سلامت
موضوعات داغ

ورزش کردن بهمراه ماسک صورت و نکات مهم

ورزش بهمراه ماسک

قبل از فعالیت با ماسک ورزشکاران چه چیزی را باید بدانیم

بدنبال اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در زمینه توصیه به استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا، پرسشهایی در زمینه احتمال ایجاد اختلال تنفسی هنگام فعالیتهای مختلف بهمراه پوشیدن ماسک مطرح شده است.

طبق نظر دانشمندان ویروس کرونا بیشتر توسط قطرات ریز تنفسی انتقال می یابد و بهترین راه پیش گیری پوشیدن ماسک است. در این خصوص برخی از افراد در مورد تاثیر ماسک بر سلامت و کیفیت ورزش سوال کردند.

 

تحقیق جدید نشان داده است که به نظر نمیرسد ماسک پارچه ای یا ماسک جراحی  باعث اختلال کیفیت ورزش شود. اگر شما قصد انجام ورزش با ماسک دارید بهتر است شدت ورزش را کاهش دهید تا زمانی که به پوشیدن ماسک هنگام ورزش عادت کنید.

تحقیقات چه چیز را نشان می‌دهد ؟

در این تحقیق تعدادی از افراد سالم را حین ورزش با ماسک جراحی یا پارچه ای را با افراد بدون ماسک مقایسه کرده اند. هر کدام از آنها از طریق ورزش روی دوچرخه ثابت و اندازه گیری سطح اکسیژن خون و شاخص اکسیژناسیون بافتی( عضله ای در ران)  بررسی شده اند.
نتیجه این بررسی بیانگر عدم تاثیر  پوشیدن ماسک بر  زمان خستگی یا اوج نیرو بود. همچنین تفاوتی در سطح اکسیژن خون، شاخص اکسیژناسیون بافتی، درک فشار فیزیکی یا ضربان قلب مشاهده نشد.

این تحقیق به ما چه می‌گوید؟

پوشیدن ماسک بر کیفیت ورزش تاثیر نمیگذارد. گرچه در مورد بیماران آسمی یا تنفسی احتیاج به بررسی های بیشتری است. این نکته مهم است که افراد با بیماری حاد و مزمن تنفسی گاهی دچار اضطراب و وحشت زندگی می‌شوند .
همچنین اضطراب از احساس محدودیت تنفسی در اثر استفاده از ماسک باعث تحریک مشکلات تنفسی می‌شود . در نتیجه توصیه شده که افراد با مشکلات تنفسی قبل از ورزش یا پوشیدن ماسک بیشتر بررسی شوند.

نکات مهم در مورد پوشیدن ماسک برای ورزشکاران

در هنگام ورزش با ماسک باید سه نکته را در نظر بگیرید :
نوع ورزش
شدت ورزش
نوع ماسک
ورزش های هوازی مثل دویدن یا دوچرخه سواری بیشتر تحت تاثیر پوشیدن ماسک قرار میگیرند. در حالی که پوشیدن ماسک تاثیر قابل توجهی روی سطح اکسیژن خون نمیگذارد ولی روی راحتی تنفس تاثیر گذار است. درنتیجه این افراد نیاز به کاهش شدت فعالیت و داشتن فواصل استراحت طولانی تر پیدا خواهند کرد. اگرچه بعد چند هفته انجام ورزش با ماسک این افراد قادر به انجام فعالیت مطابق گذشته خواهند بود با تاثیر کم یا بدون تاثیر بر روی کیفیت کارشان.
البته پوشیدن ماسک در فعالیت هایی مثل پیاده روی یا کاهنده وزن ممکن است این مشکل را ایجاد نکند. در هر صورت اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه کردید فورا فعالیت را متوقف کرده و به مکانی دور از مردم بروید و ماسک خود را در بیاورید و به راحتی تنفس کنید .
ماسک های سه لایه  برای ورزش مناسب تر هستند چون بیشتر قابل تنفس هستند و کمتر آغشته به عرق یا قطرات ریز تنفسی می‌شوند. همچنین می‌توانید تعدادی ماسک همراه خود داشته باشید و هنگامی که ماسکتان مرطوب شد آن را عوض کنید. در پایان مطمئن شوید که هر ماسکی که میپوشید بینی و دهان شما را بپوشاند تا به خوبی راه قطرات ریز تنفسی را ببندد.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
زهره طالبی
منبع
healthline
نمایش بیشتر

زهره طالبی

دکتر زهره طالبی در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه پزشکی آزاد تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد. در کنار کار کلینیکال در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت به انجام تحقیقات علمی و ترجمه مقالات پزشکی در زمینه های مختلف در ایران ،ژاپن و انگلستان پرداخت. در سال ۱۳۹۶ به عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه پزشکی کیوتو در ژاپن شروع به همکاری کرده و تجربیات علمی و عملی بسیاری کسب کرد. هم اکنون با همکاری در این سایت آمده به اشتراک گذاری تجربیات خود و تحقیقات به روز دانشمندان میباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا