اخبار ویژهسلامت
موضوعات داغ

باروری مردان و ارتباط آن استفاده از موبایل، تبلت و تلوزیون

باروری مردان و استفاده از موبایل، تبلت و تلوزیون

نکات برگزیده مطلب
  • ارتباط کاهش باروری مردان با استفاده از موبایل، تبلت و تلوزیون
  • اختلالات هورمونی ایجاد شده می تواند کاهش باروری مردان رو تا حدودی توضیح بدهد
  • ارتباط کاهش باروری مردان با استفاده از موبایل، تبلت و تلوزیون

ارتباط کاهش باروری مردان با استفاده از موبایل، تبلت و تلوزیون

 

بر اساس گزارش Stacey Colino نویسنده ی مجله ی Everyday Health طبق نتایج بدست آمده در تحقیقی که در ژورنال Fertility and Sterility  به ثبت رسیده کاهش باروری و اختلالات هورمونی در مردان با میزان استفاده ی آنها از وسایل دیجیتال مثل موبایل و کامپیوتر و…. که دارای  صفحه مانیتور ساطع کننده ی نور و اشعه می باشند،  مرتبط هستند.

متخصصین بر اساس نتایج این مطالعه، در جلسه ی مجازی خواب سال ۲۰۲۰، اظهار کردند که  ارتباط معنی داری بین استفاده از صفحات الکترونیکی نورانی مثل موبایل یا تلویزیون در شب و عصر و کاهش کیفیت اسپرم وجود دارد و اختلالات هورمونی ایجاد شده می تواند کاهش باروری مردان رو تا حدودی توضیح بدهد .

در این مطالعه ۱۱۶ مرد ۲۱ تا ۵۹ ساله تحت نظر بررسی بارداری در یک مرکز نازایی در اسرائیل، بعد از پر کردن پرسشنامه دیجیتال در مورد سلامت خود، تغییرات الگوی خوابشان و نیز میزان و زمان در معرض قرار گیری صفحات موبایل، لب تاپ وکامپیوتر نمونه‌ای از اسپرمشان را در اختیار لابراتوارقرار داده. پس از آنالیز این نمونه ها مشخص شد که استفاده مکرر عصرانه از دستگاه های دیجیتال با کاهش تحرک اسپرم (توانایی “حرکت مناسب”) و کاهش غلظت اسپرم در ارتباط است.دکتر Amit Green رئیس تحقیق و توسعه در موسسه خواب و خستگی در مرکز پزشکی Assuta، در مورد نتیجه ی این تحقیق اشاره میکند که به طورکلی ، بیشترین زمان استفاده از تلفن های هوشمند در طول روز، عصرها وهمچنین زمان آزاد تماشای تلویزیون معمولا شبها می باشد.  بعلاوه  تبلتها معمولا در رختخواب قبل از خواب استفاده می شوند که بر طبق این تحقیق با کاهش غلظت اسپرم  ارتباط معنا داری دارد. این مطالعه همچنین نشان داد درنمونه اسپرم مردانی که مدت خواب بیشتری دارند، تعداد اسپرم تولید شده با حرکت نرمال بیشترمی باشد، در حالی که در کسانی که در اثر کم خوابی، در طول روز دچار خواب آلودگی می شوند، تعداد کل اسپرم ها و درصد اسپرم متحرک کاهش می یابد.

سایر مطالعات مرتبط با تحقیق مذکور

نتایج بدست آمده از این مطالعه در تایید نتایج مطالعات قبلی در این زمینه می باشد. بعنوان مثال در تحقیقی که در شماره ۲۰۱۷  journal Human Reproduction Update  به  چاپ رسیده است اشاره شده است که بین سال های  ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ که با افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از وسایل الکترونیک همراه بود، تعداد و غلظت اسپرم در مردان حدود 50 درصد در شمال امریکا اروپا و استرالیا و نیوزلند کاهش یافته است و در این مطالعه به اهمیت فرم زندگی و تاثیر محیط ، بر باروری مردان اشاره شده است.

این مطالعه جدید از مرکز پزشکی Assuta نیز نشان می دهد که کاهش کیفیت اسپرم ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور طول موج کوتاه (SWL) که توسط صفحه نمایش دستگاه های دیجیتالی مذکور ساطع می شود، مرتبط باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض این تششغات از ترشح ملاتونین ، هورمونی که توسط غده صنوبری در مغز تولید می شود و باعث خواب آلودگی می شود ، جلوگیری می کند. در نتیجه ، قرار گرفتن در معرض اشکال نادرست نور در شب می تواند بر کیفیت و کمیت خواب ، برای زنان و مردان تأثیر منفی بگذارد.

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و تلوزیون در زندگی روزمره ما افزایش یافته است. اما آیا این وسایل روی قدرت باروری مردان تاثیر دارند؟ پاسخ این سوال مثبت است. بر اساس مطالعات علمی، این وسایل با تولید امواج الکترومغناطیسی و گرما، روی کیفیت و کمیت اسپرم ها و DNA آن ها آسیب می رسانند و در نتیجه خطر ناباروری را بالا می برند.

امواج الکترومغناطیسی که توسط موبایل، تبلت و تلوزیون منتشر می شوند، باعث کاهش حرکت، زنده ماندن و شکل طبیعی اسپرم ها می شوند. همچنین این امواج ممکن است به DNA اسپرم ها آسیب بزنند و خطر بروز نقص جنین را افزایش دهند. برخی از عوامل دیگر مانند دمای بالای لپ تاپ یا تبلت که روی شکم یا ران قرار می گیرد، نیز باعث افزایش دمای بیضه ها و کاهش تولید اسپرم می شود.

برای جلوگیری از این عوارض، بهتر است که استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید یا حداقل فاصله خود را با آن ها حفظ کنید. به عنوان مثال، به جای حمل موبایل در جیب شلوار، آن را در کوله پشتی یا کوله دستی قرار دهید. همچنین لپ تاپ یا تبلت را روی یک سطح صاف چیده و با استفاده از صفحه کلید جداگانه با آن کار کنید. در زمان استفاده از تلوزیون نیز فاصله خود را با صفحه نمایش حدود ۲ متر نگه دارید.

باروری مردان چهارچوب زمان خود را دارد و با عبور سال ها، قابل جبران نخواهد بود. پس برای حفظ سلامت خود و فرزندان آینده خود، به استفاده صحیح از وسایل الکترونیکی توجه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
everyday health
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا