مامایی

سرطان سینه و آمار بالای ابتلای زنان جوان در ایران

سرطان سینه و آمار ابتلای آن در ایران

 

 

سرطان سینه در ایران، سن ابتلای ۱۰ سال جوان‌ تر از جهان را دارد

عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی گفت: متوسط سن ابتلا به سرطان ( کانسر) سینه در ایران ۱۰ سال جوان تر از جامعه جهانی است و اکنون هزاران نفر مبتلا به این بیماری در کشور در مراحل مختلف درمان هستند.

شهپر حقیقت در این خصوص توضیح داد: هنوز علت اصلی ایجاد کانسر سینه شناخته نشده و در واقع همه زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

ولی از مهمترین زمینه های خطر ابتلا به کانسر سینه می توان به سابقه خانوادگی سرطان سینه در بستگان درجه اول، نداشتن زایمان، یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، وجود سرطان های دیگر در فرد، رژیم غذایی با چربی بالا، چاقی، تاثیرات هورمونی، بیماری های خوش خیم سینه، اضطراب و استرس، شروع قاعدگی زودهنگام و غیره اشاره کرد.

وی اظهار داشت: هچنین خطر ابتلا به سرطان سینه در کسانی با سابقه ابتلا در اقوام درجه یک (مادر، خواهر، مادر بزرگ، خاله) تا چهار برابر بیشتر از افراد عادی و در افراد چاق تا دو برابر سایر افراد و مصرف کنندگان غذاهای پرچرب تا دو برابر دیگران است.

این دانشیار اپیدمیولوژی پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی ادامه داد: سن نیز می تواند فاکتور مهم دیگری در ابتلا به سرطان سینه باشد؛ به گونه ای که با افزایش سن، آمار سرطان سینه در زنان نیز افزایش می یابد.

تا قبل از ۴۵ سالگی از هر هشت مورد کانسر، یک مورد مربوط به سرطان سینه است اما بعد از سن ۵۵ سالگی مشاهده می کنیم که از هر سه سرطان دو مورد مربوط به سرطان سینه می شود.

به گفته حقیقت، حساس کردن جامعه زنان به عنوان گروه درگیر سرطان سینه نسبت به این بیماری یکی از مهمترین راه های پیشگیری و کاهش آمار ابتلا است. با وجود اینکه نمی توان از ایجاد این بیماری مهلک جلوگیری کرد اما با تشخیص زودهنگام و به موقع آن، می توان شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز این بیماری ایجاد کرد.

وی افزود: در مراحل اولیه این بیماری، ممکن است بیمار بدون علامت باشد و پس از مراجعه جهت کنترل، به وسیله ماموگرافی یا سونوگرافی، وجود کانسر سینه تشخیص داده می شود. اگر ضایعه سرطانی در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان آن با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سرطان دردی است که افراد مبتلا به تنهایی توان پیمودن راه درمان آن را ندارند و نسبت به سایر بیماری ها نیاز بیشتری به همدلی، همیاری و همراهی کادر درمانی، خانواده و افراد جامعه دارد.

این بیماری در کنار اقدامات درمانی، به مشاوره های پزشکی، روانکاوی، روانشناسی و مددکاری نیاز دارد. مشاوره برای این بیماران از مراحل اولیه تشخیص تا درمان نهایی بیماری، حرف اول را می زند.

حقیقت خاطرنشان کرد: کانسر به عنوان یک بیماری علاوه بر عوارض جسمی که به دنبال دارد، استرس هایی مانند نگرانی درباره طول عمر کوتاه، از دست دادن موقعیت خانوادگی و دیگر موارد را در پی دارد و بیمار برای پذیرفتن وضعیت موجود، نیاز به حمایت خانواده خواهد داشت.

برخی خانواده ها از درمان های موجود اطلاعی ندارند و گمان می کنند بیماری مسری است، به همین دلیل ارتباط خود را با بیمار قطع می کنند و این امر به وضعیت روحی بیمار لطمه وارد می کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
آفتاب
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا