اخبار ویژهروانشناسی

شوخ طبعی و طنز درمانی علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد 

شوخ طبعی به عنوان دارو

اثر شوخ طبعی و طنز درمانی در کاهش علائم افسردگی و اضطراب

 

شوخ طبعی و طنز پردازی همیشه در افرادی شاد و سر زنده مشاهده می شود. این افراد معمولا در کنترل اضطراب و افسردگی خود موفق تر از بقیه مردم هستند. از آنجایی که امروزه در جوامع مختلف بشری بیماری اضطراب و افسردگی فراگیر شده است دانشمندان بر آن شدند که تحقیقاتی در رابطه با اثر درمانی شوخ طبعی و طنز پردازی بر بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب انجام دهند.

[taq_review]درمان افسردگی و اضطراب

در زیر چکیده ای از نتایج این تحقیقات بیان شده است. امید است که این مقاله بتواند کمک کوچکی در راستای بهبود سلامت جامعه در برداشته باشد.

نتایج مطالعات منتشر شده توسط Brain and Behavior در ارتباط با راه های جدید برای درمان افسردگی و اضطراب نشان می دهد که شوخ طبعی در اکثر موارد می تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. این مطالعه جامع شامل ۲۹ مطالعه متنوع در ۹ کشور بود که در مجموع ۲۹۶۴ فرد مبتلا به افسردگی، اضطراب یا هر دو در آن شرکت کرده بودند.

شرکت کنندگانی که در این مطالعات شرکت کردند همگی دچار افسردگی یا اضطراب بودند.

شرکت کنندگان این سری از مطالعات شامل گروهای سنی متنوعی از جمله کودکانی که تحت عمل جراحی یا بیهوشی قرار گرفته، افراد مسن در خانه های سالمندان، بیماران مبتلا به پارکینسون، سرطان، بیماری روانی یا دیالیز. زنان بازنشسته و دانشجویان بودند.

در این تحقیقات از روشهای متنوعی جهت خنداندن شرکت کنندگان استفاده شده است از جمله استفاده از دلقک های پزشکی و خنده درمانی در کنار ورزش یوگا.

طبق گزارشات منتشر شده بر خلاف عده ای قلیلی از شرکت کنندگان که این روش را در کاهش علایم خود ناچیز اعلام کرده بوند، اکثر آنها کاهش چشم گیر علائم افسردگی و اضطراب را تایید کرده بودند.

این امر از این ایده حمایت می کند که شوخ طبعی می تواند به یک درمان جایگزین مناسب و قابل دسترس برای پزشکان و بیماران تبدیل شود.

 

نویسندگان نوشتند: “به عنوان یک درمان جایگزین ساده و عملی، شوخ طبعی درمانی ممکن است جایگزین مطلوبی برای پزشکان، پرستاران و بیماران در آینده باشد.”

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌ های *ستاره دار باید شامل مقدار معتبر باشد.

دکمه بازگشت به بالا