انیمیشنمامایی
موضوعات داغ

زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی سرطان زا است؟

نکات برگزیده مطلب
  • واکسن Gardasil nine برای پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان های ناشی از HPV در دسترس است

زگیل تناسلی (HPV) چیست و چگونه به آن مبتلا می شوید

 

ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار HPV نامیده می شود، شایع ترین عفونت مقاربتی است. در ایالات متحده، حدود ۷۹ میلیون نفر مبتلا به HPV هستند و پزشکان هر ساله حدود ۱۴ میلیون مورد جدید را تشخیص می دهند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد و برخی می توانند خطر ابتلا به سرطان را هر ساله افزایش دهند، حدود 19400 زن و 12100 مرد در ایالات متحده به سرطان هایی مبتلا می شوند که از HPV نشات می گیرند. در این ویدیو می آموزیم که HPV چیست، چگونه گسترش می یابد، چه علائمی ایجاد می کند و درمان آن چیست. همچنین واکسن های HPV و سایر راه های محافظت در برابر عفونت را بررسی خواهیم کرد.

بیش از ۲۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که حدود ۴۰ نوع آن می تواند ناحیه تناسلی و همچنین دهان و گلو شما را آلوده کند. این نوع HPV در طول تماس جنسی پخش می شود. انواع دیگر HPV باعث ایجاد زگیل های رایج مانند زگیل دست و زگیل کف پا می شوند، اما این زگیل ها از طریق جنسی منتقل نمی شوند.

عفونت های HPV تناسلی بسیار بسیار شایع هستند . اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی را مشاهده نمی کنند و نتیجتا متوجه وجود این عفونت نمی شوند. لازم به ذکر است که اکثر عفونت های HPV تناسلی اصلا مضر نیستند و خود به خود از بین می روند، اما برخی از انواع HPV می توانند منجر به زگیل تناسلی یا انواع خاصی از سرطان شوند.

بیشترین موارد ابتلا به زگیل تناسلی توسط دو ویروس HPV نوع 6 و 11 ایجاد می شوند. اما با وجود اینکه درمان زگیل تناسلی حاصل از ابتلا به این دو نوع از ویروس مهم می باشد ، آنها ویروس های HPV کم خطر محسوب می شوند، زیرا منجر به سرطان یا سایر مشکلات جدی در فرد مبتلا نشده.  متاسفانه دست‌کم ده‌ها نوع HPV در اغلب موارد می‌توانند منجر به سرطان شوند، به‌ویژه نوع 16 و 18 از ویروس های HPV که اکثر موارد باعث ظهور سرطان می‌شوند و از انواع HPV پرخطر معرفی می شوند.

سرطان دهانه رحم معمولاً با HPV مرتبط است، اما HPV همچنین می‌تواند باعث سرطان در فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو شود. HPV به راحتی از طریق تماس پوست منطقه جنسی فرد مبتلا به پوست شریک جنسی خود منتقل می شود، در نتیجه زمانی که دستگاه تناسلی فرد به اندام تناسلی یا دهان و گلوی شخص مبتلا برخورد می کند به آن مبتلا می شود.

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما عفونت HPV را قبل از ایجاد زگیل شکست می دهد. در صورت ایجاد زگیل ، بسته به نوعHPV، شکل زگیل ها از نظر ظاهری متفاوت است. زگیل های تناسلی به صورت ضایعات کوچک مسطح گل کلم مانند یا برآمده با ساقه ریز ظاهر می شوند. در زنان. زگیل تناسلی بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می شود اما می تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز ایجاد شود. در مردان. زگیل تناسلی در آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می شود.

انواع زگیل:

 زگیل تناسلی ( Genital Warts ) به ندرت باعث ناراحتی یا درد می شود. آالبته ممکن است خارش و حساس و دردناک شدن در انها دیده شود.

محل رشد زگیل های معمولی (Common warts) که به شکل برآمدگی های زبر هستند ، معمولا روی دست ها و انگشتان می باشد. در بیشتر موارد، وجود ظاهری زگیل‌های معمولی (که درد یا خارش ندارند) برای افراد ناخوشایند است، اما گاهی آنها می‌توانند دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی باشند.

زگیل های کف پا ( plantar warts )، زگیل های کف پا رشد سخت و دانه ای دارند که معمولا روی پاشنه ها یا گوی های پای شما ظاهر می شوند. این زگیل ها ممکن است باعث ناراحتی، زگیل های مسطح شوند.

زگیل های مسطح ( Flat warts )ضایعاتی هستند که بالای آن صاف و کمی برآمده است. آنها می توانند در هر جایی ظاهر شوند، اما در کودکان معمولا بر روی صورت می گیرند و در مردان در ناحیه ریش و در زنان روی پاها ایجاد می شوند.

[taq_review]

عوامل مستعد کننده ابتلا HPV 

ابتلا به عفونت های HPV رایج است و از جمله عواملی که  خطر ابتلا به آن را زیاد می کنند عبارتند از:

  • سن : زگیل های معمولی ( common warts ) بیشتر در کودکان ایجاد می شود. زگیل تناسلی ( Genital Warts ) اغلب در نوجوانان و جوانان رخ می دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف : افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV هستند. تضعیف سیستم ایمنی در اثر عواملی چون ابتلا به ایدز HIV یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که پس از پیوند اعضا استفاده می شود، اتفاق می افتد.
  • پوست آسیب دیده: نواحی از پوست که سوراخ یا باز شده اند بیشتر مستعد ابتلا به زگیل های معمولی هستند.
  • تماس شخصی: لمس کردن زگیل های تناسلی یک فرد، تماس پوست بدن با سطوحی که آلوده به ویروس HPV هستند مانند، دوش های عمومی یا استخرها، ممکن است خطر ابتلا به عفونت HPV را افزایش دهد.

راه های پیشگیری:

ساده ترین راه برای پیشگیری از HPV انجام رابطه جنسی ایمن است. علاوه بر این، واکسن Gardasil nine برای پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان های ناشی از HPV در دسترس است. این واکسن می تواند در برابر ۹ نوع HPV که با سرطان یا زگیل تناسلی مرتبط است محافظت کند. CDC واکسن HPV را برای پسران و دختران 11 یا 12 ساله توصیه می کند. دو دوز از واکسن با فاصله حداقل شش ماه تزریق می شود. زنان و مردان 15 تا 26 ساله نیز می توانند در یک برنامه تزریق سه دوز واکسینه شوند. علاوه بر این، افراد بین 27 تا 45 سال که قبلاً برای HPV واکسینه نشده اند، اکنون جزء واجد شرایطین واکسیناسیون با Gardasil 9 اعلام شده اند.

درمان:

اکثر موارد HPV خود به خود از بین می روند، بنابراین هیچ درمانی برای خود عفونت وجود ندارد. درعوض، پزشک شما احتمالاً می خواهد شما را برای آزمایش مجدد در یک سال برای بررسی اینکه آیا عفونت HPV ادامه دارد یا خیر، و اگر هر گونه تغییر سلولی ایجاد شده است، نیاز به پیگیری بیشتر دارد.

۴.۸ از ۵ امتیاز - (۶ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
You Tube
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا