پوست

سیستم ایمنی و اثر آن بر رشد مو

سیستم ایمنی و امید به درمان آلوپیشا

رابطه شگفت انگیز بین سیستم ایمنی و رشد مو

 

سیتم ایمنی در بدن نقش دفاعی را ایفا می کند اما در بعضی موارد این سیستم با اشتباه گرفتن سلولهای خودی بدن به آنها حمله می کند. نوعی از سلولها در این سیستم بنام سلول‌هایT  تنظیمی موظفند تا جلوی حملات اشتباه این سیستم را بگیرند.

به تازگی کشف شده است که از این سلولهای تنظیم کننده می توان در ترمیم مو های آسیب دیده استفاده کرد  امیدهای تازه ای برای درمان بیماری آلوپیشیا که منجر به ریزش کامل یا منطقه ای موهای بدن می شود، ایجاد شده است.

 

طبق مقاله ای که  در 23 ژوئن 2022 در Nature Immunology منتشر شد، با همکاری بین یک نوع از سلول‌های سیستم ایمنی بدن (به نام سلول‌هایT  تنظیمی) وسلول‌های پوست،  تولید فولیکول‌های موی جدید و رشد مو در بدن آغاز می شود.

Ye Zheng، نویسنده مسئول و استادیار مرکز ایمونوبیولوژی و پاتوژنز میکروبی salk institute متذکر شد: “مدت ها است که دانشمندان نقش (سلول های T تنظیمی) را در کاهش واکنش های ایمنی بیش از حد در بیماری های خود ایمنی مورد مطالعه قرار داده اند. آنها به تازگی آنها  متوجه شدند کهاین سلولها جدا از وظیفه تنظیم واکنش های سیستم ایمنی بدن، در رشد و بازسازی مو نیز نقش موثری را ایفا می کنند

آنها دریافتند که گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی (که به هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی پاسخ می‌دهند) به سلول های T تنظیم کننده دستور می دهند تا با تولید پروتئین TGF-beta3 ، سلول های بنیادی فولیکول مو را فعال کنند و در نهایت این فرایند موجب رشد مو شود.

با این حال، سلول‌های T تنظیمی به طور معمول TGF-beta3 تولید نمی‌کنندو در زمانی که بافت های عضلانی و قلب آسیب دیده و یا در اثر آسیب پوست فولیکولهای آن ناحیه آسیب دیدهاند سلولهای T تنظیمی پروتئین TGF-beta3 را تولید می کنند.

بر اساس این یافته ها امید است در بیماری های خود ایمنی مانند alopecia که سلولهای دفاعی بدن به اشتباه به فولیکول های موی فرد مبتلا حمله کرده و باعث ریزش کامل یا منطقه ای موها بدن بیمار می شوند، بتوان از طریق (سلولهای  Tتنظیمی) در کنار متوقف کردن واکنش اشتباه سلولهای ایمنی بدن موجب ترمیم فولیکولهای موی آسیب دیده شد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا