مامایی

سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی

سزارین و عوارض ناشی از آن

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش خطر عوارض تنفسی در نوزاد متولد شده از طریق سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی بالاتر می باشد

عوارض پشت پرده سزارین

در کشور ایران بنابه دلایل مختلفی آمار عمل سزارین بسیار غیر منطقی بالا می باشد. وحشتی که در ذهن بانوان این سرزمین در مورد زایمان طبیعی رخ داده است ممکن است نشات گرفته از سالیان سال بی اطلاعی از عوارض عمل سزارین و نبود امکانات زایمان طبیعی بهتر در بیمارستان ها باشد.
غیر از این دلایل، اطلاعات و تصورات اشتباه در مورد اثر منفی زایمان طبیعی بر سلامت مادر و نوزاد خود نیز از جمله عوامل موثر بر استقبال غیر منطقی از این روش زایمانی (سزارین) است.
در کشورهای پیشرفته با رویکرد پیشگیری از بیماری ها، که سطح سلامت جامعه بسیار مطلوب می باشد، آمار سزارین بسیار پایین است.مادران عزیز از این نکته غافل هستند که در شیوع بسیاری از عوارض و بیماری ها در نسلهای چند دهه اخیر سزارین نقش اساسی و پنهانی را بازی میکند.
البته نا گفته نماند که چند سالی است که جمعیت مامایی کشور با برگزاری دوره های آموزشی زایمان طبیعی به اطلاع رسانی در این زمینه اقدام کرده اند.

کارشناس واحد خانواده و مرکز بهداشت دزفول توضیحاتی درخصوص عوارض زایمان از طریق سزارین ارائه کرد.

مهرالی، کارشناس واحد خانواد و مرکز بهداشت دزفول گفت: زایمان سزارین روشی برای خروج جنین از راه برش روی شکم و رحم است که در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی ایپدورال یا نخاعی انجام می‌شود.

او افزود:  این روش زایمان به ۲ گونه شامل؛ سزارین انتخابی و سزارین اورژانسی صورت می‌گیرد و سزارین انتخابی بدون نیاز به پزشک و با انتخاب خود فرد انجام می‌شود، این در حالی است که سزارین اورژانسی با تشخیص پزشک یا ماما برای نجات جان مادر و نوازد انجام می‌گیرد.

مهرالی ادامه داد: به عبارت دیگر در برخی موارد مادر شرایط لازم برای زایمان طبیعی را نداشته و باید عمل سزارین انجام شود که در این شرایط بهتر است به نظر پزشک اطمینان کرد.

کارشناس واحد خانواد و مرکز بهداشت دزفول اضافه کرد: در روش سزارین احتمال ایست قلبی، خونریزی از محل سزارین، عفونت و عوارض بیهوشی ترامپولین و هیسترکتومی وجود دارد، ضمن اینکه سبب طولانی شدن دوران بستری در بیمارستان، طولانی شدن دوران نقاهت، نبود امکان تماس مادر و نوزاد در ساعت اولیه تولد و به تعویق افتادن شیردهی که ناشی از ارتباط نداشتن عاطفی به دلیل تاخیر اولیه در ایجاد روابط اولیه مادر و نوزاد می‌شود.

این کارشناس می گوید افزایش خطر عوارض تنفسی در نوزاد متولد شده از طریق سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی از جمله؛ زجر جنین، تنگی‌نفس، افزایش زمان بستری، افزایش احتمال مرگ نوزاد و همچنین برگشت سریع‌تر تغییرات ظاهری ایجاد شده بارداری در مقایسه با زایمان طبیعی ااز دیگر عوارض این روش زایمان است.

او گفت: سزارین برای بارداری بعدی نیز ممکن است باعث بروز عوارضی مانند؛ افزایش خطر چسبندگی جفتی که ممکن است هیسترکتومی باشد، یعنی برداشتن رحم را الزامی کند و احتمال خطر پارگی رحم وجود که در صورت نیاز عمل جراحی شکمی الزامی می‌شود، ضمن اینکه ممکن است به علت چسبندگی‌های متعدد آسیب جدی به مثانه وارد شود و به همین دلیل تاکید بر زایمان طبیعی است و در صورت نیاز و با تشخیص پزشک، مادران باید ریسک سزارین را بپذیرند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در صدد هستیم با آموزش‌های مضاعف باعث کاهش عمل‌های سزارین شویم.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
اقتصاد آنلاین
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا