اخبار ویژهانیمیشن
موضوعات داغ

جراحی و فناوری های مدرن

جراحی و تحول عظیم آن با ظهور فناوری های مدرن

نکات برگزیده مطلب
  • Surgical AR یکی از جذاب ترین فناوری های در حوزه علم پزشکی می باشد

تسهیل اعمال جراحی با استفاده از Surgical AR

جراحی اندام های انسان از پیچیده ترین و پر ریسک ترین مهارت ها به حساب می آید و این طبیعی است که محققین دائما در تلاش برای بهبود اعمال جراحی توسط فناوری های پیش رفته باشند. امروزه اخبار گوناگونی در مورد مدرن تر شدن وسایل اتاق عمل و ابزار عملهای مختلف در میان مقالات محققین این گستره به چاپ رسیده است. در میان این اخبار Surgical AR یکی از جذاب ترین فناوری ها می باشد و بنظر می رسد که تحول بزرگی در آینده اعمال جراحی به ارمغان بیاورد. بر این اساس بر آن شدیم تا آخرین اخبار مربوط به این پلتفرم را در اختیار خوانندگان محترم قرار بدهیم.

سلام بر طرفداران گجت‌ها، بنظر می رسد که پلتفرم Surgical AR بزودی درتسهیل و تصحیح انجام عمل‌های جراحی انقلابی بزرگ بپا کند.

Surgical AR قابلیت ادغام با آرشیو تصاویر بیمارستان ها و سرور سیستم ارتباطی مراکز درمانی را دارا می باشد و در صورت نیاز از این طریق می تواند تصاویر پزشکی بیمار را (مانند سی تی اسکن و MRI) را بازیابی کند.

بعلاوه در این پلتفرم از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تبدیل این تصاویر  به هولوگرام‌های سه‌بعدی پیچیده استفاده می شود که در نتیجه می تواند  بخش‌هایی از بدن مانند استخوان‌ها، اندام‌ها، تومورها و موارد دیگر را نشان ‌دهد.

در طول عمل های جراحی، جراحان این امکان را دارند که با استفاده از یک هدست AR مدل‌های سه‌بعدی مذکور را به‌صورت بی‌سیم بر روی (بدن) آناتومی بیمار مشاهده کنند و از این طریق تصویر وضعیت واقعی درون بدن بیمار برای آنها به نمایش گذاشته می شود. این امر جراحان را قادر می سازد تا دید جامعی از ساختارهای داخلی و حیاتی بیمار به دست آورند و عمل جراحی را راحت تر و با ریسک کمتر انجام دهند.

همچنین جراحان با استفاده از  این فناوری قادر هستند تا با استفاده از حرکات دست، مدل‌های AR را تغییر داده، جابجا کنند و در عین حال به مشاهده مستقیم تغییرات بپردازند. این  کمک بصری در زمان انجام جراحی واقعی می‌تواند تصور جراح را از عمق عمل و  درک فضایی اندام ها و هماهنگی چشم و دست  در هنگام انجام عمل، تا حد زیادی بهبود بخشد. در نتیجه، جراحان می توانند آگاهانه تر، دفیفتر به انجام جراحی پرداخته و با دقت بیشتری به کار خود مشغول شوند که  این امر در نهایت منجر به نتایج بهتری در اعمال جراحی شود.

Surgical AR به علت استفاده از آخرین فناوری AR در بازار متمایز است. این که پلتفرم مذکور در لیست بهترین اختراعات سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است، تایید مثبتی برای به رسمیت شناختن پتانسیل این گجت در بهبود قابل توجه شیوه های جراحی، افزایش کیفیت و دقت  آموزش جراحی و تسهیل همکاری بین جراحان می باشد. البته با توجه به ادغام این پلتفرم با هوش مصنوعی که به سرعت در حال پیشرفت است، پیش بینی کامل گستره خدماتی که این پلتفرم در آینده ارائه خواهد داد، در حال حاضر کمی  دشوار است.

با این حال لازم به ذکر است که بدون استفاده از این فناوری ، چه در شهرهای توسعه‌یافته اقتصادی و چه در مناطق دورافتاده فقیر، در حال حاضر پزشکان با استفاده از چاقوی جراحی، دانش پزشکی و مهارت‌های جراحی خود، از جان بیماران به خوبی محافظت می‌کنند و علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری پیشرفته در علم پزشکی، تمرکز اصلی درمانی بر لمس انسان تکیه دارد ، و این امر بر نقش اصلی و حیاتی متخصصان و پزشکان در تضمین رفاه افراد در سراسر جهان حتی با ورود فناوری های جدید تأکید می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
medivis
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا