روانشناسیسلامت

نوزاد و عوارض آلودگی هوا

نوزاد و رشد مغزی آنها

نکات برگزیده مطلب
  • آلودگی هوا می‌تواند بر میکروبیوم روده کودک (باکتری های مفید روده) تأثیر بگذارد و سبب افزایش التهاب در روده ها شده

 

آلودگی هوا و اثر آن بررشد مغزی نوزادان

 

با توجه به رشد روزافزون اختلالات رفتاری و افزایش مشکلات ذهنی و یادگیری در کودک و نوزاد جوامع مختلف، لازم است که والدین از تحقیقات در زمینه عوامل ایجاد این مشکلات مطلع باشند تا بتوانند فرزندانی سالم و شاد داشته باشند. به همین دلیل بر آن شدم که نتایج تحقیق زیر را در اختیار خوانندگان محترم بگذارم.

نوشته های مشابه

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه کلرادو بولدر، کودکان نوپا و نوزاد که مادرانشان در اواسط تا اواخر بارداری در معرض سطوح بالاتری از آلودگی هوا قرار داشتند، در معیارهای شناختی، هماهنگی حرکتی و مهارت های زبانی امتیاز کمتری کسب می کنند.

طبق مطالعه منشر شده در ژورنال سلامت محیطی که بر روی عده ای از مادران لاتین تبار و فرزندانشان انجام شده بود و جزءاولین مطالعاتی است که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا قبل از تولد و رشد مغز در دوران نوزادی را ارزیابی می کند، قرار گرفتن در معرض هوای کثیف در طول دوره های حیاتی رشد می تواند اثرات بالقوه پایداری بر سلامت کودکان داشته باشد.

Tanya Alderete، نویسنده ارشد، استادیار فیزیولوژی  در CU Boulder،اشاره می کند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی، به‌ویژه در اواسط تا اواخر بارداری، ممکن است بر رشد عصبی در اوایل زندگی تأثیر منفی بگذارد.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی ۱۶۱ جفت مادر-شیرخوار سالم را که در جنوب کالیفرنیا زندگی می‌کردند، دنبال کردند و در مطالعه شیر مادر، یک مطالعه طولی سلامت نوزاد، ثبت نام کردند. شرکت کنندگان تاریخچه مفصلی از محل زندگی خود ارائه کردند.

Zach Morgan، نویسنده این مقاله گفت: طبق این مطالعه، زمان بارداری مادر که در معرض آلودگی هوا قرار می گیرد در تاثیر آلودگی بر مغز جنین موثر است. در اواسط تا اواخر بارداری تنفس هوای آلوده می تواند به ویژه برای رشد عصبی نوزاد مضر باشد.

او توضیح داد که در اواسط تا اواخر بارداری، مدارهای کلیدی عصبی در مغز تشکیل می‌شوند تا از سیستم‌های حسی، ارتباطی و حرکتی پشتیبانی کنند. در حالی که تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی تأثیر آلودگی بر مغز در حال رشد مورد نیاز است، تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که آلاینده‌های استنشاقی ممکن است در تماس مستقیم با جنین قرار گیرند و باعث التهاب سیستمیک و استرس اکسیداتیو شوند که می‌تواند در رشد عصبی اختلال ایجاد کند.

همچنین Alderete در تحقیقات خود نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند بر میکروبیوم روده کودک (باکتری های مفید روده) تأثیر بگذارد و سبب افزایش التهاب در روده ها شده و همچنین می‌تواند بر مغز نیز تأثیر بگذارد. مطالعات دیگر در کودکان بزرگتر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلاینده ها قبل از تولد و کاهش ماده سفید، ضخامت قشر و جریان خون در مغز و همچنین نمرات IQ پایین را نشان داده اند.

وی همچنین اشاره کرد با توجه به این که این تحقیق صرفا بر روی مادران لاتین انجام شده است، برای نتیجه گیری نهایی نیاز به تحقیق بر روی مادرانی از جوامع مختلف داریم.

Alderete بیان کرد که متاسفانه بیشتر افراد کم درآمد در معرض الودگی هوا در شهرهای بزرگ و در محل کار خود هستند که این امر می تواند در سلامت نسل آنها  موثر باشد و هشدار داد که باید به رفع مسئله آلودگی هوا که در خیلی از مناطق  مختلف دنیا به چشم می خورد توجه بیشتری بشود.

او اشاره کرد که یافته‌های ما اهمیت پرداختن به تأثیر آلودگی بر جوامع محروم را برجسته می‌کند و به گام‌های بیشتری اشاره می‌کند که همه خانواده‌ها می‌توانند برای محافظت از سلامت خود بردارند. و البته وی تاکید کرد که صرفا اینکه یک زن در دوران بارداری در معرض سطوح بالایی از آلودگی قرار گرفته است، نمی تواند دلیلی باشد که فرزندش نقص های شناختی مادام العمری خواهد داشت.

اما او توصیه می کند که زنان باردار در صورت امکان مراقب آلاینده های موجود در هوا به خصوص در سه ماهه دوم و سوم باشند. آنها همچنین باید از ورزش در فضای باز در روزهای پر آلودگی خودداری کنند. سرمایه گذاری در یک سیستم فیلتر هوا در داخل خانه؛ هنگام آشپزی پنجره ها را باز کنید.

در پایان او گفت: “این تنها یکی از چیزهایی است که والدین آینده باید از آن آگاه باشند تا بهترین شروع ممکن را به فرزندشان بدهند.”

دانشگاه کلرادو ۲۵

ژانویه ۲۰۲۳

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا