روانشناسی

افسردگی و امید به درمان آن از طریق یک فاکتور خونی

افسردگی و ارتباط آن با فاکتور خونی GDF11

نکات برگزیده مطلب
  • تجویز طولانی‌مدت پروتئین GDF11 به موش‌های مسن اختلالات افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد

 

فاکتور خونی موثر بر کاهش افسردگی

 

روند پیری اغلب با شروع زوال شناختی، افسردگی (Depression) و از دست دادن حافظه مرتبط است. دانشمندان انستیتو پاستور، CNRS و Inserm کشف کرده‌اند که تجویز پروتئین GDF11، که به بازسازی سلول‌های بنیادی عصبی موش معروف است، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد و حالت افسردگی را در موش‌های مسن کاهش می‌دهد.

همچنین دانشمندان این نتایج را در رابطه با افسردگی بیشتر بررسی کردند و نشان دادند که در انسان، سطوح GDF11 با دوره های افسردگی رابطه معکوس دارد. نتایج این مطالعه در ژورنال Nature Aging در 2 فوریه 2023 منتشر شد.

روند پیری اغلب با شروع علائم عصبی مانند زوال شناختی، از دست دادن حافظه یا اختلالات خلقی مانند Depression مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فاکتور رشد GDF11، پروتئینی که در خون یافت می‌شود، تأثیر مفیدی بر درک بویایی و تولید سلول‌های جدید در مغز موش‌های مسن دارد. البته هنوز مکانیسم اثر GDF11 در مغز ناشناخته باقی مانده است.

محققان انستیتو پاستور، CNRS و Inserm کشف کرده‌اند که تجویز طولانی‌مدت پروتئین GDF11 به موش‌های مسن حافظه آن‌ها را بهبود می‌بخشد و اختلالات رفتاری مرتبط با افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد به رفتاری مشابه رفتاری که در موش‌های جوان دیده می‌شود بازگردند.

دانشمندان دریافتند که تجویز GDF11 فرآیند طبیعی پاکسازی درون سلولی به نام “اتوفاژی” را در مغز فعال می کند و سلول های پیر را از بین می برد. بنابراین پروتئین GDF11 به طور غیرمستقیم گردش سلولی را در هیپوکامپ افزایش می دهد و فعالیت عصبی را بازیابی می کند.

برای درک بهتر ارتباط بین اختلالات Depression و پروتئین GDF11 در انسان، دانشمندان انستیتو پاستور، CNRS و Inserm با همکاری دانشمندان دانشگاه مک مستر، مقدار پروتئین موجود در سرم خون گروه بین المللی بیماران جوان مبتلا به افسردگی اساسی را تعیین کردند. آنها مشاهده کردند که سطح GDF11 در این بیماران به طور قابل توجهی کمتر است.

علاوه بر این، دانشمندان با اندازه گیری سطوح این پروتئین در مراحل مختلف نوسان افسردگی دریافتند که میزان GDF11 در خون با شدت افسردگی رابطه عکس دارد.

لیدا کاتسیم پردی، محقق در واحد ادراک و حافظه انستیتو پاستور، وابسته به Inserm در انستیتو Necker-Enfants Malades، گفت: «این کار شواهد بالینی را ارائه می دهد که سطوح پایین خونی GDF11 را با اختلالات خلقی در بیماران مبتلا به افسردگی مرتبط می کند. امید است که در آینده، این مولکول بتواند به عنوان یک علامت آگاه کننده برای تشخیص دوره های افسردگی استفاده شود. همچنین می تواند به عنوان یک مولکول درمانی برای درمان اختلالات شناختی و عاطفی عمل کند.»

بر اساس این یافته‌ها نقش موثر GDF11 به‌عنوان یک نامزد ضد افسردگی و نشانگر زیستی آشکار شده است که می تواند به درمان و تشخیص دوره های افسردگی کمک بزرگی به حساب آید.

منبع: انستیتو پاستور

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا