مامایی
موضوعات داغ

آدنومیوز ازعوامل قاعدگی دردناک و قاعدگی های سنگین

آدنومیوز و تاثیر آن در قاعدگی

نکات برگزیده مطلب
  • آدنومیوز معمولاً پس از یائسگی خود به خود برطرف می شود

آدنومیوز، یکی از عوامل قاعدگی دردناک ,  و یا قاعدگی  های سنگین ، که کمتر به آن توجه شده

قاعدگی دردناک یا همان دیسمنوره یک مشکل نسبتا شایع می باشد ولازم به ذکر است که  نیمی از کل زنان از قاعدگی دردناک رنج می برند. بعلاوه ازهر پنج زن یک نفرنیز قاعدگی سنگین را تجربه می کنند . در این حالت زنان درگیر خونریزی های شدید و یا دوره ی قاعدگی طولانی می باشند. که باعث بروز ضعف و کم خونی شدید در آنها می شود.

عوامل زیادی از جمله اندومترمیوز، فیبروئید، و کیست تخمدان که معمولا در هنگام مراجعه به پزشک بررسی می شوند، می توانند چنین مشکلاتی را بوجود بیاورند. اما گاهی اوقات علی رغم بررسی های کامل هیچکدام ازعوامل مذکوردر بیمار وجود نداشته و بیمار پاسخ قانع کننده ای برای مشکل خود دریافت نمی کند. عامل دیگری که کمتر در بررسی ها مورد توجه قرار می گیرد آدنومیوز است.

تیم پزشکی به رهبری دکتر ماریا سوفوکلس از پرینستون، نیوجرسی،( فعال در بهداشت و درمان زنان پرینستون)، که تجربه گسترده ای در تشخیص و درمان طیف کاملی از عوامل دخیل در ایجاد قاعدگی دردناک و قاعدگی سنگین دارند ، اطلاعات ذیل را در مورد آدنومیوز جهت بالا بردن سطح آگاهی بیماران منتشر کرده اند.

دیواره های ضخیم رحم

آدنومیوز زمانی رخ می دهد که دیواره های رحم بیش از حد ضخیم می شود وعلت ان گسترش بیش از حد بافت اندومتری یا همان دیواره داخلی رحم می باشد. در این حالت لایه داخلی رحم به رشد خود تا نزدیکی لایه خارجی رحم )عضله رحم( قرار دارد، ادامه می دهد چنین حالتی می تواند همراه با بزرگ شدن بیش از حد معمول رحم باشد.

آدنومیوز علاوه بر دوره های سنگین و دردناک قاعدگی، می تواند باعث درد در طول رابطه جنسی و یا درد مزمن در سراسر منطقه لگن شود وگاهی اوقات زنان مبتلا به این عارضه در می یایند  درد قاعدگی آنها ، که برخی آن را چاقو مانند توصیف می کنند، با افزایش سن بدتر می شود.

چه کسی آدنومیوز می شود؟

اگر چه هر زنی می تواند دچار آدنومیوز شود، اما در زنان با بیش از ۴۰ سال سن ، زنان زایمان کرده، یا زنانی که جراحی رحم داشته اند مثل سزارین، جراحی فیبروئید و یا کورتاژ احتمال بروز چنین مشکلی بیشترمی باشد.

تشخیص آدنومیوز

در قدم اول، برای بررسی علل قاعدگی دردناک و یا خونریزی بیش از حد در این دوران، معاینه لگن انجام می شود. در این معاینه سایز رحم و نشانه های دیگری از مشکلات رحم بررسی می شود. از آنجا ییکه اندومتریوز و فیبروئیدهای رحم علائمی شبیه آدنومیوز دارند آزمایش های تشخیصی می تواند به تشخیص قطعی علت بیماری کمک زیادی کند .انجام ام آر آی و یا سونوگرافی می تواند در تشخیص قطعی آدنومیوز راه گشا باشد.

گزینه های درمان

معمولا آدنومیوز معمولاً پس از یائسگی خود به خود برطرف می شود. تا آن زمان گزینه های درمان عبارتند از:

دارو

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن ممکن است به تسکین درد آدنومیوز کمک کنند.

درمان هورمون

هورمون های موجود در داروهای جلوگیری از بارداری  که به اشکال مختلف مانند قرص، حلقه واژنو … در دسترس می باشد، ممکن است به کنترل خونریزی و درد کمک کنند.

هیسترکتومی

اگر درد و خونریزی شدید باشد و با درمانهای مذکور مهار نشود، ممکن است هیسترکتومی ( بیرون آوردن رحم) توصیه شود. در بهداشت و درمان زنان پرینستون، برای انجام این عمل  از شیوه ی لاپاروسکوپی که از راه یک برش کوچک توسط رباط اقدام به برداشتن رحم می کنند استفتده می شود. این روش مزایای بسیاری دارد عمل جراحی بسیار راحت تر و زمان بهبودی بعد از عمل نیز بسیار کوتاه تر خواهد بود.

توصیه نهایی

اگر از دوره های دردناک قاعدگی رنج می برید و یا خونریزی های طولانی مدت و زیاد قاعدگی زندگی روزمره شما را مختل کرده است ، مراجعه جهت چک آپ حتما توصیه می شود.

آدنومیوز یک بیماری است

که در آن بافت مشابه با بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در عضلات رحم رشد می‌کند. این بافت ممکن است باعث التهاب، درد و خونریزی شود. آدنومیوز معمولاً در زنان بالغ و بعد از زایمان رخ می‌دهد. برخی از علائم آدنومیوز عبارتند از:

– قاعدگی فراوان یا طولانی
– درد شدید در شکم پایین یا کمر
– تورم یا حساسیت شکم
– نقص خون (آنمی)

آدنومیوز ممکن است تشخیص داده نشود یا با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود. برای تشخیص آدنومیوز، پزشک معمولاً از سونوگرافی، MRI یا بایوپسی استفاده می‌کند. درمان آدنومیوز بستگی به شدت علائم، سن و نظر زن دارد. برخی از گزینه‌های درمان عبارتند از:

– داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و خونریزی
– داروهای کنترل تولید هورمون (پروژسترون، IUD، تزریقات) برای کاهش رشد بافت اضافه
– جراحی حفظ رحم (اندومترکتومی) برای برداشتن بافت اضافه
– جراحی حذف رحم (هستروکتومی) برای رفع کامل علائم

آدنومیوز ممکن است کیفیت زندگی زنان را تحت تأثیر قرار دهد. اگر شما یا کسی که می‌شناسید علائم آدنومیوز دارید، به پزشک خود مراجعه کنید و در مورد گزینه‌های درمان خود مشورت بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
Women's Healthcare of Princeton
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا