روانشناسیسرگرمی

سگ ها چگونه به اسباب بازی هایشان فکر می کنند

سگ و درک محیطی

نکات برگزیده مطلب
  • سگ‌ها بیشتر و بیشتر در تاریکی بو می‌کشیدند

 

سگ ها از چه راهی اشیا  را شناسایی می کنند

 

سگ ها از اقلام و اشیایی که برایشان آشناست، تصویر ذهنی چندوجهی دارند. وقتی یک سگ به یک شی فکر می کند، ویژگی های حسی متفاوت آن شی را تصور می کند.

بسیاری از دوستداران سگ می خواهند بدانند در ذهن دوستان پشمالوی آنها چه می گذرد. اکنون دانشمندان بالاخره به پاسخ نزدیکتر شده اند.

در مطالعه جدیدی که به تازگی در ژورنال Animal Cognition منتشر شده است، محققان پروژه سگ خانواده (دانشگاه Eötvös Loránd، بوداپست) دریافتند که سگ ها یک تصویر ذهنی چند وجهی از اشیاء آشنای خود دارند.

این بدان معناست که سگ ها هنگام فکر کردن به یک شی، ویژگی های حسی متفاوت آن شی را تصور می کنند. به عنوان مثال، شکل ظاهری یا بوی آن.

گروهی از دانشمندان فرض کردند که حواس سگ‌ها برای شناسایی اشیا، مانند اسباب‌بازی‌هایشان، نشان‌دهنده نحوه نمایش اشیا در ذهن آنهاست.

شانی درور، یکی از محققان برجسته این مطالعه، توضیح می‌دهد: «اگر بتوانیم بفهمیم که سگ‌ ها در هنگام جستجوی یک اسباب‌بازی از چه حواس استفاده می‌کنند، این ممکن است نشان دهد که آنها چگونه در مورد آن فکر می‌کنند.

“وقتی سگ ها هنگام جستجوی یک اسباب بازی از بویایی یا بینایی استفاده می کنند، این نشان می دهد که آنها می دانند که آن اسباب بازی چه بو یا چه شکلی دارند.”

در مطالعات قبلی، محققان کشف کردند که تنها بعضی از سگ ها کهاستعداد منحصر به فردی دارند نام اشیاء را یاد بگیرند.

دکتر Andrea Sommese، دومین محقق برجسته توضیح می دهد که این سگ‌های با استعداد واژه‌آموز به ما نگاهی اجمالی به ذهنشان می‌دهند و وقتی از آنها می‌پرسیم – خرس عروسکی شما کجاست، می‌توانیم بفهمیم که در مورد چه چیزی فکر می‌کنند؟

در آزمایش اول، آنها ۳ سگ واژه‌آموز با استعداد و 10 سگ معمولی خانواده (یعنی سگ‌هایی که نام اسباب‌بازی‌ها را نمی‌دانند) را آموزش دادند تا اسباب‌بازی مرتبط با جایزه را بیاورند. در طول آموزش، سگ‌ها به خاطر انتخاب این اسباب‌بازی از میان چند اسباب بازی دیگر، مورد تحسین قرار گرفتند.

در حین این آزمایش محققان مشاهده کردند که در محیطی با چراغ روشن و یا خاموش، سگ‌ها چگونه به دنبال اسباب‌بازی مورد نظر که در میان 4 اسباب‌بازی دیگر قرار می‌گرفت، می‌گشتند. همه سگ ها با موفقیت اسباب بازی های آموزش دیده را انتخاب کردند، چه در نور و چه در تاریکی. با این حال، پیدا کردن اسباب بازی ها در تاریکی بیشتر طول کشید.

در آزمایش دوم فقط سگ های واژه آموز با استعداد شرکت کردند. در اینجا، هدف محققان این بود که بفهمند این سگ ها با شنیدن نام اسباب بازی های خود به چه چیزی فکر می کنند.در این آزمایش بر خلاف آزمایش اول سگها برای گرفتن جابزه اسباب بازی را پیدا نمی کردند بلکه با شنیدن نام اسباب بازی مورد نظر که قبلا با آن آشنا شده بودند بهدنبال اسباب بازی می رفتند.

دکتر کلودیا فوگازا، یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهد: «آشکار کردن حواس مورد استفاده سگ‌ها برای جستجوی اسباب‌بازی‌های نام‌گذاری شده به ما این امکان را داد که بفهمیم این سگ‌ها با شنیدن مثلاً خرس عروسکی چه تصوری می‌کنند.

سگ‌های با استعداد در انتخاب اسباب‌بازی‌هایی که صاحبانشان نام‌گذاری می‌کردند در روشنایی و تاریکی موفق بودند. این نشان می‌دهد که وقتی نام یک اسباب‌بازی را می‌شنوند، مثل سگهای معمولی ویژگی‌های حسی مختلف آن شی را به یاد می‌آورند و می‌توانند از این «تصویر ذهنی چندحسی» برای شناسایی آن استفاده کنند، همچنین در تاریکی.

در دانشگاه ELTE و یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور آدام میکلوسی، رئیس دپارتمان رفتارشناسی، توضیح می‌دهد: «سگ‌ها حس بویایی خوبی دارند، اما ما متوجه شدیم که سگ‌ها ترجیح می‌دهند به بینایی تکیه کنند و فقط چند بار از بینی خود استفاده می‌کنند، و تقریباً فقط زمانی که چراغ‌ها خاموش هستند».

سگ‌ها بیشتر و بیشتر در تاریکی بو می‌کشیدند. وقتی چراغ‌ها خاموش بودند، 90 درصد زمان بیشتری را صرف بو کشیدن می‌کردند، اما این هنوز تنها 20 درصد از زمان جستجو بود.

از این دو آزمایش می توان نتیجه گرفت که در هر دو دسته سگ یعنی سگ معمولی یا سگ واژه آموز روش پیدا کردن اسباب بازی ها بر اساس تصور بو و یا شکل انها بوده ، در نتیجه می توان به سطح و روش درک سگها پی برد.سگها با شنیدن نام اشیا یا شرطی شدن برای جایزه گرفتن نسبت به اشیا از راه تصور بو یا شکل جسم آن را درک می کنند و در در حد حواس چندگانه حسی خود به اشیا فکر می کنند در صورتیکه  انسانها با تفکر اتزاعی پیشرفته ای فراتر از حواس پنجگانه به تفسیر اشیا می پردازد. بعنوان مثال یک کودک در در یخچال به دنبال خوراکی می گردد چون در استدلال منطقی می داند م.اد خوراکی در آشپزخانه و در یخچال نگه داری می شوند اما سگها این استدلال را ندارند و از راه بو کشیدن یا دیدن شکل خوراکی به دنبال آن می گردند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. برای سرگرمی و تفریح می‌توانید یک فیلم خنده‌دار ببینید. می‌توانید با دوستان خود چت کنید و از آنها بخواهید که شوخی‌های جالب بگویند.یک بازی آنلاین انجام دهید و با حریفان خود شوخ کنید. کتاب طنز بخوانید و از داستان‌های خنده‌دار لذت ببرید.کارتون مورد علاقه خود را تماشا کنید و از شخصیت‌های آن خوشحال شوید.

  2. سلام دوست گرامی :
    سرگرمی یکی از نیازهای اساسی انسان است که به او کمک می‌کند تا از استرس و خستگی روزمره راحت شود و انرژی لازم برای زندگی را به دست آورد. سرگرمی می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد، مانند بازی، فیلم، کتاب، موسیقی، ورزش، گردش و غیره. هر کس بسته به علاقه، شخصیت و شرایط خود می‌تواند سرگرمی مناسب خود را انتخاب کند. سرگرمی نه تنها برای سلامت روح و روان، بلکه برای سلامت جسمانی هم مفید است.

دکمه بازگشت به بالا