مقالات تخصصی ISIمقالات مامایی
موضوعات داغ

مراقبت های مامایی و تجربیات مراجعین

مراقبت های مامایی و تجربیات مراجعین در کانادا

نکات برگزیده مطلب
  • پایگاه ساینس دایرکت Elsevier - ScienceDirect

تجربیات مراجعین از مراقبت های تخصصی مامایی

Client experiences of expertise in midwifery care in New Brunswick, Canada

نوشته های مشابه

منتشر شده در پایگاه ساینس دایرکت Elsevier – ScienceDirect مجله Midwifery

چکیده فارسی

هدف

این مطالعه در مورد تجربیات مراجعینی است که در منطقه New Brunswick  کانادا از مراقبتهای مامایی بهره مند شده اند. نتایج این تحقیق کمک می کند میزان تاثیر و هم راستا بودن خدمات ارائه شده مامایی را نسبت به اهداف نهایی مراقبت های بهداشت باروری در این استان سنجش کرد.

طراحی

در این تحقیق اطلاعات و داده ها از طریق انجام مصاحبه نیم ساختاری (Semi structured)  با  32  مراجع کننده به مرکز مامایی Fredericton و افراد حامی برنامه مامایی New Brunswick  در سال‌های 2019 و 2020  گرداوری شد و متون آنالیزی از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی عمومی بررسی شد.

محل انجام تحقیق

New Brunswick ، کانادا

شرکت‌کنندگان

شرکت کنندگان در این مطالعه  از میان زنانی انتخاب شدند که جهت مراقبت‌های مامایی به مرکز  Fredericton مراجعه کرده بودند و همچنین افراد حامی آن‌ها (همسران، اعضای خانواده، دوستان) نیز در صورت تمایل امکان شرکت در این نظر سنجی را داشتند.

یافته‌ها

نتایج این مطالعه بیانگر درجه بالایی از رضایت مراجعین از خدمات مامایی  می باشد و با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از نظر شرکت کنندگان چندین رویکرد و معیار در ارائه مراقبت مامایی با کیفیت بالا مؤثر است.

از جمله این معیارها می توان به مواردی همچون مهارت و تخصص حرفه ای، زمان و دسترسی  مکفی برای ارائه مراقبت ها ، توجه به زمینه های خانوادگی موثر ، رویکرد مراقبت آگاهانه از بیمارانی با تجربه آسیب های بیمارستانی قبلی (Trauma informed approach) و توجه به سلامت روانی و عاطفی، مراقبت نوزادان، و حمایت از agency and autonomy است. به طور خلاصه، پاسخ‌های شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد که مراقبت مامایی در New Brunswick معیارهای respectful maternity care را همانند آن‌چه  که توسط Shakibazadeh et al. و Butler et al تعریف شده است ،  برآورده می‌کند. بعلاوه، نه تنها یافته‌های  این مطالعه با نتایج تحقیقات درباره مراقبت مامایی در مناطق دیگر نیز سازگار می باشد، بلکه نشانگرتمرکز و توجه شرکت کنندگان این مطالعه به بهرمندی رضایت بخش ازمهارتهای تخصصی و آموزشی پزشکی ماماها نیز می باشد. که این مهم کمتر درحوزه scholarly literature به چشم می‌خورد.

نتیجه‌

از مطالعه فوف می توان اینچنین نتیجه گرفت که در یک استان با کمترین منابع مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با تولید مثل (reproductive health services)، مراجعین از توانمندی و تخصص ماما‌ها بسیار راضی هستند .

بعلاوه نتایج این مطالعه، نقد مرتبط با این موضوع که مامایی را به‌عنوان مراقبت “سنتی” و زایمان مبتنی بر بیمارستان را به‌عنوان مراقبت تخصصی معرفی می‌کند، مورد چالش قرار می‌دهد و بر اساس نظرات شرکت کنندگان در این تحقیق،  ماماها به عنوان عاملین  متخصصی (highly specialized evidence-based practitioners ) به‌شمار می‌آیند  که  فعالیت انها برای مراجعینشان بسیار ارزشمند محسوب می شود.

ناشر :

Database: Elsevier – ScienceDirect (ساینس دایرکت)
در مورد مجله :

مجله مامایی آخرین تحقیقات بین المللی بررسی شده را منتشر می کند تا از ایمنی، کیفیت، نتایج و تجربیات مراقبت های بارداری، زایمان و زایمان برای زنان باردار، نوزادان و خانواده های آنها مطلع شود. انتشارات این مجله از ماماها و ارائه دهندگان مراقبت های زایمانی حمایت می کند تا…

Received 21 May 2021, Accepted 13 December 2021, Available online 16 December 2021, Version of Record 23 December 2021

نویسندگان :

Christiana MacDougall, Krista Johnston

۵ از ۵ امتیاز - (۱ رأی)

از طريق
Elsevier - ScienceDirect
منبع
مژگان ذوالفقاریان
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا