تغذیه

الکل و سرطان های مرتبط با آن

الکل و سرطان

نکات برگزیده مطلب
  • تاثیر الکل بر سرطان اغلب ناشناخته یا نادیده گرفته می‌شود

مصرف الکل با اقزایش خطرابتلا به بزخی سرطان ها مرتبط است

 

کارشناسان تخمین زده‌اند که سال گذشته بیش از 740000 مورد سرطان بر اثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی در سراسر جهان رخ داده است.

پایگاه خبری “گاردین” در این باره نوشت، شواهد زیادی وجود دارد که مصرف الکل می‌تواند باعث سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان پستان، کبد، روده بزرگ، حنجره و مری شود؛ تحقیقات نشان می‌دهد که حتی سطح پایین نوشیدن نیز می‌تواند خطر را افزایش دهد.

با این حال آگاهی عمومی کم به نظر می‌رسد؛ یک نظرسنجی در انگلیس در سال 2018 نشان داد که از هر 10 نفر فقط یک نفر آگاه است که الکل می‌تواند باعث سرطان شود؛ محققان می‌گویند این روند احتیاج به تغییر دارد.

آنها نشان دادند که در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۴۱۳۰۰ مورد سرطان در سراسر جهان ناشی از مصرف این نوع نوشیدنی ها بوده است؛ آنها پیشنهاد کردند که برچسب‌های الکل باید هشدارهای سرطان داشته باشند و اینکه مالیات بر این نوع نوشیدنی ها بیشتر شود.

“هریت رومگی”، محقق “آژانس بین المللی تحقیقات سرطان” در فرانسه و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «الکل باعث ایجاد بار قابل توجهی در سرطان در سطح جهانی می‌شود و این حتی در سطوح پایین نوشیدن نیز نشان داده می‌شود.»

رومگی ادامه داد: «تاثیر این نوع نوشیدنی ها بر سرطان اغلب ناشناخته یا نادیده گرفته می‌شود، بنابراین ما نیاز به افزایش آگاهی عمومی در مورد ارتباط بین این نوع نوشیدنی ها و سرطان و سیاست‌هایی برای کاهش مصرف کلی الکل برای جلوگیری از بار سرطان و سایر بیماری‌های منتسب به الکل داریم.»

دانشمندان در مقاله “The Lancet Oncology” نحوه محاسبه خود را با استفاده از برآورد مصرف الکل در سال 2010، بر اساس ارقام شامل مالیات و داده‌های فروش و همچنین سایر داده‌ها مانند تخمین خطر برای سرطان‌هایی که با الکل مرتبط هستند، شرح دادند.

نتایج نشان داد که مصرف این نوع نوشیدنی ها در حدود ۵۶۸۷۰۰ مورد سرطان در مردان و ۱۷۲۶۰۰ مورد در زنان در سال ۲۰۲۰ بوده است که بیشتر موارد سرطان مربوط به سرطان مری، کبد و پستان است.

در حالی که بیشتر موارد سرطانی ناشی از این نوع نوشیدنی ها به نوشیدن زیاد یا خطرناک مرتبط بودند، اما حتی میزان متوسط ​​یا کم مصرف الکل باعث ایجاد مواردی شده است؛ داده‌ها حاکی از آن است که نوشیدن حداکثر 10 گرم الکل در روز بین 35400 تا 145800 مورد سرطان در جهان را افزایش داده است.

“میشل میچل”، مدیر اجرایی “Cancer Research UK” گفت که این تحقیق نشان می‌دهد هنوز کارهای زیادی برای جلوگیری از سرطان‌های مرتبط با این نوع نوشیدنی ها وجود دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
تنسیم
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا