انیمیشنتغذیه

کبد چرب و درمان آن با رژیم غذایی

کبد چرب و درمان آن با رعایت رژیم غذایی مناسب

نکات برگزیده مطلب
  • مورد دیگری که در بهبود بیماری کبد چرب بسیار مفید است، پرهیز از نوشیدن الکل است.

درمان کبد چرب با روش سریع و طبیعی

 

اگر به شما گفته شده است که کبد چرب یا بیماری کبد چرب غیر الکلی دارید، خبر خوب این است که این بیماری کاملا قابل برگشت است.

با انجام مراحل دقیقی که در این ویدیو توضیح داده می شود نه تنها می توانید به سرعت سیر پیشرفت کبد چرب را معکوس کنید، بلکه به وضوح می توانید تغییرات حاصل از آن را مشاهده کنید.بعلاوه در این فیلم اشاره ای کلی به غذاهای مفید و مضر، همچنین  مکمل‌هایی که به بهبود کبد چرب کمک می کنند، بررسی شده است.

به توصیه Dr. Leonid Kim ، برای درک بهتر چگونگی معکوس کردن روند پیشروی کبد چرب، ابتدا باید علت ایجاد آن را شناسایی کرد. کبد چرب عمدتاً به دلیل مصرف بیش از حد قندها و به طور خاص فروکتوز و ساکارز ایجاد می شود. ساکارز  ( table sugar ) که همان شکر کریتالایز شده مصرفی  روزمره است که در بدن به فروکتوز و گلوکز تجزیه می شود. مصرف فروکتوز و شکر باعث ایجاد مجموعه ای از تغییرات در بدن ما می شود. و نه تنها منجر به کبد چرب می شود، بلکه منجر به بیماری های دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی، زوال عقل و حتی بسیاری از سرطان ها نیز می شود.

در این میان آنچه که فروکتوز ( قند میوه ) را از بقیه قندها منحصر به فرد می کند این است که هورمون لپتین را در بدن تحریک نمی کند. و لپتین هورمونی است که پس از غذا در بدن ما ترشح می شود و وظیفه آن تولید سیگنال سیری به مغز و در نهایت رفع حس گرسنگی می باشد. بنابراین مصرف فروکتوز پاسخ طبیعی به رفع حس گرسنگی را در مغز ایجاد نمی کند و در نهایت باعث پرخوری می شود. در کنار این مطلب لازم به ذکر است که مصرف افراطی فروکتوز باعث ایجاد مقاومت به لپتین نیز می شود. در نتیجه موجب بروز حس گرسنگی مداوم و اختلال در سیری ، حتی با خوردن سایر غذاها، می شود.

مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، نشان می دهد که تنها هفت روز رژیم غذایی با فروکتوز بالا، رسوب چربی در کبد را افزایش داده و حساسیت کبد به انسولین را کاهش می دهد.

چگونه از مصرف افراطی فروکتوز اجتناب کنیم آیا باید مصرف سبزیجات و میوه ها را محدود کرد؟ فروکتوز یک قند ساده است که معمولاً در عسل، میوه‌ها و سبزیجات ریشه‌دار یافت می‌شود و انسان‌ها صدها سال است که از آن‌ها استفاده می‌کنند و تا زمانی که مصرف فروکتوز و شکر در رژیم غذایی بطور افراطی افزایش نیابد، خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند.

بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی فروکتوز هستند. نکته مثبت این است که روده‌های ما می‌توانند حدود چهار تا پنج گرم فروکتوز را غیرفعال کنند، البته این مقدار معادل فروکتوزی است که در رژیم غذایی روزانه تنها از سبزیجات دریافت می‌شود.فروکتوز موجود در میوه‌ها کمی بیشتر از سبزیجات می باشد. اما لازم به ذکر است که میوه ها مانند سبزیجات حاوی فیبر زیادی می باشند و این فیبرها در روده باعث کند شدن جذب فروکتوز اضافی می شوند. علاوه بر آن، بسیاری از میوه‌ها نیز سرشار از ویتامین C هستند، که این ویتامین برخی از اثرات نامطلوب فروکتوز را که از میوه دریافت می‌کنیم، محدود می‌کنند. “در نتیجه مصرف به اندازه سبزیجات و میوه ها مشکلی ایجاد نمی کند”

اولین گروه غذایی که برای کاهش روند چرب شدن کبد باید از آن اجتناب کرد، نوشیدنی های شیرین است از آنجایی که همه از مضرات نوشابه های گازدار و سایر نوشابه های صنعتی شیرین مطلع هستند به معرفی نوشیدنی‌هایی می پردازیم که حاوی قند زیادی اند و اغلب به عنوان نوشیدنی سالم شناخته شده اند. این نوشیدنی ها همان آب میوه‌ها هستند که اغلب به بچه‌ها داده می شوند. اگر آب طبیعی پرتقال، آب سیب، گوجه فرنگی، زغال اخته یا هر نوع آبمیوه ای می نوشید، لطفاً به برچسب مواد اولیه آن نگاه کنید و میزان قند آن را چک کنید. مصرف کنندگان با دیدن جملاتی مانند حاوی قندهای طبیعی یا صفر گرم قند اضافه بر روی این محصولات، تصور می کنند که نوشیدن آنها بی ضرر است. قند موجود در آب میوه ها، حتی اگر طبیعی هم باشند، به علت غلظت بالای و فقدان فیبر  موجود در تفاله های میوه در خود، می تواند اثرات منفی بر سلامت بدن از جمله چرب شدن کبد داشته باشد. بنابراین توصیه می شود که سعی کنید اغلب میوه را بصورت کامل میل کنید.

از جمله نوشیدنی‌های دیگری که مملو از قند هستند، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند. اکنون انجمن قلب آمریکا خوردن کمتر از 24 تا 36 گرم قند در روز را توصیه می کند.

اما اگر از بیماری کبد چرب رنج می برید، لازم است از مصرف تمام نوشیدنی هایی که حاوی قند هستند خودداری کنید. همچنین  میوه های خشک مثل خرما یا کشمش یا آلو علی رغم اینکه فاقد قند اضافی هستند و قند آنها طبیعی است. بعلت اینکه نسبت قند طبیعی آنها به مواد جامد میوه بسیار بالا می باشد فیبر موجود در آنها نمی تواند اثرات منفی فروکتوز را بر کبد کنترل کند.  در نتیجه در افرادی که کبد چرب دارند بهتر است تا رفع مشکل مصرف نشود.

مطالعه‌ای که در سال 2019 در JAMA منتشر شد، اشاره کرد که تنها هشت هفته محدود کردن قندها در پسران نوجوان به کمتر از 3 درصد کالری روزانه، بهبود قابل‌توجهی در سیروز کبدی را نشان می‌دهد

یکی دیگر از راه‌های رفع کبد چرب، خوردن پروتئین بیشتر در تمام وعده های غذایی می باشد. مخصوصا مصرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در رابطه با چاقی بر روی بیش از ۹۰۰۰ استرالیایی محققین دریافتند مصرف پروتئین کافی به خصوص برای اولین وعده غذایی در روز. تأثیرات عمیقی بر مقدار و نوع مواد غذایی که  فرد در ادامه روز تمایل به خوردن دارد، می گذارد. بدین معنا که خوردن مقدار کافی پروتئین برای صبحانه، موجب مصرف کمتر غذا و مواد چاق کننده غذایی در طول روز می شود. در مقابل افرادی که صبحانه کم پروتئین مصرف می‌کنند، در ادامه روز تمایل زیادی به مصرف مواد حاوی انرژی و  غذاهای فرآوری شده  و غذاهایی حاوی قند بالا دارند.

بنابراین اگر مدام هوس خوردن غذاهای شیرین یا فرآوری شده دارید، غذاهایی که کبد چرب شما را بدتر می کنند. سعی کنید پروتئین مصرفی خود را به خصوص در وعده صبحانه افزایش دهید و حداقل ۲۵ تا ۳۵ گرم پروتئین در هر وعده غذایی دریافت کنید.

از آنجایی که کاهش وزن یکی از موثرترین راه ها برای بهبود کبد چرب است هر فردی که سه وعده غذایی در روز مصرف می کند، با  دریافت پروتئین کافی در هر وعده، می تواند تمایل خود را به مصرف مواد قندی کاهش دهد و در نتیجه با کاهش وزن اضافه خود به درمان کبد چرب نیز کمک کند.

در واقع، تنها کاهش ۵ درصدی وزن کل بدن می تواند سیروز کبدی را کاهش دهد و حتی کم کردن ۷ درصد از وزن کل بدن می تواند منجر به رفع کامل استئاتوهپاتیت غیر الکلی (  hepatic steatosis ) که شکل شدیدتری از کبد چرب است، منجر شود.

همانطور که مصرف پروتئین خود را افزایش می دهید، باید مراقب باشید که چه نوع چربی هایی در فرآیند افزایش مصرف پروتئین دریافت می کنید. گوشت حیوانی و لبنیات منابع شگفت انگیز پروتئین هستند. با این حال، باید مراقب مصرف چربی های اشباع شده هم بود. این چربی ها معمولا درگوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده، کره، بستنی و همچنین بسیاری از غذاهای سرخ شده یافت می شوند.درمباحث تغذیه سالم خوردن گوشت قرمز یک موضوع بحث برانگیز است. اما لازم به ذکر است که مصرف گوشت قرمز در حد اعتدال برای یک رژیم سالم توصیه می شود.

بر طبق نتایج یک مطالعه منتشر شده در ارتباط با دیابت و  متابولیسم، در همه گروه های داوطلب شرکت کننده که رژِیم غذایی حاوی چربی های اشباع بیش از حد و یا فروکتوز زیاد داشتند،  افزایش چربی کبد گزارش شد.اما گروهی که رژیم چرب حاوی چربی های اشباع را داشت، به میزان بسیار بیشتری نسبت به گروهی که بیش از حد با فروکتوز تغذیه کرده بودند، افزایش چربی کبد را نشان دادند.

حداقل چهار مطالعه وجود دارد که اثرات مضر چربی اشباع شده بر استئاتوز کبدی را تایید کرده است. در یکی از این تحقیقات گروهی از افراد لاغر را با مقدار زیادی از کلوچه‌های حاوی روغن نخل که سرشار از اسیدهای چرب اشباع ( Saturated Acid ) شده است تغذیه کرده و گروه دیگر با کلوچه های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع ( روغن آفتابگردان ) بیش از حد تغذیه کردند. در نهایت محققین دریافتند که تنها هفت هفته تغذیه بیش از حد منجر به افزایش چربی کبد در گروه چربی اشباع شده شد، در حالی که گروه دوم در اثر مصرف چربی غیراشباع پلی( Poly Unsaturated Acid ) باعث افزایش تقریباً سه برابری در بافت بدون چربی یا توده بدون چربی بدون تأثیر بر کبد شد.

بنابراین مهم است که در مصرف چربی های اشباع زیاده روی نکنید و در حد اعتدال از آنها در تغذیه خود استفاده کنید.بطور کلی اگر بیش از ۵ درصد کالری مصرفی روزانه هر فرد از چربی های اشباع شده تامین شود، روند چرب شدن کبد را تسریع می کند. خوردن کمتر چربی های ناشی از گوشت های فرآوری شده، غذاهای فروشگاهی ، رستورانی، غذاهای سرخ شده یا شیرینی، و همچنین مصرف به اندازه بستنی یا پنیر می تواند در کنترل مصرف چربی های اشباع کمک بزرگی باشد.

در کنار دوری از مصرف چربی های اشباع، برای تامین چربی مورد نیاز بدن بهتر است بیشتر از چربی های خوب یا چربی های غیراشباع که در مواد غذایی همچون ماهی، آجیل و آووکادو یافت می شود، مصرف کنیم. و در مورد روغن ها، از میان روغن هایی که حاوی جربی غیر اشباع هستند استفاده از روغن زیتون(حاوی ۵۰% روغن غیر اشباع است) به استفاده از چربی های غیراشباع مانند روغن نارگیل (حاوی ۸۶ % روغن غیر اشباع است) یا روغن نخل (حاوی ۵۰% روغن غیر اشباع است) ترجیح داده می شود.

در نهایت نتیجه می گیریم که نوع چربی مصرفی به ویژه برای کسانی که  از رژیم های بسیار کم کربوهیدرات یا رژیم های کتوژنیک پیروی می کنند و مقدار زیادی انرژی غذایی روزانه آنها باید از چربی ها تامین شود، بسیار مهم است. تا زمانی که بیشتر محتوای چربی از چربی های غیراشباع باشد، رژیم کتوژنیک راه بسیار موثر،  سالم و بی خطری برای کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک ی باشد. حتی بسیاری از افراد با استفاده از رژیم های کتوژنیک در درمان کبد چرب خود بسیار موفق بوده اند.

از آنجاییکه کاهش کربوهیدرات‌ها به طور کلی برای اکثر مردم ایده خوبی است، رژیم کتوژنیک که رژیمی با کربوهیدرات بسیار کم می باشد، می تواند پیشنهاد خوبی برای درمان کبد چرب باشد. اما برای بسیاری از افراد، در طولانی مدت ادامه دادن رژیم هایی که محدودیت زیاد مصرف کربوهیدرات را توصیه می کنند، مقدور نمی باشد. البته باید خاطر نشان کرد که حذف کربوهیدرات ها برای برگشت کبد چرب الزامی نیست و بیشتر کیفیت و نوع کربوهیدرات رژیم غذایی مهم است. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند مانند حبوبات،سبزیجات، لبنیات، میوه ها به علت اینکه نوسانات شدید قند خون ایجاد نمی کنند، در بهبود وضغیت سلامت کبد بسیار موثر هستند. در مقابل مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید، برنج سفید، اکثر نان های حاوی غلات، و سیب زمینی فرآوری شده، مانند سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس تاثیر مخربی بر کبد می گذارند.

مورد دیگری که در بهبود بیماری کبد چرب بسیار مفید است، پرهیز از نوشیدن الکل است.

[taq_review]

علاوه بر آن، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​در هفته نیز می تواند در کاهش چربی کبدموثر باشد. در کنار همه مواردی که ذکر شد، انجام تمرینات مقاومتی یا تمرینات عضله سازی، حداقل دو روز در هفته نیز به بازگرداندن سلامت کبد شما کمک می کند.

اگر همه مواردی را که در ویدیو ذکر شده است رعایت کنید، در طی چند هفته تغییراتی را در بیومارکرهای کبدی خود مشاهده خواهید کردو طبق مطالعاتی که قبلاً مورد بحث قرار گرفت ، در نهایت به طور کامل برگشت کبد به وضعیت نرمال را مشاهده خواهید کرد. در صورت بی توجهی به رعایت نکات مذکور در این گزارش، طی گذشت زمان بیماری کبد شما به شکل شدیدتری از کبد چرب مانند هپاتیت steatohepatitis (NASH)   و در نهایت به فیبروز (fibrosis) و حتی سیروز (cirrhosis) تبدیل شود که در این مرحله پیوند کبد تنها گزینه درمان است.

در کنار تمام این توصیه ها اگر می‌خواهید بهبودی خود را افزایش دهید، می‌توانید مکمل‌هایی را نیز به رژیم  غذایی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم اضافه کنید. البته اشاره به این نکته لازم است تا زمانی که رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید مواد خوراکی مصرف شده خود نقش درمانی همانند دارو ها ی مکمل را ایفا می کند و تنها مکمل ها می توانند در تسریع بهبودی مفید باشند و مصرف آنها به هیچ عنوان ضروری نیست.

از جمله مکمل های مذکور می توان از ویتامین E با دوز مصرفی  800 واحد بین المللی نام برد. مصرف این مکمل طبق تحقیقات با میزان قابل توجهی بهبود هپاتیت گزارش شده است. البته به علت اینکه طبق گزارش های تحقیقاتی مصرف دوزهای بالای ویتامین E  (بالای 400 واحد بین المللی در روز ) درمواردی همراه با افزایش مرگ و میر مصرف کنندگان همراه بوده است و همچنین طبق نتایج تحقیقات مشابه با افزایش میزان سرطان پروستات نیز مرتبط است، پزشکان تنها به بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب پیشرفته تر، مکمل ویتامین E را تجویز می کنند.

مکمل دیگری که در این زمینه مصرف می شود، اسیدهای چرب امگا می باشد. نتایج مطالعه متاآنالیز منتشر شده در Clinical Nutrition در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مکمل امگا سه، به ویژه روغن ماهی مانند DHA، با بهبود نشانگرهای کبدی مانند EO T و ASD و همچنین با کاهش چربی کبد مرتبط است.

آخرین مکملی که  مصرف آن برای درمان کبد چرب مورد بحث دانشمندان قرار گرفته است، کولین می باشد.مطالعه ای که  اخیرا انجام شده، نشان می دهد که مصرف زیاد کولین و بتائین در افرادی که استئاتوز کبدی دارند با کاهش 81 درصدی چربی کبدی همراه بوده است. با این حال، هنوز به تحقیقات قطعی بیشتری در مورد اینکه آیا مکمل کولین واقعاً برای اکثر افراد مفید است یا خیر، نیاز است.

البته قبل از اینکه این مکمل را برای همه افراد با کبد چرب استفاده کنیم، نیاز به انجام مطالعات بیشتری می باشد. نیاز به تعیین دوز مناسب و بی عارضه این مکمل است که بتواند نه فقط در افرادی که کمبود این مکمل را در بدن دارند بلکه در همه افرادی که کبد چرب دارند، در درمان کبد موثر باشد و عارضه ای ایجاد نکند.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این مکمل ها بدست بیاید، ترجیحا کولین برای افرادی که کبد چرب دارند و نیز دچار کمبود کولین در بدن خود هستند تجویز می شود. بعلاوه برای بهره بردن از فواید این ماده میتوان از برخی مواد غذایی که حاوی کولین هستند استفاده کرد. ازجمله این مواد می توان از تخم مرغ کامل با زرده به مقدار زیاد، گوشت بدون چربی، لبنیات و همچنین غذاهای دریایی کافی، که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه نیز هستند، نام برد.

در افرادی که دچار کبد چرب هستند و  گوشت نمی خورید، ماست، تخمه آفتابگردان و سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم یا کلم می توانند گزینه های خوبی برای اضافه کردن کولین به رژیم غذایی باشند.

در پایان باید اشاره شود که مواد غذایی که در این ویدیو معرفی گردید تنها بخشی از مواد مفید در درمان کبد چرب هستند برای معرفی کامل مواد غذایی مفید در درمان چرب نیاز به تهیه یک ویدیو دیگر می باشد.

۴.۹ از ۵ امتیاز - (۱۰ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
You Tube
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌ های *ستاره دار باید شامل مقدار معتبر باشد.

دکمه بازگشت به بالا