سلامت

بدنسازی بانوان در خانه امکان پذیر است

بدنسازی بانوان

نکات برگزیده مطلب
  • انجام حرکات و تمرینات ورزش بدنسازی به هیچ وجه بدن بانوان را مردانه نخواهد کرد

 

ورزش های متناسب بدنسازی و عضله سازی برای بانوان

با توجه به شرایط کنونی که ویروس کرونا تمام ابعاد زندگی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و چاقی یکی از مشکلات رایج به چشم می خورد، در این مقاله بهترین ورزش هایی که در جهت فرم دهی بدن و بدنسازی بانوان موثرند و همچنین بهترین ورزش برای عضله سازی بانوان بیان شده است.

از جمله ورزش هایی که می توانند در جهت رسیدن به تناسب اندام و فرم دهی بدنی به ما کمک کنند:

۱.۱ ورزش فیتنس (Fitness)

۱.۲ ورزش ایروبیک (Aerobic)

۱.۳ ورزش پیلاتس (Pilates)

۱.۴ ورزش دوچرخه سواری یا دوچرخه ثابت (Stationary Bike)

 

بهترین ورزش ها برای فرم دهی بدنی به بانوان

 

داشتن اندامی متناسب همواره یکی از دغدغه های بانوان بوده، هست و خواهد بود. امروزه بسیاری از بانوان با اهمیت دادن به این موضوع در تلاش ­اند تا راهی موثر، مفید و البته ایمن برای رسیدن به این مهم پیدا کنند.

همه ما بر این باوریم که ورزش کردن بهترین راه ممکن برای  رسیدن به تناسب اندام و بدنی زیباست، اما چه ورزش و یا ورزش هایی می تواند برای رسیدن به این هدف به ما کمک کند؟ نکته ای که اول باید به آن توجه داشته باشیم این است که، اعتماد به نفس و پشتکار را در خود زنده نگه داریم.

در ادامه به ورزش هایی که می توانند در جهت رسیدن به تناسب اندام و فرم دهی بدنی به ما کمک کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ورزش فیتنس (Fitness)

 

اگر چه Fitness امروزه از جمله ورزش های پرطرفدار و محبوب در میان آقایان و بانوان است اما به این نکته توجه داشته باشید که این ورزش با ورزش بدنسازی کاملا متفاوت است.

fitness در واقع ورزشی در جهت بهبود آمادگی جسمانی است که تناسب اندام و تقویت عضلات (نه حجم گیری عضلات) و فرم گیری بدنی از دستاورد های این ورزش محسوب می شود. کاهش ابتلاء به بیماریهای قلبی- ریوی، دیابت، بهبود آمادگی جسمانی، انعطاف پذیری و فرم گیری بدنی، تقویت عضلات، چربی سوزی، افزایش کلسترول های مفید بدن، بهبود روند جریان خون رسانی در مغز و بدن و متعاقب آن ترشح هورمون اندروفین که عاملی برای نشاط و شادابی و کاهش افسردگی است از فواید تمرینی این ورزش ممحسوب می شوند.

 

ورزش ایروبیک (Aerobic)

 

کمتر بانویی را می توان یافت که از ورزش ایروبیک و فواید تمرینی آن اطلاع نداشته باشد، همانطور که میدانید Aerobic از جمله ورزش های پر نشاطی است که در عین سادگی و اکونومی بودن، ورزشی کاربردی در جهت ساختن اندامی زیبا و رسیدن به تناسب اندام برای بانوان محسوب می شود.

این ورزش در زمره ورزش های هوازی قرار دارد که انجام آن موجب می شود تا عمل اکسیژن رسانی به صورت مساوی به تمام قسمت های بدن صورت گیرد تا همیشه قلبی سالم و نیرومند داشته باشید.

حرکات تمرینی ایروبیک از انرژی بدن در جهت سوزاندن چربی های اضافی بهره می گیرند و در نتیجه کاهش وزن را به همراه خواهند داشت، همچنین این ورزش با ترشح هورمون اندروفین در بدن سبب می شود تا طراوت، تمرکز ذهنی و خلاقیت در شما افزایش یابد و کمتر دچار افسردگی و استرس شوید، کنترل وزن و افزایش انرژی، تناسب اندام، بهبود انعطاف پذیری بدنی، بهبود جریان گردش خون در بدن، افزایش اعتماد به نفس و طراوت، کنترل فشار خون و کاهش خطر ابتلاء به بیماری های قلبی از دیگر فواید انجام تمرینات این ورزش محسوب می شود.

 

ورزش پیلاتس (Pilates)

 

پیلاتس از جمله ورزش های مهیجی است که حرکات تمرینی آن در راستای پروش جسم و ذهن طراحی شده است تا با بهره گیری از نیروی جاذبه بدن و با کمک تجهیزات مخصوص این ورزش مانند توپ و کش پیلاتس و.. آمادگی جسمانی، انعطاف بدنی، استقامت عضلات و از همه مهمتر تناسب بین اندام های بدن را بهبود بخشد.

ورزش پیلاتس در واقع ترکیبی از تمرینات عضلانی همراه با تمرکز است که می تواند اندامی زیبا را در بانوان پدید آورد. این ورزش اروپایی نیم نگاهی هم به درمان برخی بیماری های جسمی دارد و با اصلاح ساختار و استایل بدنی احساس آرامش را در فرد پدید می آورد.

اندامی صاف و کشیده، بهبود انعطاف پذیری بدنی، پیشگیری از ابتلاء به دردهای شایع کمر، تقویت عضلات، کاهش وزن و ایجاد تناسب بین اندام ها از دستاورد های انجام این ورزش محسوب می شود.

 

ورزش دوچرخه سواری یا دوچرخه ثابت (Stationary Bike)

 

یکی از بهترین روش ها برای بانوان در جهت کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دوچرخه سواری و یا رکاب زدن با دستگاه دوچرخه ثابت است.

دوچرخه سواری و رکاب زدن تاثیر بسزایی در تقویت عضلات، کاهش وزن و بهبود آمادگی جسمانی دارد و از جمله ورزش هایی پر نشاطی است که می تواند حس طراوات، خوشحالی و آرامش را در شما پدید آورد.

از دیگر اثرات انجام این ورزش می توان به بهبود عملکرد سیستم قلبی – عروقی، بهبود و افزایش قدرت عضلات پاها، چربی سوزی و کاهش وزن، کاهش استرس و بهبود روحیه وانگیزه و زیبایی و استقامت پاها اشاره کرد.

 

بهترین ورزش برای عضله سازی بانوان چیست؟

 

شاید پاسخ شما به این سوال ورزش بدنسازی باشد. همانطور که می دانید ورزش بدنسازی بی شک یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی دنیا است که آمار بیشترین ورزشکار را در جهان دارد و افراد بسیاری از جمله آقایان و بانوان به انجام این ورزش می پردازند. اما با توجه به این موضوع که بدنسازی بیشتر ورزشی مردانه محسوب می شود.

شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا این ورزش همانطور که در مردان باعث عضله سازی  حجیم شدن عضلات می شود در بانوان هم این اتفاق روی خواهد داد و بانوان در صورت انجام ورزش بدنسازی اندامی مردانه پیدا خواهند کرد؟ ورزش بدنسازی با سوزاندن چربی های اضافی بدن اندامی موزون و متناسب، و حس اعتماد به نفس را در ورزشکار بوجود می آورد و انجام این ورزش برای بانوان بسیار مفید است.

اما به این نکته توجه داشته باشید که انجام حرکات و تمرینات ورزش بدنسازی به هیچ وجه بدن بانوان را مردانه نخواهد کرد و حتی به بدن بانوان استایل زنانه تری می بخشد. علت عضلانی شدن بدن آقایان به واسطه انجام تمرینات بدنسازی به دلیل وجود هورمون تستوسترون (Testosterone) در بدن مردان است، که هر مقدار انجام تمرینات بدنی شدید بدنی در آنها زیاد باشد.

ترشح این هورمون در بدن مردان افزایش خواهد یافت که پیامد آن بدنی عضلانی، حجیم و زمخت خواهد بود ولی مقدار این هورمون (Testosterone) در بدن بانوان بسیار بسیار کم است و حتی انجام فعالیت شدید ورزشی هم تاثیر چندانی در افزایش ترشح تستوسترون در بدن بانوان نخواهد داشت و بدن آنها غضلانی و خشن همچون بدن مردان نخواهد شد، مگر آنکه همانند بانوان بدنساز حرفه ای با تزریق هورمون Testosterone به بدن و انجام تمرینات شدید ورزشی به توان بدن را عضلانی و خشن همچون بدنی مردانه نمود.

اثرات ورزش بدنسازی در بانوان موجب از بین رفتن چربی های انباشته بر روی عضلات و استحکام، قدرت و سفت شدن آنها خواهد شد، همچنین بدنی قوی، استایل فوق العاده زیبای زنانه و متناسب را برای بانوان به دنبال خواهد داشت.

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
کالا ورزش
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا