تغذیه

نمک دریا بهتر است یا نمک تصفیه شده؟

نمک دریا و ترکیبات آن

نکات برگزیده مطلب
  • در مورد مصرف نمک دریا اما و اگرهای زیادی وجود دارد

 

خوب و بد نمک دریا

چند وقتی است که طبلیغاتی در مورد نمک دریا در گوشه و کنار به چشم می خورد. شاید برای افراد زیادی این سوال پیش آمده که که ایا این محصول برتری نسبت به نوع تصفیه شده اش دارد یا نه؟

 

مصرف انواع نمک های دریا هم به دلیل این که حاوی ید نیستند و هم به دلیل آلودگی ها و فلزات سنگینی که دارند، سبب بروز انواع سرطان های کبد و مثانه می شود و نباید در برنامه غذایی روزانه ما قرار گیرد.

دکتر «میترا زراتی» ، متخصص تغذیه به ضرورت کاهش مصرف نمک در همه افراد به ویژه افرادی با سابقه دیابت، فشار خون یا مشکلات گوارشی، تاکید و اظهار کرد: «بهترین میزان مصرف این طعم دهنده پر طرفدار در تمامی افراد از سنین کودکی، مصرف روزانه 5 گرم معادل یک قاشق چای خوری است اما متأسفانه سرانه مصرف این محصول در ایران بسیار بیشتر از این مقدار در طول روز است.»

زراتی ادامه داد: «نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد در حالی که انواع دریایی آن ( حاصل از تبخیر آب دریا) تصفیه نشده و حاوی فلزات سنگینی از جمله سرب، جیوه و آرسنیک است که سبب افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها می شود.حتی نمک های دریایی که توسط برخی کارخانجات تصفیه و فلزات سنگین از آن ها جدا می شود، حاوی ید نیست و در نتیجه برای استفاده مناسب نیست.»

در مورد مصرف نمک دریا اما و اگرهای زیادی وجود دارد . عده ای موافق و عده ای مخالف با مصرف آن هستند و کارشناسان نظرات متفاوتی ارائه می دهند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: «وجود ید در بدن برای تولید هورمون های تیروئیدی که نقش مهمی در متابولیسم بدن و تکامل مغز دارند، ضروری است و نمک خوراکی یکی از مهم ترین منابع تأمین ید مورد نیاز بدن است.

البته ید موجود در این طعم دهنده زمانی جذب بدن می شود که در آخرین مراحل پخت غذا اضافه شود یعنی اگر در ابتدای پخت اضافه شود، ید موجود در نمک در اثر حرارت از بین می رود.»

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
سلامت نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا