پوستسلامت

تیروئید و کنترل آن از طریق درمان های گیاهی

تیروئید و درمان های گیاهی

نکات برگزیده مطلب
  • ماهی تن و ساردین سرشار از ید هستند

کم کاری تیروئید و درمان عوارض آن مثل چاقی، خستگی،ریزش مو و … با درمان های گیاهی

اختلال در کارکرد تیروئید ممکن است در برخی افراد در اثر عواملی مانند کمبود ید، ضعف سیستم ایمنی و مصرف دارو‌های اعصاب و روان ایجاد شود. تیروئید غده مهمی در بدن است که بخش زیادی از متابولیسم بدن را بر عهده دارد؛ در برخی از افراد عواملی مانند کمبود ید، ضعف سیستم ایمنی و مصرف دارو‌های اعصاب و روان ممکن است باعث اختلال در کارکرد این غده شود.

از علائم کم‌کاری تیروئید می‌توان به کاهش ضربان قلب، تغییرات در فشار خون، افزایش وزن، ریزش مو، خشکی پوست، اختلال در خواب، ضعف و خستگی، یبوست، کم‌خونی، کاهش سوخت و ساز بدن، ورم صورت، اختلال قاعدگی، کاهش تعریق و رنگ پریدگی لب‌ها اشاره کرد؛ این بیماری به صورت دوره‌ای بروز می‌کند و معمولاً با مصرف دارو‌های شیمیایی علائم آن تا حدودی رفع می‌شود.

 گیاهانی  که تاثیر بسزایی در درمان کم‌کاری تیروئید دارند:

 

مغز گردو

به علت داشتن ید و منگنز باعث تقویت عملکرد غده تیروئید می‌شود و در درمان کم‌کاری تیروئید موثر است؛ این افراد باید از منابع غذایی سرشار از ویتامین A و E استفاده کنند و میوه هایی، چون توت فرنگی، آناناس، موز، سیب، هویج و فلفل دلمه‌ای را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

غذا‌های دریایی

مانند میگو، ماهی تن و ساردین نیز غنی از ید البته ماهی آب‌های شور نسبت به انواع پرورشی مناسب‌تر هستند؛ مصرف گوشت مرغ نیز برای افراد دچار کم‌کاری تیروئید مفید است؛ مبتلایان به این عارضه باید به اندازه کافی آب بنوشند و از استفاده زیاد از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و قندی اجتناب کنند؛ گیاه جینسینگ نیز در افزایش متابولیسم بدن، تحریک و ترشح هورمون تیروئید مؤثر است؛ مصرف گیاه کوهوش سیاه و پنج انگشت نیز در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید توصیه می‌شود.

روغن نارگیل
روغن نارگیل انرژی و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد همچنین پس از مصرف این روغن دمای بدن نیز بالا می‌رود.
نعناع

نعناع نیز باعث تحریک گردش خون و ترشح هورمون‌های بدن می‌شود که سوخت و ساز بیشتر بدن را به همراه دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب برای کاهش وزن بسیار موثر است در نتیجه برای درمان کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شود تا افزایش وزن ناشی از آن را برطرف کند؛ برای این منظور باید ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب ولرم اضافه و روزانه یک‌بار از آن میل کنید.

روغن اسطوخودوس

از روغن اسطوخودوس می‌توانید برای کاهش علائم کم کاری تیروئید استفاده کنید؛ این روغن همچنین در درمان اختلال خواب، افسردگی، اضطراب و استرس نیز مفید است.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
صد آنلاین
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا