مامایی

ADHD و ارتباط آن با چاقی مادر

ADHD و اثر چاقی مادر باردار و دیابت بر افزایش ابتلا به آن

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش مناسب وزن دوران بارداری با کاهش ابتلا به بیش فعالی نوزاد مرتبط است

احتمال بدنیا آوردن فرزندان مبتلا به ADHD  در مادران باردار چاق و دیابتیک بیشتر است

 

بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) در زنان مبتلا به دیابت بارداری و چاقی در مقایسه با زنانی که مادرانشان چاقی نداشتند، دو برابر است.

بر اساس داده‌های سال‌های 2016-2019، تعداد تخمینی کودکان 3 تا 17 ساله که تا به حال مبتلا به ADHD تشخیص داده شده‌اند، 6 میلیون نفر است. یک عامل خطر اصلی برای ADHD در کودکان چاقی مادر است. تقریباً ۳۰ درصد از زنان در اولین ملاقات با پزشک در دوران بارداری چاقی دارند و این رقم در زنان مبتلا به دیابت بارداری به ۴۷ درصد افزایش می یابد.

همچنین افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری ، عامل خطر برای بدنیا آوردن کودکان مبتلا به ADHD می باشد.

Verónica Perea، دکترای پزشکی، از بیمارستان دانشگاهی موتوآتراسا در بارسلون، اسپانیا، گفت: «مطالعه ما نشان داد که زنان باردار مبتلا به چاقی و دیابت حاملگی دارای فرزندانی با اختلالات سلامت روانی طولانی مدت مانند ADHD هستند. البته  زمانی که این زنان در دوران بارداری به میزان مناسبی وزن اضافه کردند، این ارتباط را پیدا نکردیم.

محققان ۱۰۳۶ کودک متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری را مورد مطالعه قرار دادند. سیزده درصد از این کودکان مبتلا به ADHD تشخیص داده شدند. محققان دریافتند فرزندان زنان مبتلا به دیابت بارداری و چاقی در مقایسه با کودکانی که از مادران بدون چاقی متولد شده بودند، دو برابر بیشتر در معرض ADHD بودند.

اشاره به این نکته ضروری می باشد که محققان این ارتباط را تنها در زنان مبتلا به دیابت بارداری، چاقی و افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری پیدا کردند. و اما در مواردی که میزان افزایش وزن زنان چاق و دیابتیک در دوران بارداری به اندازه نرمال و در محدوده طبیعی است، خطرابتلا به ADHD در کودکان آنها مشاهده نکردند.

Perea در پایان به این مهم اشاره کرد که بر اساس نتایج این مطالعه مهم است که پزشکان و ماماها،  به بیماران خود در مورد اهمیت افزایش وزن مناسب در دوران بارداری مشاوره دقیق دهند.

منبع: جامعه غدد درون ریز

 

 

۵ از ۵ امتیاز - (۲ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا