سلامت
موضوعات داغ

افسردگی و کرونا

افسردگی، اضطراب و زوال عقل با احتمال بیشتری در مبتلایان به کرونا رخ می دهد

نکات برگزیده مطلب
  • اگر این ویروس مستقیما بر سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد می‌تواند باعث بیماری های عصبی و روانی بسیاری شود

احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب و زوال عقل در مبتلایان به کرونا بیشتر است.

 

افسردگی و اضطراب از بیماری های تاثیر گذار بر روند زندگی می باشد. متاسفانه امروزه دلایل متعددی در ایجاد این بیماری ها شناخته شده است. اخیرا، دانشمندان بر اساس تحقیقات خود دریافتند که ابتلا به بیماری کرونا نیز با افزایش میزان ابتلا به اختلالات روحی همراه است.

طبق تحقیقات جدید ، حدود ۲۰٪ مبتلایان به کرونا در سه ماه اول بعد بیماری دچار بیماری های روحی روانی از جمله افسردگی، اضطراب و زوال عقل می‌شوند .
محققان بیان کردند که ۶٪ از بزرگسالان مبتلا به کرونا طی ۹۰ روز  برای اولین بار در زندگی دچار بیماری های روحی روانی شده اند در مقایسه با احتمال ۳.۴٪ در بیماران فاقد کرونا. به بیان دیگر ، در بیماران مبتلا به کرونا ریسک ابتلا به اولین دوره بیماری های روحی و اضطرابی دو برابر بیشتر است.
در بزرگسالان مسن تر مبتلا به کرونا ریسک ابتلا به زوال عقل دو تا سه برابر بیشتر  است.همچنین دانشمندان دریافتند کسانی که سال گذشته بیماری های روحی روانی داشتند ۶۵٪ بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کرونا بوده اند.

چطور کرونا ویروس جدید روی ذهن اثر میگذارد؟

صرفا ابتلا به یک بیماری تهدید کننده حیات می‌تواند محرک استرس و اضطراب باشد. همچنین قرنطینه شدن افرادی که تستشان مثبت است باعث اضطراب و افسردگی آنها می‌شود به خصوص در کسانی که وابستگی به اطرافیانشان دارند. حتی شدت بیماری و عدم اطمینان از درمان از عوامل مشارکت کننده در این شرایط هستند.
خیلی از بیماران شاید حدود یک ماه است از علائم بیماری رنج میبرند و باعث اختلال در زندگی روزانه آنها شده است. ماه ها زمان لازم است که بیمار کرونایی بهبود پیدا کند که در نتیجه باعث مشکلات در زمان بازگشت به کار، مشکلات مراقبت از کودکان یا مشکلات بازگشت به زندگی عادی می‌شود .

اثر ویروس کرونای جدید بر مغز

اکنون دانشمندان میدانند که این ویروس نه تنها بر سیستم تنفسی بلکه بر بسیاری از ارگان های دیگر از جمله مغز هم اثر میگذارد .  بعضی بیماران مکررا دچار عوارض مغز و اعصاب از جمله گیجی، سرگیجه، هذیان و سایر بیماری های شناختی می‌شوند.
محققان همچنان در حال پژوهش در زمینه تاثیرات ویروس کرونا بر سیستم عصبی مرکزی هستند اما بیان کرده اند که احتمالا این ویروس به سیستم تامین خون مغز آسیب میرساند و باعث تورم بافت مغز می‌شود .
اگر این ویروس مستقیما بر سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد می‌تواند باعث بیماری های عصبی و روانی بسیاری شود علاوه بر اینکه یک سیستم تنفسی آسیب دیده باعث کاهش سطح اکسیژن مغز هم می‌شود .
در ضمن همراهی قوی بین عملکرد ایمنی و سلامت روانی وجود دارد. ویروس کرونا می‌تواند ریتم سیرکادین افراد را بهم ریخته  و باعث اختلال خواب ، بی خوابی، افسردگی، اضطراب و سایر تغییرات شناختی می‌شود.

ویروس های دیگر هم بر سلامت روان تاثیر گذارند

تحقیقات نشان داده سارس (SARS)و مرس (MERS) هم می‌توانند باعث هذیان، اضطراب، افسردگی، جنون، بی خوابی و مشکلات حافظه شوند. هر ویروسی که به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند باعث آسیب از طریق کاهش اکسیژن مغز  یا با تاثیر برعملکرد فیزیکی باعث اختلالات در سلامت روان شود.
محققان بیان کردند که افراد مبتلا به بیش فعالی ، افسردگی، جنون و دوقطبی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کرونا هستند. اضطراب زیاد باعث افزایش سطح کورتیزول در گردش خون و در نتیجه کاهش ایمنی بدن می‌شود.

از خودتان مراقبت کنید و در جستجوی درمان باشید

اگر مبتلا به ویروس کرونا هستید، واحب است که به توصیه های پزشکتان گوش دهید و سلامت فیزیکی خود را در اولویت قرار دهید:
  • رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید
  • برنامه خواب منظم و مداوم داشته باشید
  • در صورت داشتن توانایی از نظر فیزیکی فعال باشید
همچنین از تکنیک های آرام بخش مثل تنفس عمیق، مدیتیشن ذهن و شل کردن عضلات کمک بگیرید.
به خاطر داشته باشید بهبودی کامل ممکن است چند هفته با حتی چند ماه طول بکشد. در واقع درک بهتر تراژدی بهبودی ممکن است باعث کاهش اضطراب شود و سلامت روان را بالا ببرد.
به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
زهره طالبی
منبع
healthline
نمایش بیشتر

زهره طالبی

دکتر زهره طالبی در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه پزشکی آزاد تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد. در کنار کار کلینیکال در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت به انجام تحقیقات علمی و ترجمه مقالات پزشکی در زمینه های مختلف در ایران ،ژاپن و انگلستان پرداخت. در سال ۱۳۹۶ به عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه پزشکی کیوتو در ژاپن شروع به همکاری کرده و تجربیات علمی و عملی بسیاری کسب کرد. هم اکنون با همکاری در این سایت آمده به اشتراک گذاری تجربیات خود و تحقیقات به روز دانشمندان میباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا