روانشناسی
موضوعات داغ

اوتیسم فرزندان و تشخیص آن از آزمایش خون مادران

اوتیسم و تشخیص آن از راه آزمایش خون مادر

نکات برگزیده مطلب
  • مشاوره با متخصصین تربیتی آگاه در زمینه اوتیسم بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

آزمایش خون مادران کودکان مبتلا به اوتیسم با سایر مادران متفاوت است

 

اوتیسم بیماری شایع شده در دنیای مدرن می باشد. کودکان اوتیسمی با طیف های گوناگون هوش و استعداد بدنیا می آیند.

نوشته های مشابه

در میان افراد دانشمند و معروف دنیا این بیماری نیز شایع می باشد. وجود بیماری اوتیسم دلیل بر عدم موفقیت و نا توانی فرد نمی باشد اما والدین باید بدانند که برای مراقبت و رشد این کودکان روشی متفاوت از روش تربیتی معمول نیاز است.

بنابراین مشاوره با متخصصین تربیتی آگاه در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد.

امروره بسیاری از خانواده ها در گیر مراقبت از کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. نا گفته نماند که مراقبت از این کودکان کار آسانی نیست و نیاز به همفکری والدین و ارتباط مدام با مشاورین روانپزشک و روانشناس بطور هم زمان می باشد.

در نتیجه هر چه تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان زودتر باشد هدایت و مراقبت از این کودکان راحتتر و موثر تر خواهد بود. اما معمولا در دو تا سه سال اول زندگی کمتر اوتیسم تشخیص داده شده.

اخیرا بر طبق تحقیقات جدید دانشمندان دریافته اند که آزمایش خون مادران فرزندان اوتیسمی (ASD)با سایر مادران متفاوت می باشد.

تجزیه و تحلیل نمونه خون نشان داد که دو تا پنج سال پس از زایمان، مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) در مقایسه با مادران کودکان در حال رشد، چندین سطح متابولیت متفاوت داشتند. این بر اساس تحقیقات جدیدی است که اخیرا توسط یک تیم چند رشته ای از موسسه پلی تکنیک Rensselaer، دانشگاه ایالتی آریزونا و کلینیک مایو در BMC Pediatrics منتشر شده است.

محققان نمونه‌های خون 30 مادری را که کودکان خردسالشان مبتلا به ASD بودند و 29 مادر کودکان در حال رشد را تجزیه و تحلیل کردند. در زمان نمونه برداری، کودکان این زنان بین 2 تا 5 سال سن داشتند. این تیم تفاوت هایی را در سطوح مختلف متابولیت بین دو گروه از مادران یافت. وقتی بیشتر مورد بررسی قرار گرفت، محققان توانستند این تفاوت ها را در پنج زیر گروه از متابولیت های مرتبط گروه بندی کنند.

در حالی که نمونه های تجزیه و تحلیل شده چندین سال پس از بارداری گرفته شدند، این یافته های تحقیق این سوال را مطرح می کند که آیا تفاوت در متابولیت ها ممکن است در دوران بارداری نیز وجود داشته باشد یا خیر، که نشان می دهد تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

به گفته محققان، در بسیاری از نمونه خون های مادران کودکان اوتیسمی کمبود فولات، ویتامین B12 و مولکول های کونژوگه با کارنیتین مشاهده شده است.

کارنیتین می تواند توسط بدن تولید شود و می تواند از منابع گوشتی مانند گوشت خوک یا گوشت گاو تهیه شود، اما بین مادرانی که گوشت بیشتری می خوردند و مادرانی که سطوح کارنیتین بالاتری داشتند، ارتباطی وجود نداشت. به گفته یورگن هان، رئیس دپارتمان مهندسی زیست پزشکی در Rensselaer و یکی از نویسندگان این مقاله، این یافته نشان می دهد که این تفاوت ها ممکن است به نحوه متابولیزه شدن کارنیتین در بدن برخی از مادران مربوط باشد. هان، که همچنین یکی از اعضای مرکز بیوتکنولوژی و مطالعات بین رشته ای در Rensselaer است، گفت: “ما متابولیت های متعددی داشتیم که با متابولیسم کارنیتین مرتبط بودند.” این نشان می دهد که بررسی اندازه سطح کارنیتین در خون مادران حائز اهمیت بسیاری در تشخیص احتمال مبتلا بودن فرزند آنها به اوتیسم می باشد .

روش بکار برده توسط این تیم در استفاده از تجزیه و تحلیل نمونه خون برای پیش‌بینی اینکه یک مادر چقدر مستعد داشتن کودک مبتلا به اوتیسم است، بسیار دقیق می باشد و  نشان می‌دهد که آزمایش خون برای غربالگری این دسته از مادران و تشخیص زود هنگام فرزند مبتلا به ASD  بسیار مفید می باشد.

هان گفت: آزمایش خون نمی تواند تشخیص دهد که فرزند شما اوتیسم دارد یا نه، اما می تواند تشخیص دهد که آیا شما در معرض خطر بیشتری هستید یا خیر.

جیمز آدامز، پروفسور رئیس جمهور در دانشکده مهندسی مواد، حمل و نقل و می گوید: «بر اساس این نتایج، ما اکنون در حال انجام یک مطالعه جدید از نمونه های خون ذخیره شده جمع آوری شده در دوران بارداری هستیم تا مشخص کنیم که آیا این متابولیت ها در دوران بارداری نیز متفاوت هستند یا خیر.

 

موسسه پلی تکنیک Rensselaer

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencene
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا