
- این مطالعه نقش موثر رسانه های اجتماعی را در پذیرش جراحی زیبایی در زنان جوان نشان داد.
تأثیر رسانه های اجتماعی بر افزایش جراحی زیبایی در زنان جوان
تحقیقات جدید تأثیر قدرتمند رسانه های اجتماعی بر دیدگاه زنان جوان نسبت به جراحی زیبایی را آشکار می کند.
حدود ۵۴ درصد از شرکت کنندگان در نظر داشتند در آینده تحت عمل جراحی زیبایی قرار گیرند. این تحقیق بر نیاز فوری به ارتقای تصویر واقعی بدن در پلتفرم های محبوب تاکید می کند.
زمانی که کایلی جنر بیان کرد که برجستگی لبهای او حاصل تزریق ژل پر کننده لب است، افزایش قابل توجهی در علاقه مندی و استقبال ازاین عمل زیبایی مشاهده شد و این می تواند بیانگر قدرت تاثیر رسانه های اجتماعی بر افکار باشد است.
اما چرا رسانههای اجتماعی اینقدر متقاعد کننده هستند و چه چیزی باعث نگرش مثبت (افراطی) زنان جوان به جراحیهای زیبایی میشود؟
در یک مطالعه جدید در دانشگاه استرالیای جنوبی، محققان دقیقاً همین موضوع را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند کهزنان جوانی که به طور منظم با رسانههای اجتماعی درگیر میشوند، بیش از حد خود را قضاوت میکنند و به احتمال زیاد به جراحی زیبایی نیز فکر خواهند کرد.
دراین مطالعه که برروی ۲۳۸ زن جوان استرالیایی (۱۸ تا ۲۹ ساله) انجام شد، مشخص شد که ۱۶٪ از زنان قبلاً جراحی زیبایی انجام داده اند و بیش از نیمی (۵۴٪) از آنها به انجام آن در آینده فکر می کنند. تنها ۳۱ درصد بیان کردند که عمل جراحی زیبایی را انجام نمی دهند.
لازم به ذکر است که جراحی زیبایی به روشی فزاینده برای تغییر ظاهر افراد تبدیل شده است. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، عملها و جراحیهای زیبایی تقریباً دو برابر شده و از 117000 به بیش از 225000 رسیده است. امروزه تقریباً هفت میلیون استرالیایی (38 درصد از جمعیت بزرگسال) به فکر جراحی زیبایی در ۱۰ سال آینده هستند.
Lauren Conboy، محقق و کاندیدای دکترای UniSA، میگوید این مطالعه تأثیرات عمیق و نگرانکننده سایتهای شبکههای اجتماعی را بر ادراک بدنی و نگرش زنان جوان نسبت به جراحیهای زیبایی نشان میدهد.
Conboy میگوید: «شیوع نارضایتی از بدن در میان زنان جوان مدتهاست که یک موضوع فراگیر بوده است، و رسانههای اجتماعی استانداردهای زیبایی دست نیافتنی را ترویج میکنند.
تاثیر شبکه اجتماعی بر انجام جراحی زیباییجراحی زیبایی
میزان رضایت بعد از انجام عمل زیبایی
درمان روانشناسی قبل از انجام عمل زیبایی
شبکه اجتماعی
“در استرالیا، جوانان از بزرگترین کاربران سایت های شبکه های اجتماعی هستند، بنابراین این قشر بیشتر در معرض ایده آل های بدنی غیر واقعی ارائه شده توسط این رسانه ها قرار می گیرند. در نتیجه جای تعجب نیست که افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی با افزایش زنان جوانی که جراحی زیبایی انجام می دهند، مرتبط باشد.
این مطالعه نه تنها به چگونگی تاثیر self-compassion ( همان احساس ارزشمندی نسبت به خود) بر تغییر احساس نیاز به عمل جراحی زیبایی پرداخته است ، بلکه ارائه راهکارهایی موثر بر ارتقای رفاه روانی اجتماعی مثبت را نیز بررسی کرده است.
« self-compassion در این مطالعه به معنی پذیرش عیوب ظاهری خود بطور منطقی و فارغ از احساسات و علایق شخصی می باشد. هنگامی که فردینسبت به خود self-compassion دارد، با خود مهربان تر می باشد و درک بیشتری نسبت به خوددارد. اما زمانی که این احساس ضغیف باشد، تمایل فرد به ارزیابی بیش از حد عیوب انتقاد از آنها بیشتر می باشد.
«این مطالعه نشان می دهد که روشهای زیبایی در بین زنان جوان به خوبی پذیرفته شده است و استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی با پذیرش بالاتر جراحی زیبایی ارتباط دارد.
به طور خاص، طبق اظهار نظر محققیقن این مطالعه، زنان جوانی که احساس بدی نسبت به خود دارند و بطور غیر منطقی از ویژگیهای شخصی که معتقدند در ظاهر آنها جذاب نیست ابراز نارضایتی می کنند، علیرغم آگاه شدن از افراط در این موضوع، معمولا از این افکار منفی دور نمی شوند. و این شناسایی بیش از حد عیوب مهمترین عامل احتمالی ایجاد نگرش مثبت نسبت به جراحی زیبایی می باشد.
دکتر John Mingoia از UniSA، معتقد است که برای کمک به زنان جوان لازم است در برابرتلاش رسانههای اجتماعی در ایجاد تصاویر غیرواقعی و بالقوه زیا آور از ظاهر و بدن در ذهن کاربران کارهای بیشتری انجام شود.
وی بیان می کند که سایتهای شبکههای اجتماعی علی رغم اینکه به وضوح عامل افزایش مقایسه و نارضایتی زنان جوان از بدن و ظاهر خود می باشند ، به دلیل محبوبیت بسیار زیاد، آنها می توانند بعنوان یک پلت فرم مناسب برای انتشار پیام هایی، چهت مقابله با محتوای مرتبط با نگرش منفی و افزاطی نسبت به عیوب بدن و ظاهراستفاده شوند.
بر اساس تحقیقات انجام شده حتی پس از انجام عمل زیبایی ، کمتر از ۴۰ درصد زنان از بدن پس از جراحی خود راضی هستند.
لازم است پزشکان باید قبل ازاقدام به انجام عمل زیبایی ، از سلامت روانی-اجتماعی زنان جوان مراجعه کننده ،که احتمال تحت تاثیر بودن آنها از شبکه های اجتماعی بیشتر است، مطمئن شوند.
اگر زنان جوان با مشکل self-compassion و نگرش منفی افراطی نسبت به ظاهر خود بدون درمان روانشناسی به جراحی زیبایی دسترسی داشته باشند، ممکن است هرگز در بدن خود احساس رضایت نکنند و سر انجام به سلامت روان و جسم خود صدمه وارد کنند.
منبع: دانشگاه استرالیای جنوبی