولهای ایمنی آموزش جلوگیری از بازگشت سرطان را داد. در این روش جدیدسلول های سرطانی را به عوامل قوی و ضد سرطانی تبدیل می کنند.

در جدیدترین کار آزمایشگاه دکتر Khalid Shah، در بیمارستان  Brigham and Women’s Hospital، یکی از اعضای موسس سیستم مراقبت های بهداشتی Mass General Brigham، محققان یک رویکرد سلول درمانی جدید بوسیله آموزش سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن تومورهای سرطانی با  اثر طولانی مدت ابدا کرده اند. در این روش می توان به مدت طولانی ازعود سرطان جلوگیری کرد.

دکتر Khalid Shah ، مدیر مرکز سلول‌های بنیادی و ایمونوتراپی ترجمه (CSTI) و نویسنده مقاله، گفت: «تیم ما یک ایده ساده را دنبال کرده است و آن گرفتن سلول‌های سرطانی و تبدیل آنها به نابود کننده سلولهای سرطانی و واکسن‌ آن است».

معاون تحقیقات در بخش جراحی مغز و اعصاب در بریگام و هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد و موسسه سلول های بنیادی هاروارد (HSCI) اشاره کرد: “ما با استفاده از مهندسی ژن، سلول‌های سرطانی را بگونه ای تغییر کاربری می‌دهیم تا بتوانیم از انها بعنوان دارویی جهت از بین بردن سلول‌های تومور و تحریک سیستم ایمنی استفاده کنیم بدین ترتیب نه تنها می توان تومورهای اولیه را از بین برد و بلکه می توان از عود سرطان نیز جلوگیری کرد.”

موضوع واکسن‌های سرطان یک حوزه تحقیقاتی فعال برای بسیاری از آزمایشگاه‌ها هستند، اما رویکرد دکتر Khalid Shah و همکارانش متمایز است. این تیم به جای استفاده از سلول‌های تومور غیرفعال، سلول‌های تومور زنده فعال را که دارای ویژگی های سرطانی هستند، تغییر کاربری می‌دهند و بعد از ایجاد تغییر این سلول‌های تومور زنده مانند کبوترهای خانگی که به قفس خود بازمی‌گردند، مسافت‌های زیادی را در سراسر مغز طی می‌کنند تا به محل سلول‌های تومور همکار خود بازگردند.

تیم دکتر Khalid Shah با استفاده از ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 مهندسی کرده، سلولهای تومور زنده را برای آزادسازی عامل کشتن سلول های تومور تغییر کاربری داده اند و با بهره گیری از ویژگی منحصر به فرد این سلولها، که شبیه کبوتر های خانگی به محل تومور های سرطانی می روند به راحتی از آنها جهت کشتار سلولهای مهاجم استفاده کرده اند. علاوه بر این، سلول‌های تومور مهندسی شده (تغییر یافته جهت درمان) مذکور دارای ویژگی هستند که تشخیص، برچسب‌گذاری و به خاطر سپردن سلولهای سرطانی را برای سیستم ایمنی آسان می‌کند در نتیجه سیستم ایمنی برای پاسخ ضد توموری طولانی‌مدت آماده می شود.

برای رسیدن به چنین نتایجی، این تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه از سلول‌های تغییر یافته مذکور در گونه‌های مختلف موش استفاده کردند، از جمله موشهایی که سلول‌های مغز استخوان، کبد و تیموس انسان را در بدن خود حمل می کردند.  در طی انجام آزمایش،  سلول درمانی مذکور ایمن، قابل اجرا و کارآمد بودند و از طریق استفاده از آنها محقیقین توانستند بهترین مسیرموجود برای حرکت به سمت تومور ها و درمان انها را در بدن موشها مشخص کنند.

البته این تیم تحقیقاتی متذکر شدند برای استفاده از یافته های این تحقیق نیاز به بررسی و تحقیقات تکمیلی می باشد.

دکتر Khalid Shah گفت: “هدف ما اتخاذ رویکردی نوآورانه است تا بتوانیم یک واکسن درمانی و کشنده سرطان ایجاد کنیم که در نهایت تاثیری ماندگار در پزشکی خواهد داشت.”

در پایان دکتر Khalid Shah و همکارانش خاطرنشان کردند که این استراتژی درمانی برای طیف وسیع تری از تومورهای جامد قابل استفاده است و تحقیقات بیشتر در مورد کاربردهای آن ضروری است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neuroscience
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا