تغذیه

ذهن و تغذیه سالم

ذهن زیبا با تغذیه سالم

نکات برگزیده مطلب
  • اگر احساس خستگی مزمن دارید، حتی بعد از خواب شبانه این احساس با شماست و كمبود انرژی برایتان یك عادت شده علت آن ممكن است میزان ترشح دوپامین باشد.

ذهن با تغذیه سالم

اگر یك روز متوجه شدید كه سرحال نیستید، افسرده اید و یا كلاً خلق و خوی همیشگی تان را ندارید، بد نیست علتش را در شكمتان هم جست وجو كنید!یكی از دلایل تغییرات خلق و خو و احساسات ما، خوراكی هایی است كه بی توجه به معده مان سرازیر می كنیم.
بی حكمت نیست كه برخی بزرگان تغذیه را یكی از اصول دستیابی به موفقیت می دانند زیرا نه تنها موثر بر شادابی و سلامتی جسم است بلكه می تواند بر روابط خانوادگی و شغلی و حتی بر سرنوشت ما هم اثر محسوسی بگذارد. عادات تغذیه ای ما در كوتاه مدت بر خلق و خو و رفتار و افكار و در بلندمدت بر زندگی و سرنوشت مان تاثیرگذار است. به عنوان مثال كسی كه معتاد به نوشیدن الكل است یا رژیم غذایی اش سرشار از گوشت قرمز است علاوه بر عوارض جسمی، دچار عوارض منفی روحی و انرژیایی نیز می شود كه جزئیات بیشتر آن خارج از این مقال است اما به همین نكته اشاره می شود كه اهمیت تغذیه از دستورات تغذیه ای كه در كتب آسمانی از جمله قرآن آمده – راهنمایی های تغذیه ای كه خداوند به حضرت نوح فرموده- معلوم می شود؛ راهنمایی هایی كه بعد از چند هزار سال تازه علم بشر به آن رسیده است. آخرین تحقیقات بر روی پیام رسان های شیمیایی بدن نشان داده كه تا چه حد مواد غذایی مصرفی می تواند در نوع پیامی كه این پیام رسان ها انتقال می دهند موثر باشند. محققان معتقدند داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند در داشتن تعادل احساسی و كنترل رفتاری تاثیرگذار باشد و به از بین بردن اضطراب، افزایش قدرت تمركز ذهن و… كمك كند.

    چهار پیام رسان كلیدی و اصلی شیمیایی كه بیشترین تاثیر را از مواد غذایی می گیرند عبارتند از: دوپامین، استیل كولین، گاما آمینو بوتیریك اسید (GABA) و سروتونین. این پیام رسان ها تقریباً بر روی همه فعالیت های بدن از تولید انرژی گرفته تا افزایش كاركردهای مغزی و سوخت و ساز در بدن موثر هستند. هنگامی كه این هورمون ها و تنظیم كننده ها در حالت تعادل باشند، هماهنگی ذهن و جسم در حالت ایده آل خود و به بهترین شكل خواهد بود و از خستگی، بی حوصلگی، بی انگیزگی و كمبود انرژی یا قدرت حافظه هم خبری نیست.اما عدم تعادل در میزان ترشح هر یك از این تنظیم كننده ها می تواند نتایجی چون احساس خستگی، بی انگیزگی، اضطراب مداوم، سردرگمی، افزایش وزن و… را در بر داشته باشد.
    • افزایش انرژی
    اگر احساس خستگی مزمن دارید، حتی بعد از خواب شبانه این احساس با شماست و كمبود انرژی برایتان یك عادت شده علت آن ممكن است میزان ترشح دوپامین باشد.
    ترشح دوپامین و بالارفتن میزان آن در خون باعث افزایش انرژی، انگیزه و هیجان می شود.
    از مزه ها و طعم های بی نظیر تا بوهای بسیار خوشایند به ترشح دوپامین كمك می كند. به عبارتی با هر چیزی كه مغز با واژه دلپذیر ترجمه كند و برایتان لذت بخش باشد، دوپامین ترشح می شود. همینطور مواد غذایی كه حاوی میزان بالایی پروتئین هستند به خصوص سرشار از آمینو اسید تیروزین و فنیل آلائین برای رفع عوارض خستگی و… مفیدند. پس برای افزایش دوپامین تا می توانید از لبنیاتی چون پنیر و ماست های كم چربی استفاده كنید.
    • اضطراب مداوم، زودرنجی
    اختلال در هنگام خواب می تواند از آشناترین نشانه های پایین بودن GABA باشد. این ماده می تواند در كنترل امواج مغزی، ریتم آن، نوبت امواج و به طور كلی هرچیزی كه در بروز رفتارهای مختلف موثر است، تاثیرگذار باشد. برای بالا بردن میزان GABA می توانید غذاهایی را كه دارای ویتامین B زیاد هستند به خصوص B۶ مورد استفاده قرار دهید مثل انواع جوانه ها، برگ های سبز تیره، موز، ماهی و خشكبار.
    • فراموشی لحظه ای
    بعضی ها به آن هنگ كردن موقت هم می گویند. اما محققان كه در این زمینه تحقیق كرده اند آن را یكی از عوارض كمبود استیل كولین می دانند.برای از بین رفتن این حالت از جوانه ها، ماهی، تخم مرغ، تمشك، بادام زمینی و موادی از این دست استفاده كنید.
    • ضدافسردگی
    اگر میل شدیدی به خوردن غذاهای شور مثل چیپس و پفك دارید و نمی توانید از شیرینی و شكلات چشم پوشی كنید مخصوصاً وقتی كه گرسنه یا غمگین هستید، ممكن است به خاطر كمبود سروتونین باشد. سروتونین یكی از داروهای ضدافسردگی طبیعی در بدن است.

    به این مطلب امتیاز دهید

    منبع
    روزنامه شرق
    نمایش بیشتر

    مژگان ذوالفقاریان

    مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا