روانشناسی

احساس خستگی روحی در دوران کرونا

خستگی روحی و کرونا

نکات برگزیده مطلب
  • امروزه افراد زیادی احساس فرسودگی را تجربه می‌کنند.

 

 احساس خستگی روحی در کرونا

 

احساس خستگی و فرسودگی روحی حالتی است که تمام انسانها در طول زندگی خود تجربه می کنند. در مواردی که این حس زودگذر و موقتی می باشد ، در علم روانشناسی حالت روحی طبیعی به حساب آمده.

ولی اگر این حس را طولانی در خود پیدا کرده و شادی و تحرکتان نسبت به قبل کمتر شده ان را شوخی نگیرید.

شیوع ویروس کرونا بسیاری از ما را به ستوه آورده است، اما برخی از متخصصان می‌گویند آنقدر که تصور می‌کنیم از نظر جسمی و روحی خسته نیستیم.

آنچه در گزارش کوتاه پیش رو از نظر می گذرانید روایت یک خبرنگار درباره ضرورت چاره اندیشی برای فرسودگی روانی در دوران کروناست.

درباره ضرورت بارها به خودم و دوستان و همکارانم گفته ام که از خستگی شدید رنج می‌برم. برای اینکه بتوانید از طریق روزنامه نگاری مستقل مثل من زندگی خود را تأمین کنید، باید بیشتر اوقات، ساعت‌های طولانی تری کار کنید و همزمان فعالیت‌ها و کارهای مختلفی را انجام دهید.

گاهی اوقات احساس می‌کنم که چشمه ایده‌های نو و بدیع من خشک شده است و به کمی استراحت و تنفس احتیاج دارم.

مدت‌ها بود که این وضعیت را احساس می‌کردم و این کمبود انرژی روحی و جسمی خود را ناشی ازیک دوره کار سخت می‌دانم، که از نظر علمی “فرسودگی روانی” نامیده می‌شود. اما مشخص شد که من در این توصیف اشتباه کردم.

در هر صورت این حالت خستگی شدید، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی، مسئله‌ای غیرقابل لمس است که ما نمی‌توانیم آن را تعریف کنیم و فقط وقتی آن را احساس کنیم متوجه این حالت خواهیم شد.

امروزه افراد زیادی این احساس را تجربه می‌کنند. در این مرحله از اپیدمی کرونا، و بعد از یک سال که تلاش زیادی کردیم تا با چالش‌های ناشی از آن کنار بیاییم، احساس عمومی حاکم بر ما این است که همه ما به طور ناگهانی انرژی جسمی و روحی خود را از دست داده ایم.

با این حال، “فرسودگی روانی” یک تعریف علمی و معیارهایی دارد که می‌توانیم آن را اندازه گیری کنیم. بر اساس این معیارها، برای بسیاری که معتقدند این حالت را دارند، روشن خواهد شد که اصلاً چنین نیست، اما این بدان معنا نیست که ما در معرض ابتلا به این مشکل نیستیم، بلکه با درک این موضوع باید پیش از آن که دیر شود اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهیم.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
مشرق
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا