روانشناسی

شادی و اثر آن بر سلامت بدن

شادی و سلامت

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش شادی باعث تغییر تجربه سلامتی می شود

 

شادی با بدن ما چه می کند؟

شواهد زیادی وجود دارد که خوشحال بودن و سلامتی با هم مرتبط هستند. به طور کلی، افرادی که شاد هستند نسبت به کسانی که خوشحال نیستند، سالم تر هستند. مشکل این است که تشخیص اینکه آیا شاد بودن منجر به سلامتی بهتر می شود یا خیر، دشوار است.

شاید خوشحال بودن برای افرادی که ناسالم هستند دشوارتر از افراد سالم باشد یا شاید هم افرادی که سالم هستند رفتارهای بیشتری را انجام می دهند که منجر به سلامت طولانی مدت می شود ولی به طور کلی می توان مدعی شد شاد بودن باعث می شود احساس سلامتی بیشتری داشته باشید.

برای کشف نوعی رابطه بین سلامتی و شادی،  یافتن راهی برای مدیریت شادی افراد به گونه‌ ای که بتوان آن را به صورت تجربی مطالعه کرد، مهم است. این رویکرد همان رویکردی است که در پژوهشی که نتایج آن در مجله تخصصی  Psychological Science منتشر شد، توسط تیمی از محققین به نام های کوستادین کوشلو، سامانتا هاینتزلمن، لسلی لوتس، دریک ویرتس، ژاکلین کانیپایور، دامیان لایتنر و اد دینر اتخاذ شده است.

این محققان گروهی متشکل از ۱۵۵ بزرگسال را مورد آزمایش قرار دادند. به نیمی از آنها یک مداخله ۱۲ هفته ای روانشناسی مثبت داده شد که تکنیک های مختلفی را آموزش داد که به بهبود شادی افراد کمک می کند.

این رفتارها شامل مراقبه ذهن و افزایش آگاهی، قدردانی و ایجاد روابط اجتماعی بهتر بودند. در طول آموزش، محققان قضاوت افراد در مورد شادی و همچنین میزان احساس سلامتی آنها را اندازه گیری کردند.  آنها همچنین برخی از معیارهای سلامت جسمانی از جمله فشار خون و شاخص توده بدنی  را انجام دادند. این معیارهای ذهنی و عینی سلامت نیز سه ماه پس از تکمیل مداخله روانشناسی مثبت گرا انجام شد.

در پایان برنامه، مشخص شد شادی افرادی که تحت مداخله قرار گرفتند به میزان قابل توجهی افزایش یافت، اما خوشحالی افراد گروه کنترل هیچ تغییر اساسی نکرد.

هم در پایان برنامه و هم سه ماه بعد، افرادی که تحت مداخله قرار گرفتند نسبت به افرادی که در شرایط کنترل بودند احساس سلامتی و بیماری کمتری داشتند. علاوه بر این، با ادامه برنامه، افزایش هفته به هفته خوشحالی منجر به افزایش احساس سلامتی و کاهش احساس بیماری شد.

جالب توجه است که مداخله روانشناسی مثبت بر هیچ یک از معیارهای سلامت جسمانی تأثیری نداشت. یعنی فشار خون و شاخص توده بدنی بین گروه ها تفاوتی نداشت.

این الگوی نتایج نشان می دهد که حداقل در یک دوره شش ماهه  القای سطح بالاتری از شادی باعث می شود افراد احساس سلامتی بیشتری داشته و در مقایسه با افرادی که مداخله ای را با هدف افزایش شادی انجام نداده اند، احساس بیماری کمتری داشته باشند.

آنچه از این یافته ها کمتر مشخص است این است که چگونه افزایش خوشحالی باعث تغییر تجربه سلامتی می شود. حداقل در این دوره زمانی، شادی نشانگرهای اصلی سلامت را تغییر نمی دهد.

دلیل این موضوع ممکن است این نکته باشد که شاد بودن باعث می شود مردم احساس بهتری داشته باشند و بیماری را تجربه نکنند.

این امکان نیز وجود دارد که شادی بر توانایی بدن برای مبارزه با بیماری تأثیر بگذارد.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
بهداشت نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا