انیمیشنمامایی

جنین و روند پیدایش آن

جنین و روند تشکیل و رشد آن در رحم

نکات برگزیده مطلب
  • سلولهای جنین 16 تا 32 سلولی هنوز توسط لایه Zona Pellucida محصور هستند.

چگونگی تشکیل جنین در شروع پیدایش

جنین و چگونگی تشکیل آن در رحم از جذاب ترین و شگفت انگیز ترین پدیده های طبیعی می باشد. همانطور که می دانید مردان و به‌ویژه زنان دارای اندام‌ های مختلفی هستند که برای خلق یک انسان دیگر مناسب است و آشنایی با چگونگی عملکرد این اندام ها در تشکیل جنین می تواند برای مادران و پدران جذاب و آگاهی بخش باشد .

تخمدان دارای حدود نیم میلیون تخمک است که در فولیکول ها جاسازی شده اند و در هر چرخه قاعدگی تعدادی از فولیکول های حاوی تخمک ها بالغ می شوند. فولیکول غالب تا حدود دو سانتی متر رشد می کند و در نهایت معمولا یکی از تخمک ها به سمت محل تخمک گذاری حرکت می کند.

تخم از یک لایه بیرونی به نام تاج رادیاتا تشکیل شده است. در زیر لایه محافظ دیگری بنام زونا پلوسیدا (Zona Pellucida ) قرار دارد، اسپرم باید با عبور از هر دو لایه به داخل سلول تخمک نفوذ کند تا به هسته سلولی که حاوی 23 کروموزوم مختلف است برسد.

هر کروموزوم حاوی DNA است. DNA حاوی دستوراتی برای ساخت سلول های بدن هستند که بعنوان مثال در تعیین رنگ چشم، اندازه بدن، آرایش و عملکرد اندام های جنین نقش بازی می کنند.

در مسیر حرکت سلول تخمک به کمک مژکها و موکوس تولید شده توسط غدد موجود در دیواره لوله فالوپ به داخل لوله فالوپ منتقل می شود. انقباضات لایه های ماهیچه ای این لوله به انتقال تخمک کمک کرد.

از طرفی دیگر در صورت انجام نزدیکی اسپرم ها با سرعتی در حدود سه تا چهار میلی متر در دقیقه، به طرف لوله فالوپ حرکت می کنند. هسته این سلولهای حنسی نیز بطور طبیعی شامل ۲۳ کروموزوم می باشد. از میان همه اسپرمها اولین اسپرمی که بتواند خود را به تخمک برساند و به لایه های Corona Radiata و Zona Pellucida نفوذ کند، وارد سیتوپلاسم تخمک شده و با ترکیب کروموزم های این دو سلول لقاح رخ می دهد.

در طی انجام این فرایند در نتیجه یک فعال سازی ، تغییر ساختاری در لایه Zona Pellucida ایجاد می شود به طوری که سایر اسپرمها دیگر توانایی نفوذ به داخل تخمک را ندارند. علاوه بر این، فعال سازی باعث می شود که maturation division در تخمک تکمیل کند. در این شده و یک پیش هسته ماده و یک جسم قطبی تشکیل می شود.

در همین زمان دم و سر اسپرم به تدریج به سیتوپلاسم تبدیل می شود. هسته تغلیظ شده اسپرم به سرعت از نظر اندازه به شدت افزایش می یابد. بنابراین، یک هسته با ۲۳ کروموزوم متفاوت تشکیل می‌شود که دارای اطلاعات ژنتیکی پدر است.

در نهایت هسته‌های این دو سلول جنسی با هم ترکیب شده در این مرحله نام سلول لقاح یافته زایگوت می باشد که می تواند بعنوان اولین سلول انسان جدید معرفی شود.

در مرحله بعد فرآیندتقسیم میتوز آغاز می شود و سلول زایگوت به دو سلول، سپس چهار و سپس هشت و … سلولی تقسیم می شود.

[taq_review]

در مرحله ای که جنین ۱۶ تا ۳۲ سلول دارد، سلول ها هنوز توسط Zona Pellucida محصور هستند. بنابراین، پس از هر تقسیم سلولی، در حالی که تعداد سلول ها افزایش می یابد، اندازه هر سلول کاهش می یابد و شکلی شبیه یک توت به خود می گیرد. به همین علت در این مرحله توده سلولی را مورالا نامیده اند.

در ادامه رشد توده جنینی بلاستوسیست تشکیل می شود. بلاستوسیست از یک حفره پر از مایع (trophoblast) ، سلول های سازنده بدن جنین ( embryoblast ) و سلولهای سازنده کیسه آمنیون و جفت تشکیل شده است.

غشای مخاطی رحم از قبل برای کاشت بلاستوسیست آماده شده است، معمولاً بلاستوسیست در دیواره خلفی رحم جای می گیرد.

در این مرحله، بلاستوسیست برای لانه گزینی در داخل مخاط محافظ و مغذی رحم که از قبل برای کاشت بلاستوسیست آماده شده است نفوذ می کند. برای این منظور ابتدا بلاستوسیت از داخل  Zona Pellucida محافظ دور خود بیرون می اید. سپس مانند یک انگل بتدریج به داخل دیواره رحم نفوذ می کند.

آندومتر (غشای رحم)  دارای اپیتلیوم محافظ و مویرگ های پر از خون و همچنین غدد تولید کننده مخاط است. سلول های تروفوبلاست با آندومتر ترکیب می شوند و بعد از تشکیل جفت کیسه آمنیون و لایه های جنینی، جنین به رشد خود ادامه می دهد که در فیلم با جزئیات کامل قابل مشاهده می باشد.

۵ از ۵ امتیاز - (۴ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
bring knowledge to the world
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌ های *ستاره دار باید شامل مقدار معتبر باشد.

دکمه بازگشت به بالا