تغذیه

رژیم غذایی ناسالم و ارتباط آن با اضطراب

رژیم غذایی ناسالم (junk food) و ارتباط آن با افزایش اضطراب

نکات برگزیده مطلب
  • یک رژیم غذایی پرچرب می تواند میکروبیوم روده را مختل کند و منجر به عدم تعادل در باکتری های روده شود

رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش اضطراب می شود

 

رژیم غذایی نامناسب می تواند منشا مشکلات و بیماری های زیادی در انسان باشد در حالی مصرف مواد غذایی مضر غالبا خوشایند می باشد.

وقتی استرس داریم، بسیاری از ما برای آرامش به سراغ غذاهای ناسالم می رویم. اما تحقیقات جدید دانشگاه کلرادو بولدر نشان می دهد که این استراتژی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

مطالعه ای نشان داد که در حیوانات، رژیم غذایی پرچرب باعث اختلال در باکتری‌های مفید ساکن روده می‌شود، رفتار را تغییر می‌دهد و از طریق مسیر پیچیده‌ای که روده را به مغز متصل می‌کند، بر مواد شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارد که به اضطراب دامن می‌زند.

پروفسور کریستوفر لوری، نویسنده اصلی این مقاله، در CU Boulder، می‌گوید: همه می‌دانند که غذاهای پر چرب که عمدتا حاوی چربی اشباع شده هستند و مواد غذایی فرآوری شده از قبیل غذاهای آماده و یا fast food   غذاهای سالمی نیستند، اما تا امروز بیشتردر مورد اثر منفی این غذاها برافزایش وزن تحقیق شده است. این در حالی است که طبق تحقیقات جدید به عمل آمده این قبیل غذاها  بر مغز نیز تأثیرمنفی می گذارند به گونه ای که می توانند اضطراب را افزایش دهند و حتی خطرات بیشتری را ایجاد کنند.”

در مطالعه به عمل آمده  موش‌های نوجوان را به دو گروه تقسیم کردند: نیمی از آنها یک رژیم غذایی استاندارد با حدود 11 درصد چربی برای 9 هفته دریافت کردند. سایرین رژیم غذایی پرچرب حاوی 45 درصد چربی داشتند که عمدتاً از چربی اشباع شده از محصولات حیوانی تشکیل شده بود.

در طول مطالعه، محققان نمونه‌های مدفوع را جمع‌آوری کردند و میکروبیوم یا باکتری روده حیوانات را ارزیابی کردند و  پس از نه هفته، این حیوانات تحت آزمایشات رفتاری قرار گرفتند.

در مقایسه با گروه کنترل، گروهی که رژیم غذایی پرچرب مصرف می کردند، بغیر از اینکه دچار اضافه وزن شدند، تنوع کمتری از باکتری های مفید روده نیز در آنها مشاهده شد. لازم به توضیح است که به طور کلی، تنوع باکتریایی بیشتر در روده ها نشانه سلامتی بهترموجود زنده می باشد.

روده موشهای تحت آزمایش که رژیم پر چرب داشتند  حاوی مقدار زیادی ازباکتری هایی به نام Firmicutes و مقدار کمی از دسته باکتری هایی به نام Bacteroidetes بودند. نسبت بالاترتعداد Firmicutes به Bacteroidetes در زمان استفاده از رژیم غذایی  صنعتی ایجاد شده  و با چاقی افراد همراه است.

همچنین در موشهای  با رژیم غذایی پرچرب فعالیت بالاتری از سه ژن (tph2، htr1a و slc6a4) دیده شد. در اثر فعالیت این ژن ها، تولید و سیگنال های انتقال‌دهنده عصبی سروتونین، به‌ویژه در ناحیه‌ای از ساقه مغز ( cDRD )بنام هسته رافه پشتی بیشتر شده  که این سیگنالها با افزایش استرس و اضطراب در ارتباط می باشد.

در حالی که سروتونین اغلب به‌عنوان یک ماده شیمیایی برای مغز شناخته می‌شود، محقیقین این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که زیرمجموعه‌های خاصی از نورون‌های سروتونین، زمانی که فعال می‌شوند، می‌توانند پاسخ‌هایی شبیه به اضطراب را در حیوانات ایجاد کنند.  قابل توجه، افزایش اثر ژن tph2 (تریپتوفان هیدروکسیلاز) درناحیه cDRD با اختلالات خلقی و خطر خودکشی در انسان مرتبط است.

 

محقیقن می‌گویند: « اینکه فقط یک رژیم غذایی پرچرب می‌تواند فعالیت این ژن‌ها را در مغز تغییر دهد، فوق‌العاده مهم است .

 

محقیقن این مطالعه احتمال می دهند که در این نوع تغذیه یک میکروبیوم ناسالم پوشش روده را به خطر می‌اندازد و در این شرایط  باکتری‌های داخل روده  قادر می‌شوند تا وارد گردش خون بدن شوند و از طریق عصب واگ، که یک مسیر از دستگاه گوارش به مغزاست، با مغز راه پیدا کنند.

 

نویسنده این مطالعه تاکید می کند که همه چربی ها مضر نیستند و چربی های سالم مانند چربی های موجود در ماهی، روغن زیتون، آجیل و دانه ها می توانند اثر ضد التهابی داشته و برای مغز مفید هستند.

 

به توصیه نویسنده مقاله: تا حد امکان انواع مختلف میوه و سبزیجات بخورید، غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از یک میکروبیوم سالم حمایت کنید و پیتزا و سیب زمینی سرخ شده را کنار بگذارید. همچنین، اگر همبرگر دارید، یک تکه آووکادو اضافه کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که چربی خوب می تواند با برخی از مواد مضر در مواد غذایی مقابله کند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا