دسته بندی نشدهمقالات پزشکی

خواب و سلامت مغز

خواب و ارتباط آن با سکته مغزی و زوال مغز

نکات برگزیده مطلب
  • خواب مطلوب (7 تا 9 ساعت) برای سلامت مغز در افراد میانسال اهمیت زیادی دارد.

نقش خواب در سلامت مغز

 

خواب یکی از فاکتورهای تاثیر پذیر در زندگی ماشینی می باشد. بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن قلب آمریکا  در تاریخ January 30, 2024 منتشر شده است، زمان مطلوب برای خواب اثر زیادی بر سلامت مغز دارد.

Santiago Clocchiatti-Tuozzo، پزشک فوق‌دکتری T32 در آزمایشگاه فالکون در دانشکده پزشکی Yale بعنوان اولین نویسنده این مطالعه می‌گوید: شرایطی مانند سکته مغزی یا زوال عقل نتیجه مرحله نهایی یک فرآیند طولانی است که به طرز غم انگیزی به پایان می‌رسد. ما می خواهیم یاد بگیریم که چگونه از این فرآیندها قبل از وقوع جلوگیری کنیم.

 

در یکی از بزرگترین مطالعات تصویربرداری عصبی در نوع خود تا به امروز، تیم دانشگاه Yale تصاویر مغزی نزدیک به 40000 شرکت‌کننده سالم و میانسال را مورد بررسی قرار داد تا ارزیابی کند که چگونه عادات خواب ممکن است بر دو معیار سلامت مغز تأثیر بگذارد.

یکی از معیارهای بررسی شده شدت درگیری ماده سفید مغز با ضایعات مغزی (WMH) میباشد که وجود این ضایعات روی مغز معیاری برای نشان دادن پیری مغز محسوب می شود. معیار دیگری که در بررسی سلامت مغز اهمیت دارد و در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است، اندازه گیری یکنواختی انتشار آب در امتداد آکسون های عصبی می باشد. هر چه تعداد ضایعات WMH بیشتر، همچنین حجم آنها بزرگتر و انتشار یکنواخت آب به دور آکسون های عصبی کمتر باشد احتمال افزایش خطر سکته مغزی و زوال عقل بیشتر خواهد بود.

 

محققان دریافتند که در مقایسه با خواب بهینه (۷ تا ۹ ساعت در شب)، در شرکت‌کنندگانی که مدت کوتاه تری را به این مهم اختصاص داده  و یا افرادی که خواب طولانی (به طور متوسط ​​بیش از 9 ساعت در شب) در طول روز داشتند معیارهای مغزی مذکور به سوی افزایش خطر سکته مغزی و زوال عقل تغییر کرده است.

 

Clocchiatti-Tuozzo می گوید: «این یافته ها به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که خواب ستون اصلی سلامت مغز است. همچنین شواهدی را برای کمک به درک اینکه مدت خواب می‌تواند یک عامل خطر قابل تغییر برای سلامت مغز در آینده باشد، ارائه می‌کند.

 

محققان این مطالعه معتقدند که تنظیم عادات خواب جهت افزایش سلامت مغز در میانسالی می تواند نقش مهمی در کاهش احتمال سکته مغزی و زوال عقل داشته باشد.

 

Clocchiatti-Tuozzo اشاره می کند که: « چگونگی خواب در حال تبدیل شدن به یک موضوع پرطرفدار است. ما امیدواریم که این مطالعه و سایر مطالعات بتوانند بینشی در مورد اینکه چگونه می‌توانیم خواب بیماران را برای بهبود سلامت مغز در سال‌های آینده اصلاح کنیم، ارائه دهد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neuroscience
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .
دکمه بازگشت به بالا