سلامت

آلودگی هوا و رابطه آن با افزایش میزان سرطان

آلودگی هوا و اثر آن بر سلامت انسان

نکات برگزیده مطلب
  • اثرات حاد آلودگی هوا بستگی به میزان آلودگی هوا و نوع آلاینده‌ها دارد.

 

بیماری های مرتبط به هوای ناسالم

 

رئیس مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم(ص) ضمن تشریح اثرات بلندمدت آلودگی هوا بر سلامتی انسان، بر لزوم کاهش فعالیت فیزیکی در روزهای آلودگی هوا تأکید کرد.

دکتر تقی ریاحی درباره اثرات افزایش آلودگی هوا در روزهای گذشته اظهار کرد: در روزهای گذشته به دلیل هوا ناسالم تهران شاهد افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی هستیم. بحث آلودگی هوا یک عامل تهدیدکننده برای سلامتی جامعه است و علاوه بر اثرات کوتاه‌مدت، اثرات بلندمدتی نیز بر سلامتی انسان‌ها دارد.

وی ادامه داد: اثرات حاد آلودگی هوا بستگی به میزان آلودگی هوا و نوع آلاینده‌ها دارد. این اثرات از احساس سوزش و خارش در چشم، گلو، بینی و قفسه سینه تا سردرد، درد قفسه سینه و … متفاوت است و افرادی که ظرفیت قلبی و تنفسی ضعیف‌تری دارند ممکن است با این مخاطرات در معرض حمله قلبی یا تنفسی قرار بگیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه درباره اثرات بلندمدت آلودگی هوا بر سلامتی انسان افزود:هوای ناسالم عامل خطر ابتلا به سرطان است؛ همچنین ارتباط مشخصی با بیماری‌های قلبی – عروقی، مغزی و بیماری‌های تنفسی دارد و عامل مهمی برای تشدید آسم است.

به گفته وی، میزان تماس و مواجهه افراد با هوای ناسالم و میزان حرکت فیزیکی و تنفسی در شدت علائم و مشکلات تنفسی نقش دارد و هرچه تنفس تند و عمیق‌تر باشد فرد، میزان بیشتری از ذرات آلاینده و غبار را تنفس می‌کند و وقتی افراد بیرون از منزل فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند این علائم و عوارض بیشتر خواهد شد.

ریاحی با بیان اینکه عمده آلاینده‌های هوا شامل ترکیبات نیترات، سولفات و ذرات معلق است؛ گفت: احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی توسط صنایع و خودروها و گردو غبار و طوفان‌ها منشأ اصلی آلودگی هوا هستند.

وی با بیان این‌که بهترین راهکار برای کاهش مواجهه با هوای ناسالم در خانه ماندن است؛ بر پرهیز از تردد در مسیرهای شلوغ و مناطق آلوده تأکید و عنوان کرد: وقتی هوا ناسالم است باید فعالیت فیزیکی مانند ورزش و تنفس عمیق کاهش یابد. اگر فردی بیماری قلبی، ریوی یا مغزی کنترل نشده داشته باشد در معرض خطر بیشتری قرار دارد و باید پیگیر درمان بیماری خود باشد.

به گفته رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، استفاده از ماسک‌های سه لایه و فیلتردار در هوای آلوده توصیه می‌شود؛ ماسک‌های فیلتردار ذرات آلاینده را کمتر از خود عبور می‌دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
تنسیم
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا