روز جهانی مامایی

روز جهانی ماما

روزشمار گرامیداشت روز جهانی ماماها ۲۰۲۴

در دست ساخت!

زمان باقیمانده تا روز جهانی ماما سال ۱۴۰۳ :

۰
روز
۰
ساعت
۰
دقیقه
۰
ثانیه

از سال ۱۹۹۲، روز جهانی ماما در ۵ ماه مه برگزار می شود. این روز برای گرامیداشت کار ماماها و ارتقای آگاهی در مورد اهمیت آنها در ارائه مراقبت های اساسی از مادران و نوزادان آنها برگزار می شود.

تاریخچه روز جهانی ماما
تاریخچه روز جهانی ماما

تاریخچه روز جهانی ماما

مامایی به عنوان مراقبت ماهرانه، شایسته و محبت آمیز از زنان باردار، نوزادان تازه متولد شده و خانواده ها در طول بارداری، تولد، پس از زایمان و هفته های اولیه زندگی کودک تعریف می شود.

بهینه سازی فرآیندهای اولیه زیستی، روانی و اجتماعی-فرهنگی تولد؛ کاهش و مدیریت سریع خطرات و مداخله از طریق ارجاع بیماران به خدمات دیگر از ویژگی های اصلی است. از ویژگی های دیگر می توان به احترام به دیدگاه ها و شرایط منحصر به فرد بخش و تشویق آنها به مراقبت مناسب از خود و خانواده اشاره کرد.

ماماها، ماماهای دانشجو و کارکنان پشتیبانی زایمان در طول سال‌ها برای ارائه مراقبت عالی به خانواده‌ها و جوامع با مشکلاتی مواجه شده‌اند و جان خود را به خطر انداخته‌اند. این مراسم برای قدردانی از آنها برای کمک هایشان به جوامع ما و حمایت از آنها در فراخوانی از دولت برای سرمایه گذاری در مراقبت های زایمان ایجاد شد.

مفهوم یک روز بزرگداشت و قدردانی از ماماها از کنفرانسی که توسط کنفدراسیون بین المللی ماما ها در هلند در سال ۱۹۸۷ برگزار شد، برخاسته شد و در سال ۲۰۱۴ در ایران و نیوزلند، در میان سایر کشورها، گرامی داشت.

انتشار گزارش وضعیت مامایی جهان (SoWMy) با جشن های روز جهانی ماما در 5 مه 2021 مصادف شد. این گزارش اطلاعاتی از 194 کشور در مورد نیروی کار در زمینه های سلامت جنسی، باروری، مادر، نوزاد و نوجوان (SRMNAH) ارائه می کرد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA)، کنفدراسیون بین‌المللی ماما ها (ICM)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و Novametrics در این گزارش همکاری کردند که نشان دهنده رشد از اولین نسخه در سال 2011 است و موانع و چالش‌های پیش روی پیشرفت آینده را نشان می‌دهد. بر اساس این تحقیق، حدود 1.1 میلیون کارگر SRMNAH کمبود جهانی وجود دارد که بیش از ۹۰۰۰۰۰ ماما را تشکیل می دهند.

در روز بین‌المللی ماما، کمک‌ های استثنایی ماما ها به نوع بشر را جشن می‌ گیریم و در عین حال بر آمار انباشته و اثبات اینکه مامایی جزء حیاتی مراقبت‌ های بهداشتی است، تأکید می‌ کنیم.

جدول زمانی روز جهانی ماما

۱۹۸۷

مفهوم I.M.D متولد شده است

مفهوم روز جهانی ماما در کنفرانس کنفدراسیون بین المللی ماماها ایجاد شد.

۱۹۹۱

اولین جشن I.M.D

مراسم افتتاحیه روز جهانی ماما در ۷ می برگزار می شود.

۲۰۱۱

اولین گزارش SoWMy منتشر شد

گزارش وضعیت مامایی جهان (SoWMy) برای اولین بار منتشر می شود.

۲۰۱۴

نیوزلند و ایران I.M.D را جشن می گیرند

در میان دیگر مکان‌ها، نیوزلند و ایران روز جهانی ماما را در ۵ می جشن می‌گیرند.

سوالات متداول روز جهانی ماماها

ماماها چه کار می کنند؟

وظایف ماما شامل پیگیری سلامت بخش از لحظه کشف بارداری، در تمام دوران بارداری، زایمان و مدت کوتاهی پس از زایمان است.

۴.۹ از ۵ امتیاز - (۱۰ رأی)

آیا تحصیل برای ماما شدن سخت است؟

مدرک مامایی یکی از سخت‌ترین برنامه‌های تحصیلی و ذهنی است. انتظار می‌رود که آنها ساعت‌های تمام وقت، همراه با شب‌ها و آخر هفته‌ها، در حالی که مدرک لیسانس یا BSc را دنبال می‌کنند، کار کنند که نسبتاً سخت‌گیرانه است.

۴.۹ از ۵ امتیاز - (۱۰ رأی)

میانگین روزهایی که یک ماما کار می کند چقدر است؟

ماماها در محیط های مختلفی کار می کنند و اغلب دانش و تحصیلات حرفه ای خود را به درجات بالاتر ارتقا می دهند. ماماها مراقبت یکپارچه با محوریت زنان را ارائه می دهند، که به آنها نیاز دارد که هفت روز در هفته شیفت کار کنند، از جمله وظایف شبانه و روز.

۴.۹ از ۵ امتیاز - (۱۰ رأی)
روز جهانی ماما را گرامی بداریم
روز جهانی ماما را گرامی بداریم

چگونه روز جهانی ماما را گرامی بداریم

  1. درباره مامایی بیشتر بدانید

    یادگیری در مورد مامایی و نقش آن در زایمان در خانه یکی از بهترین راه ها برای بزرگداشت روز جهانی ماما است. به رسمیت شناختن مشارکت آنها در تحویل ایمن اولین قدم برای قدردانی از آنها برای کاری است که انجام می دهند.

  2. بگو متشکرم

    اگر ماما یا شخصی را می شناسید که در به دنیا آوردن فرزندتان به شما کمک کرده است، هدیه ای برای تشکر بفرستید یا برای ابراز قدردانی با آنها تماس بگیرید. یک حرکت کوچک برای تشکر می تواند راه درازی داشته باشد.

  3. به افزایش آگاهی کمک کنید

    چرا روش‌های جایگزین را برای اطلاع عموم در مورد ماماها آزمایش نمی‌کنید؟ یک ماراتن، یک اجرای عمومی، یک راهپیمایی، یا شاید یک راهپیمایی، همه نمونه هایی از چگونگی انجام این کار هستند. یک کمپین رسانه های اجتماعی به عنوان جایگزین دیگر ایجاد کنید.

حقیقت مهم در مورد ماماها
حقیقت مهم در مورد ماماها

۵ حقیقت مهم در مورد ماماها

  1. سوپرمن در این مورد چیزی ندارد

    بر اساس آخرین ویرایش گزارش وضعیت مامایی جهان، افزایش تعداد ماماها و بهبود کیفیت مراقبت های آنها می تواند تا سال ۲۰۳۵ سالانه جان ۴.۳ میلیون نفر را نجات دهد.

     

  2. شانس بهتر

    با توجه به کالج آمریکایی پرستار-ماما، زنانی که از خدمات پرستار و ماما استفاده می کنند، کمتر تحت مداخلاتی مانند سزارین، زایمان القایی و بیهوشی قرار می گیرند.

  3. انتخاب یک مادر

    بر اساس گزارشی که توسط کالج آمریکایی پرستاران ماما منتشر شده است، تعداد زایمان های ماما در ایالات متحده از سال ۱۹۹۱ به شدت افزایش یافته است.

  4. همین تفاوت

    با توجه به کتابخانه کاکرین، زنان سالمی که حاملگی طبیعی دارند، احتمالاً نتایج مشابهی با همتایان خود که با یک متخصص زنان و زایمان مشورت می کنند، خواهند داشت.

  5. پزشکان خبره

    در حالی که همه ماماها گواهینامه ندارند، یک مامای شاغل ممکن است از بین صلاحیت ها و برنامه های اعتباری مختلف انتخاب کند.

روز جهانی ماما مهم است
چرا روز جهانی ماما مهم است

چرا روز جهانی ماما مهم است؟

  1. ماماها قهرمانان واقعی زندگی هستند

    ماماها نه تنها جان انسان ها را نجات می دهند، بلکه انواع خدمات پزشکی حیاتی دیگر را نیز ارائه می دهند. غربالگری سرطان دهانه رحم و پستان و همچنین مشاوره نیز بخشی از کمک های آنهاست.

  2. ماماها مدافع حقوق زنان هستند

    ماماها نقش حیاتی در دفاع از حقوق زنان دارند. آنها می توانند به قربانیان آزار جنسی کمک کنند و به جلوگیری از ختنه زنان کمک کنند. اهمیت تلاش آنها را نباید نادیده گرفت.

  3. این یک یادآور مهم بهداشتی است

    روز جهانی ماما تلاش می کند تا بر اهمیت سیستم های بهداشتی در سراسر جهان تاکید مجدد کند. همچنین به عنوان یادآوری به همه ذینفعان برای توجه و اقدام عمل می کند.

تاریخ های روز جهانی ماما

سالتاریخروز
۲۰۲۴۵ مییکشنبه
۲۰۲۵۵ میدوشنبه
۲۰۲۶۵ میسه شنبه
۲۰۲۷۵ میچهار شنبه
۲۰۲۸۵ میجمعه
۴.۹ از ۵ امتیاز - (۱۰ رأی)

دیدگاهتان را بنویسید

کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌ های *ستاره دار باید شامل مقدار معتبر باشد.

دکمه بازگشت به بالا