مامایی

مادران باردار و تاثیر تغذیه آنها بر عادات غذایی آینده کودکشان

مادران باردار تاثیر تغذیه انها برعادات غذایی فرزندان

نکات برگزیده مطلب
  • نوزادان در رحم می توانند چشایی و بویایی داشته باشند

اهمیت تغذیه دوران بارداری فراتر از باور

 

تغذیه سالم در حفظ سلامت انسان اثر غیر قابل انکاری دارد. مادرانی که علاقه مند به تغذیه سالم کودکانشان هستند شاید هرگز تصور نکنند که احتمال می رود بخشی از تمایلات فرزندشان به طعم ها و مواد غذایی خاص در دوران جنینی آنها شکل می گیرد که مادران تا حدودی در آن نقش دارند.

طبق یافته های جدید، انسانها از دوران جنینی بعلت توسعه گیرنده‌های چشایی و بویایی ، می تواند طعم های مواد غذایی که مادران میل می کنند  را تشخیص بدهند.

انسان طعم را از طریق ترکیب طعم و بو تجربه می کند. در جنین تصور می شود که این ممکن است از طریق استنشاق و بلع مایع آمنیوتیک در رحم اتفاق بیفتد.

محقق ارشد بیزا اوستون، محقق کارشناسی ارشد در آزمایشگاه تحقیقات جنین و نوزادان، گروه روانشناسی دانشگاه دورهام، بیان کرد تحقیقات قبلی انجام شده در آزمایشگاه من نشان می دهد که اسکن سونوگرافی ۴ بعدی راهی برای نظارت بر واکنش های جنین برای درک چگونگی واکنش آنها به رفتارهای سلامت مادر مانند سیگار کشیدن و سلامت روان آنها از جمله استرس، افسردگی و اضطراب است.

اما در مطالعه اخیر که انجام داده ایم اطلاعات مهمی در مورد درک توانایی جنین در تشخیص طعم‌ها و بوهای مختلف از غذاهای مصرف شده توسط مادر در اختیارمان قرار داده است .

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که نوزادان در رحم می توانند چشایی و بویایی داشته باشند، اما این تحقیقات بر اساس مطالعه بر روی نوزادان پس از زایمان هستند. دراین تحقیق جدید ما موفق به بررسی واکنش نوزادان در زمان جنینی به مزه غذایی که مادران انها مصرف کرده اند شده ایم.

تیم تحقیقاتی شامل دانشمندانی از دانشگاه استون، بیرمنگام، بریتانیا و مرکز ملی تحقیقات علمی دانشگاه بورگوندی، فرانسه مطالعه مذکور را انجام دادند.

ابتدا مادران ۱۸ تا ۴۰ ساله را در هر دو هفته ۳۲ و ۳۶ بارداری اسکن کردند تا واکنش های صورت جنین به طعم کلم پیچ و هویج ببینند.

حدود ۲۰ دقیقه قبل از هر اسکن به مادران یک کپسول منفرد حاوی تقریباً ۴۰۰ میلی گرم هویج یا ۴۰۰ میلی گرم پودر کلم پیچ داده شد. از آنها خواسته شد که یک ساعت قبل از اسکن، هیچ غذا یا نوشیدنی طعم دار مصرف نکنند. مادران همچنین در روز اسکن خود چیزی حاوی هویج یا کلم پیچ نخوردند یا ننوشیدند تا عواملی را که می تواند بر واکنش های جنین تأثیر بگذارد کنترل کنند.

واکنش‌های صورت جنین ها که در هر دو گروه طعم‌دهنده مشاهده شد، در مقایسه با جنین‌های یک گروه کنترل که در معرض هیچ کدام از طعم‌ها قرار نگرفتند، نشان داد که قرار گرفتن در معرض فقط مقدار کمی طعم هویج یا کلم پیچ برای تحریک واکنش کافی است.

در سونوگرافی نوزادانی که در معرض طعم هویج قرار گرفته بودند، لبخند بر روی لبها مشاهده شد و در سونوگرافی نوزادانی که در معرض طعم کلم پیچ قرار گرفته بودند حالت بغض در صورت مشاهده شد و از طرفی نوزادانی که در معرض هیچ کدام از این مزه ها قرار نگرفته بودند هیچ واکنش خاصی نشان نداده بودند.

پروفسور Benoist Schaal از مرکز ملی تحقیقات علمی دانشگاه بورگوندی فرانسه می‌گوید: «با نگاهی به واکنش‌های صورت جنین‌ها می‌توانیم فرض کنیم که طیفی از محرک‌های شیمیایی از طریق رژیم غذایی مادر درطی دوران بارداری وارد محیط جنین می‌شوند و این می تواند پیامدهای مهمی برای درک ما از رشد گیرنده های چشایی و بویایی و ادراک و حافظه مرتبط داشته باشد”

وی از طرفی طبق یافته های این مطالعه به اهمیت طعم و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری اشاره می کند و ممکن است تغذیه مادران طبق  یک رژیم مناسب غذایی بر ترجیحات چشایی نوزادان پس از تولد تأثیر بگذارد و به طور بالقوه پیامدهایی برای ایجاد عادات غذایی سالم در فرزندشان داشته باشد.

البته برای رسیدن به نتایج کامل تر نیاز به مطالعات تکمیلی می باشد.

مترجم مژگان ذوالفقاریان

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا