خواص تره فرنگی

تره فرنگی

تره فرنگی پرخاصیت زمستان

تره فرنگی یکی از سبزیجاتی است که به خاطر تنوع آن در تمام فصول سال وجود دارد؛ حتی به دلیل مقاومت در برابر سرما در زمستان نیز دیده می شود. از آنجا که تره فرنگی منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است، زمستان بهترین زمان برای مصرف آن به حساب می آید.

تره فرنگی برگ هایی دارد که به دور هم پیچیده شده اند. قسمت پیاز زیر زمینی آن سفید، ترد و خوشمزه است. برگ های سبز آن که سفت تر هستند منبع بسیار غنی از عناصر تغذیه ای هستند، که متاسفانه هنگام خرد کردن، بخش زیادی از آنها از بین می رود.
تره فرنگی جز خانوده پیاز و سیر است و به همین خاطر طعم نسبتا تندی دارد. این گیاه در واقع گونه ای از سیر بومی منطقه خاور نزدیک است که در تمام مناطق مدیترانه ای کشت می شود.
دقت کنید که در هنگام خرید، تره فرنگی باید کاملا تازه، شاداب، ترد و برگ ها سفت و بدون لکه باشند. این گیاه به خاطر رشد در خاک، معمولا بسیار گلی است و هنگام مصرف باید به دقت با آب فراوان آن را شست. همیشه مرسوم بوده که قبل ازطبخ، تره فرنگی را در آب نمک می جوشاندند تا ترکیبات گوگردی آن از بین برود.
اگر تره ها کوچک باشند، به حالت سرد یا کمی گرم همراه با سس سرکه بسیار خوشمزه است. همچنین می توان با کمی خامه تازه و لیمو از طعم آن لذت برد. در تهیه انواع ته چین، سوپ و تارت ها نیز از این سبزی مفید استفاده کنید.
ارزش غذایی
فیبرها، نمک های معدنی، کاروتن و فولات موادی هستند که در تره فرنگی به وفور وجود دارد. همچنین از ویتامین C بالا( 17 تا30 میلی گرم) خصوصا در برگ های سبز آن نباید غافل شد. این برگ ها را دور نیاندازید و با آنها سوپ بپزید. تره فرنگی جز سبزیجاتی است که به خاطر مقدار بالای فیبر و آنتی اکسیدان و همچنین ترکیبات گوگردی سلاحی برای پیشگیریی از سرطان شناخته شده است.
بسیاری از افراد خصوصا بچه ها تره فرنگی را به خاطر طعم تند آن دوست ندارند. یکی از بهترین روش ها در این باره، استفاده از آن در تهیه ته دیگ و ته چین است.
مقادیر غذایی در هر 100 گرم تره فرنگی:
کالری: 23 کیلوکالری

 آب : 95.5گرم پروتئین: 1.6 گرم

کلسیم: 31 میلی گرم
نشاسته: 3.7 گرم

چربی: 0.3گرم

کلسترول: 70 میلی گرم

پتاسیم: 256 میلی گرم
منیزیوم: 11 میلی گرم

فسفر: 35میلی گرم آهن: 0.9 میلی گرم

ویتامین B6: 0.3 میلی گرم
فولات: 96میکروگرم

فیبر: 2.8 گرم
سدیم: 960 میلی گرم

نیاسین: 0.4 میلی گرم
ویتامین C: 18 میلی گرم( در برگ های سبز 30 میلی گرم)
کاروتن: 500 میکرو گرم ( در برگ های سبز 200 میکرو گرم)

منبع: قدس آنلاين

نوشته شده توسط مژگان ذوالفقاریان در سه شنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


پارسین گرافیک طراحی و توسعه سامانه های تحت وب طراحی سایت خبری خبرگزاری پرتال سازمانی میزبانی وب
Designed and Developed by Parseen Graphic