سلامت

سایتوکین ها و سندرم پاسخ التهابی سیستمیک در کرونا

سایتوکین ها و سندرم پاسخ التهابی سیستمیک

نکات برگزیده مطلب
  • طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است.

استفاده از حسگر عرق برای تشخیص طوفان سایتوکین در مبتلایان به کرونا

 

محققان موفق شدند از یک حسگر عرق به عنوان یک سیستم تشخیص سریع و هشدار برای طوفان سایتوکین در بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنند.

به گزارش روز شنبه از پایگاه خبری ساینس، طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب هستند که توسط سلول‌های مختلف تولید شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارند.

با وجود این که با استفاده از آزمایش خون می‌توان میزان سایتوکین‌ ها را اندازه‌گیری کرد، انجام این آزمایش در منزل دشوار است و امکان نظارت مستمر بر میزان سایتوکین با استفاده از این شیوه وجود ندارد. اما به گفته محققان عرق بدن نیز حاوی مقادیری سایتوکین است.

محققان  انجمن شیمی آمریکا به منظور اندازه‌گیری میزان این پروتئین‌ها از مچ‌بندی استفاده کردند که مجهز به نوارهای حسگر عرق یک‌بار مصرف و یک ابزار الکترونیکی برای بازخوانی اطلاعات است.

نوار حسگر دربرگیرنده دو الکترود است که توسط پادتن‌های هفت نوع پروتئین سایتوکین پوشیده شده‌اند. برقراری پیوند بین پروتئین‌ها و پادتن‌ها موجب تغییر جریان الکتریکی و تشخیص آن توسط دستگاه می‌شود. سپس این اطلاعات به صورت بی‌سیم برای یک گوشی هوشمند ارسال شده و اطلاعات حاصل از اندازه‌گیری الکترونیکی توسط یک برنامه تحلیل می‌شود تا میزات تجمع پروتئین‌ها مشخص شود.

چند دقیقه بعد نوار حسگر از مچ‌بند خارج شده و نوار جدیدی جایگزین آن می‌شود تا امکان نظارت مستمر بر میزان سایتوکین‌ها فراهم شود.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران درگیر ‌پاندمی ویروس کووید ۱۹ هستند.

قرار است نتایج این تحقیقات در نشست انجمن شیمی آمریکا در فصل بهار ارائه شود.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا