انیمیشنمامایی

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم پیشگیری، تشخیص و درمان

نکات برگزیده مطلب
  •  تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم توسط ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شوند.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم، در حقیقت سرطانی شدن قسمت پایینی رحم است. این بخش از رحم داخل کانال زایمانی (واژن) باز می شود. با اینکه یکی از شایع ترین انواع سرطان زنان در سراسر جهان ، کانسر دهانه رحم شناخته شده است، به لطف تشخیص زودهنگام این بیماری توسط آزمایش پاپ اسمیر یکی از قابل پیشگیری ترین سرطان ها می باشد.

دهانه رحم دارای دو نوع سلول اصلی است، سلول های سنگفرشی مسطح که قسمت بیرونی را پوشانده اند و سلول های غده ای ستونی که داخل کانال دهانه رحم را می پوشانند. هر دو نوع می توانند سرطانی شوند، اما کارسینوم سلول سنگفرشی بسیار شایع تر است. سرطان معمولاً در ناحیه ای که این دو نوع سلول به هم می رسند شروع می شود که به منطقه تبدیل ( the transformation zone ) معروف است.

تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم توسط ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شوند. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد که برخی از آنها خطرات بیشتری نسبت به سایرین دارند. حدود ۷۰ درصد از همه موارد سرطان مذکور فقط توسط دو نوع HPV ۱۶ و HPV ۱۸  ایجاد می شود.

پروتئین های تولید شده توسط HPV، معروف به E6 و E7 با عملکرد سلولی که به طور معمول از تقسیم بیش از حد سلولی جلوگیری می کند، تداخل دارند. این باعث می شود که سلول ها به شکلی کنترل نشده رشد کنند.

HPV از راه جنسی منتقل می شود و بسیار شایع است، اما در اکثر زنان عفونت HPV خود به خود برطرف می شود و باعث سرطان نمی شود. عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های HPV مداوم را افزایش دهند عبارتند از: ضعف سیستم ایمنی، سایر بیماری‌های مقاربتی و سیگار کشیدن. شانس ابتلا به این نوع از سرطان در زنان نیز با داشتن فرزند زیاد و استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری افزایش می یابد.

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. بیماری در مرحله پیشرفته ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی یا نامنظم واژینال، درد لگن یا ترشحات غیرعادی واژن شود.

تشخیص زود هنگام کلید پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. غربالگری سرطان دهانه رحم ممکن است شامل تست پاپ اسمیر به تنهایی یا در ترکیب با آزمایش DNA HPV باشد. در تست پاپ اسمیر، سلول‌ها از دهانه رحم خراشیده می‌شوند و از نظر تغییرات پیش سرطانی که به عنوان نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن یا دیسپلازی دهانه رحم شناخته می‌شوند، بررسی می‌شوند. این تغییرات مورفولوژیکی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. اگر نتایج غیرطبیعی باشد، آزمایش پس از شش ماه یا یک سال مجدداً برای نظارت بر وضعیت تکرار می شود. آزمایشات تشخیصی اضافی نیز ممکن است انجام شود. در بیشتر موارد، دیسپلازی خفیف خودبه‌خود برطرف می‌شود. در حقیقت آزمایش پاپ اسمیر آزمایشی کارامد در تشخیص این سرطان می باشد. در تعداد کمی از موارد، این سلول‌های غیرطبیعی ممکن است به سرطان تبدیل شوند، اما معمولا سال‌ها طول می‌کشد تا این کار انجام شود که در صورت تشخیص زودهنگام، زمان زیادی برای درمان وجود دارد.

در ایالات متحده، آزمایش پاپ از سن ۲۱ سالگی هر سه سال یکبار یا اگر با آزمایش HPV همراه باشد، هر پنج سال یکبار توصیه می شود.

گزینه های درمانی سرطان دهانه رحم شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد است. مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولاً با برداشتن رحم با جراحی درمان می شود. این گزینه برای جلوگیری از عود سرطان موثرترین گزینه است و معمولاً زمانی که بیماران نیازی به حفظ باروری ندارند ترجیح داده می شود.

۵ از ۵ امتیاز - (۳ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
You Tube
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا