مقالات تخصصی ISIمقالات مامایی
موضوعات داغ

مراقبت های مامایی و حمایت از زنان

مراقبت های مامایی بر اساس قابلیت های باروری زنان

نکات برگزیده مطلب
  • پایگاه ساینس دایرکت Elsevier - ScienceDirect

اعتبار سنجی تجربی نظریات مرتبط با مراقبتهای مامایی در رابطه با حمایت از قابلیت های باروری زنان در زمینه زایمان

Supporting women’s reproductive capabilities in the context of childbirth: Empirical validation of a midwifery theory synthesis

منتشر شده در پایگاه ساینس دایرکت Elsevier – ScienceDirect مجله Midwifery

چکیده فارسی

هدف

انجام اعتبارسنجی بر اساس تجربه عملی در مورد تئوری مدل مراقبت های مامایی پیشنهاد شده توسط پیترز و همکاران. (۲۰۲۰).

طرح

به منظوراعتبارسنجی اهداف   مراقبت مامایی در مدل مذکور، از روش قیاسی کیفی (qualitative deductive methodology) استفاده شده است. شرکت کنندگان دراین اعتبار سنجی زنانی هستند که بعد از زایمان رضایت بالایی از زایمان خود داشته و درحین زایمان ترس کمی را تجربه کرده اند. در این مصاحبه جنبه هایی همجون مراقبت های مامایی قبل، حین و بعد از زایمان بررسی شده است.

تنظیمات

داده ها از طریق مصاحبه با زنانی که از ژانویه تا مارس ۲۰۱۸ در بیمارستانی نه چنان بزرگ ​​در جنوب شرقی سوئد زایمان کرده بودند، جمع آوری شد.

شركت كنندگان

شرکت کنندگان در این تحقیق زنان سوئدی زبان بالای ۱۸ سالی بودند که توسط ماماها به بخش مراقبت های بهداشتی پس از زایمان دعوت شده اند و اطلاعاتی بصورت شفاهی و کتبی در اختیار آنها قرار داده گرفت.

سپس شرکت کنندگان در یک پرسشنامه جمعیت شناختی (demographic questionnaire ) تجربه زایمان خود را در مقیاس عددی 0-10 (NRS) امتیاز دادند . همچنین پرسشنامه  تجربه زایمانی Wijma نسخه  (W-DEQ B). را نیز پر کردند. محققین، امتیازاتی که در مقیاس عددی (NRS) مساوی یا بزرگتر ازعدد7 بود به عنوان رضایت بالا از زایمان ثبت کردند و مجموع نمره امتیازاتی که در پرسشنامه (W-DEQ B) مساوی یا بیشتراز عدد 60 بودند، معیار ترس کم از زایمان قراردادند. لازم به ذکر است که از 172 زن شرکت کننده در پر کردن پرسشنامه ها ، 28 نفر واجد شرایط مصاحبه بودند. در مرحله بعد محققین 8 تا 13 ماه پس از زایمان واجدین شرایط مذکورموفق به مصاحبه با 20 نفر از آنها شدند. مصاحبه ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (qualitative content analysis) با رویکرد جهت دار(( directed approach مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

تمام سطوح و جوانب مدل Peters et al  در مصاحبه ها یافت شد. نتایج مصاحبه نشان داد که همه زنان یک رابطه قابل اعتماد را تجربه کردند. از جمله موارد قابل ذکر در این ارتباط می توان به مراقبت فردی مناسب و زن محور (woman-centered care )، همچنین ارتباط و توجه به موقع و مداوم با رویکردی همدلانه در کنار حفظ حق انتخاب مادران اشاره کرد. اکثریت مصاحبه کنندگان، مامایی را عاملی در جهت ارتقای امنیت توصیف کردند و اشاره کردند که تقریباً همه جنبه های  کنترل شخصی رادر کنار ماماها تجربه کرده بودند.

نیمی از زنان مضاحبه شده تجربه تسهیل قابلیت های باروری را در پروسه مراقبت های ارائه شده توسط ماماها بیان کرده بودند و این مهم هدف اصلی از مراقبت مامایی  در مدل مورد بررسی می باشد. در این میان به  اهمیت گفتگوها (pep talks ) و مربیگری تاکید شد. بعلاوه بر اساس یافته ها حمایت partner می تواند به مدل Peters et al   اضافه شود.

نتیجه گیری و مفاهیم کلیدی

یافته های ما نشان می دهد که مدل نظری پیشنهاد شده توسط  Peters و همکاران. (2020) عمدتاً برای مراقبت‌های مامایی زنانی که رضایت بالایی از تجربه تولد خود و ترس کم پس از زایمان از زایمان گزارش می‌کنند، کاربرد دارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که این مدل ممکن است بتواند هدف منحصر به فرد مراقبت مامایی را واضح و مشخص به نمایش بگذارد و در کارهای بالینی روزانه ماماها و در برنامه‌های آموزش مامایی مورد استفاده قرار بگیرد.

ناشر :

Database: Elsevier – ScienceDirect (ساینس دایرکت)
در مورد مجله :

مجله مامایی آخرین تحقیقات بین المللی بررسی شده را منتشر می کند تا از ایمنی، کیفیت، نتایج و تجربیات مراقبت های بارداری، زایمان و زایمان برای زنان باردار، نوزادان و خانواده های آنها مطلع شود. انتشارات این مجله از ماماها و ارائه دهندگان مراقبت های زایمانی حمایت می کند تا…

Received 9 March 2021, Revised 1 March 2022, Accepted 20 March 2022, Available online 30 March 2022, Version of Record 11 April 2022.

نویسندگان :

Hanna Grundström , Anna Malmquist, Katri Nieminen , Siw Alehagen

۵ از ۵ امتیاز - (۳ رأی)

از طريق
Elsevier - ScienceDirect
منبع
مژگان ذوالفقاریان
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا