سلامت

واکسن کرونا و ترزیق آن برای افرادی که به کرونا مبتلا شده اند

واکسن کرونا و تزریق آن به افرادی که کرونا گرفته اند

نکات برگزیده مطلب
  • دانشمندان باید سطح خاصی از آنتی بادی را تعیین کنند که می تواند فرد را از ویروس کرونا محافظت کند.

آیا بعد از ابتلا به کرونا  باید واکسن بزنیم؟

برای افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند، فعلا دستورالعمل های خاص وجود ندارد و دانشمندان باید کمک کنند تا لزوم واکسیناسیون این افراد را باتوجه به آزمایش سطح آنتی بادی بدنشان مشخص کنند.

 

  واکسن کرونا از جمله مواردی است که در این ایام بسیار مورد بحث است و از  نقاط مختلف جهان در مورد آن خبری به گوش می رسد.  واکسن های فایزر توسط سازمان تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی انگلستان تایید شده و برای تزریق به صورت اولین بندی بین مردم در حال انجام است.

علاوه بر این که گروه سنی بالای ۶۵ سال و کادر درمان باید نخستین گروه هایی هستند که واکسن کرونا را دریافت می کنند، این سوال مطرح می شود که اگر به کرونا مبتلا شده ایم باز هم به واکسن نیازمندیم؟ یا اینکه باید از واکسنی با دوز کمتر استفاده کنیم؟

در حال حاضر پاسخ قطعی این سوال هنوز مشخص نیست. دکتر جرمی راسمن (Jeremy Rossman)، مدرس ویروس شناسی دانشگاه کنت اعلام کرد که در حال حاضر هیچ توصیه ای در این مورد وجود ندارد و فعلا این واکسن برای بیشتر مردم تایید شده است.

البته به این معنا نیست که ما در حال مطالعه نیستیم. برای به قطعیت رسیدن نسبت به هر مسئله در این واکسن نیازمند بررسی، آزمایش و شواهد است که ممکن است یک هفته تا شش ماه طول بکشد. در ضمن ایجاد دستورالعمل های خاص برای هر شخص دشوار است.

باید توجه داشت تنوع بسیار زیادی در مبتلایان به کووید ۱۹ وجود دارد. برخی از افراد به نوع شدید این بیماری مبتلا شدند و بعضی درگیر نوع خفیف یا بدون علائم این بیماری شدند. بنابراین محققان و ویروس شناسان نمی توانند به طور قطع دستور العملی در این رابطه ارائه دهند. شاید برخی از افراد به جای دو دوز معمول فقط به یک دوز واکسن نیاز داشته باشند شاید هم اصلاً نیازمند هیچ کدام نباشند.

درنتیجه دانشمندان باید سطح خاصی از آنتی بادی را تعیین کنند که می تواند فرد را از ویروس کرونا محافظت کند.

دکتر راسمن درتکمیل  توضیحات خود در این رابطه می گوید: ما می توانیم افرادی که به طور طبیعی به این ویروس مبتلا شده اند را بررسی و سطح آنتی بادی آنها را با گروهی که واکسن را دریافت کرده اند مورد مقایسه قرار دهیم.

گروهی بر این باور هستند که اگر سایر افراد آنرا تزریق کنند و در برابر این بیماری ایمن شوند، احتمال ایجاد عفونت و گسترش آن کاهش پیدا می کند و آنها می توانند بدون دریافت واکسن محافظت شوند.

این تفکر دارای یک نقص قابل پیش بینی است و آن اینکه اگر همه این فکر را دنبال کنند، واکسن کرونا موثر نخواهد بود.

در خاتمه گفتنی است که تمام این اقدامات احتیاطی برای محافظت از سلامتی افراد جامعه مهم است، بنابراین بهتر است دستور العمل ها را پیگیری کرده و در زمان لازم واکسن را دریافت کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا