سلامت

گروه خونی افراد و ارتباط آنها با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها

گروه خونی افراد و ابتلا به بیماری‌ها

نکات برگزیده مطلب
  • در جهان چهار نوع گروه خونی وجود دارد: A، B، O، AB

برخی گروه‌های خونی خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند

در جهان چهار نوع گروه خونی وجود دارد: A، B، O، AB که هردسته  می تواند با عامل RHD  منفی یا مثبت به دو زیر گروه تقسیم شود.

نتایچ یک مطالعه که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد برخی گروه‌های خونی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در افراد افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این تحقیق با تایید برخی یافته های قبلی، ارتباط جدیدی را میان نوع خون و بیماری ها نشان می دهد.

«تورستن دالن» دانشجوی دکترا در انستیتوی کارولینسکا در استکهلم و نویسنده اول این مطالعه گفت: هنوز اطلاعات بسیار اندکی  در مورد اینکه آیا افراد دارای گروه خونی RhD مثبت یا RhD منفی ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های خاص باشند یا اینکه چه بیماری هایی ممکن است تحت تاثیر گروه خونی ایجاد شود، وجود دارد.

محققان برای کمک به پرکردن این خلا، ارتباط بین گروه های خونی، وضعیت RhD و بیش از هزار بیماری را بررسی کردند.

فردی که RhD مثبت باشد، پروتئینی به نام آنتی ژن D بر روی گلبول های قرمز خون خود دارد، در حالی که RhD منفی به معنای عدم وجود پروتئین است.

تجزیه و تحلیل داده های بهداشتی بیش از پنج میلیون نفر در سوئد، ۴۹ بیماری مرتبط با نوع  خون و یک بیماری مرتبط با گروه RhD را شناسایی کرد.

یافته های این مطالعه نشان داد که احتمال لخته شدن خون در افراد دارای گروه خونی A بیشتر است. همچنین افرادی که گروه خونی O دارند بیشتر دچار اختلال خونریزی می شوند و نیز زنان دارای گروه خونی O بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا ناشی از بارداری یا فشار خون بالا بودند.

محققان همچنین پیوند جدیدی را میان گروه خونی B و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه پیدا کردند و خاطر نشان کردند زنانی که RhD مثبت دارند بیشتر در معرض فشار خون بالا ناشی از بارداری هستند.

با این حال به گفته نویسندگان این تحقیق، برای تأیید این یافته ها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط میان گروه های خونی و خطر ابتلا به بیماری ها، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

«گوستاف ادگرن»، دانشیار اپیدمیولوژی در انستیتوی کارولینسکا و نویسنده اول این مطالعه گفت: یافته های ما روابط جدید و جالب توجهی را میان وضعیت هایی مانند سنگ کلیه و فشار خون بالا ناشی از بارداری و نوع خون برجسته می کند.

مشروح این مطالعه در مجله eLife منتشر شده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا