سلامت

کبد چرب و اشتباه های تغذیه ای در درمان آن

کبد چرب و تغذیه مناسب

نکات برگزیده مطلب
  • فروکتوز که قند اصلی میوه‌هاست، یکی از علل شایع کبد چرب است

نقش کلیدی کاهش وزن در درمان کبد چرب

 

با توجه به شیوع نسبتا زیاد کبد چرب در سنین مختلف بررسی و دانستن راه های جلگیری و درمان این این بیماری می تواند تا حدود زیادی درصد ابتلا به آن را حد اقل در نسل جوان کشورمان کاهش دهد. شروع این بیماری از سنین مختلف شروع شده و به تدریج درجه چربی کبد افزایش می یابد.

دکتر حسین صمدانی‌فرد  درباره کبد چرب (fatty liver) اظهار داشت: این بیماری، یک بیماری متابولیک(مربوط به سوخت و ساز بدن) است؛ در صورت پیشرفت کردن این بیماری منجر به هپاتیت و سپس سیروز می‌شود. شایع‌ترین علت سیروز کبدی در برخی کشورها، کبد چرب است.

کاهش وزن

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم گریدهای (درجات) مختلف این بیماری را دارند، گفت: این بیماری، هنوز درمان دارویی قطعی ندارد؛ اگرچه برخی داروها مانند ویتامین E و داروهای دیابت و … برای افراد تجویز می‌شوند اما راهکار درمان آن، ایجاد تعادل میان مصرف انرژی، کاهش سطح انسولین بدن و کاهش وزن بدن است‌‌. کاهش وزن، این بیماری را درمان می‌کند البته این کاهش وزن باید به تدریج – نه شدید و ناگهانی- انجام شود.

یک باور اشتباه

وی درباره علت بروز این بیماری در جامعه بیان داشت: علل کبد چرب شامل کم تحرکی، بالا بودن وزن بدن، مصرف قندها و کربوهیدارت‌های زیاد و بالا بودن سطح انسولین است.مصرف زیاد آبمیوه‌های طبیعی، نوشابه و سایر قندها، می‌تواند باعث کبد چرب شود.

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و هورمونی درباره یک باور اشتباه در بین مردم در خصوص این بیماری تصریح کرد: مردم تصور می‌کنند که تنها مصرف قندها و شیرینی‌ها باعث این بیماری می‌شود اما میوه‌ها چون قند طبیعی دارند می‌توان آنها را زیاد مصرف کرد؛ این تصور کاملاً اشتباه است چرا که فروکتوز که قند اصلی میوه‌هاست، یکی از علل شایع این بیماری است.

فروکتوز توسط کبد برداشته می‌شود و این عضو با استفاده از این قندِ موجود در میوه‌‌ها، تولید قطرات چربی می‌کند که منجر به ایجاد کبد چرب می‌شود.

وی افزود: این بیماری حاصل عدم تعادل در مصرف گلوکز (قند) و کربوهیدرات‌های ساده است و پیروی از یک رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به بهبودی بیمار کمک کند. سبزیجات، کالری کم و فیبربالایی دارند و مصرف آنها می‌تواند به بهبود وضعیت این بیماری کمک کند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
تنسیم
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا