تغذیهسلامت
موضوعات داغ

ویتامین D و اثر آن بر بیماری های دیابت و قلب

ویتامین D و اثر آن بر التهاب بدن

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود آن ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد.

 

اثر ویتامین D بر بیماری های بدن

 

طبق مطالعه محققین در دانشگاه استرالیای جنوبی ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین D و التهاب مزمن وجود دارد. بر اساس این نتیجه محققان پیشنهاد می‌کنند که افزایش ویتامین D در افرادی که دارای کمبود آن هستند، ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

التهاب بخش مهمی از روند بهبودی بدن است. اما زمانی که ادامه یابد و التهاب طولانی مدت یا به عبارتی مزمن ایجاد شود، می تواند به پیشرفت روند طیف گسترده ای از بیماری های پیچیده از جمله دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و بیماری های خود ایمنی کمک کند.

اکنون، اولین تحقیق ژنتیکی در جهان از دانشگاه استرالیای جنوبی، ارتباط مستقیمی را بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای التهاب نشان می‌دهد، که می تواند در شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن هستند، کمک به سزایی کند.

محقق ارشد، دکتر آنگ ژو از UniSA، می گوید این یافته ها نشان می دهد که افزایش ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود آن ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد.

دکتر ژو می‌گوید التهاب کوتاه مدت روشی است که بدن شما برای محافظت از بافت‌های شما در صورت آسیب دیدگی یا عفونت، محافظت می‌کند.اما التهاب مزمن می تواند برای فرد عوارضی داشته باشد.

افزایش ویتامین D در افراد با ویتامین D پایین تر از حد نرمال ممکن است التهاب مزمن (طولانی مدت) را کاهش دهد و به آنها کمک کند تا از تعدادی از بیماری های مرتبط جلوگیری کنند.

نتایج این مطالعه که تحت حمایت شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده نشان می دهد نه تنها داشتن غلظت کافی ویتامین D  ممکن است خطر ابتلا به بیماری های وابسته به التهاب مزمن مثل دیابت نوع دو، بیماری های سیستم ایمنی و بیماری های قلبی را کاهش دهدبلکه ممکن است عوارض ناشی از چاقی را نیز کاهش دهد .

پروفسور الینا هیپونن، محقق ارشد و مدیر مرکز استرالیایی سلامت دقیق UniSA، می‌گوید که این نتایج مهم هستند . این یافته‌ها نه تنها اهمیت بررسی سطح ویتامین D و جلوگیری از کمبود آن را نشان می‌دهد بلکه  شواهد بیشتری برای اثرات گسترده ویتامین  D بر سلامت بدن انسان را نیز ارائه می‌دهد.

۷ آگوست ۲۰۲۲

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neuroscience
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا