دسته بندی نشدهسلامتمامایی

ملامین و سایر مواد شیمیایی سرطان زا

ملامین در کنار سایر مواد شیمیایی سرطان زا و اثر آنها بر زنان باردار

نکات برگزیده مطلب
  •  این مطالعه نشان داد که اکثر زنان باردار دارای سطوحی از مواد شیمیایی سمی در نمونه ادرار هستند.

زنان باردار در معرض مواد شیمیایی سرطان زا در ظروف، رنگ مو، پلاستیک و آفت کش ها قرار دارند.

 

به گفته محققان دانشگاه سانفرانسیسکو و دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ، زنان باردار در ایالات متحده در معرض مواد شیمیایی مانند ملامین، اسید سیانوریک و آمین های معطر قرار می گیرند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و به رشد کودک آسیب برساند.

در این تحقیق محقیقن دریافتند که ملامین و اسید سیانوریک تقریباً در تمام نمونه‌های شرکت‌کنندگان در مطالعه موجود است، اما بالاترین میزان آن در زنان رنگین پوست و آن‌هایی که بیشتر در معرض تنباکو بودند، مشاهده شد. از جمله این مواد چهارنوع از ماده آمین معطر که معمولاً در محصولات حاوی رنگ‌ها و رنگدانه‌ها استفاده می‌شوند نیز تقریباً در تمام شرکت‌کنندگان باردار یافت شد.

Tracey J. Woodruff،( دکترا زنان، زایمان و پزشکی تولید مثل که مدیریت UCSF ،  مدیر برنامه بهداشت باروری و محیط زیست، و نویسنده ارشد این مطالعه که در 30 اوت 2022 در Chemosphere منتشر شد) اشاره می کند که وجود این مواد شیمیایی در محیط مخصوصا برای زنان بارداربه دلیل ارتباط آنها با سرطان و خاصیت سمی که برای رشد دارند، نگران کننده است، اما به طور معمول در ایالات متحده نظارت نمی شوند.

ملامین و محصولات جانبی اصلی آن، اسید سیانوریک، هر کدام از مواد شیمیایی با تولید بالا هستند که تنها در این کشور سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون پوند است. هنگامی که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی با هم اتفاق می افتد، آنها می توانند سمی تر از هر یک به تنهایی باشند. ملامین در ظروف، پلاستیک، کفپوش، پیشخوان آشپزخانه و آفت کش ها یافت می شود. اسید سیانوریک به عنوان یک ضد عفونی کننده، تثبیت کننده پلاستیک و حلال تمیز کننده در استخرهای شنا استفاده می شود. آمین های معطر در رنگ مو، ریمل، جوهر تاتو، رنگ، دود تنباکو و اگزوز دیزل یافت می شوند.

در سال‌های 2004، 2007 و 2008 ملامین بعد از مسمومیت با شیر خشک و غذای حیوانات خانگی که باعث مرگ و میر و همچنین سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری در برخی از افراد شد، به عنوان سومین عامل اصلی ایجاد کلیه سمی شناخته شد. بعلاوه  آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد ملامین عملکرد مغز را کاهش می دهد.

افراد می توانند به طرق مختلفی در معرض ملامین و آمین های معطر قرار گیرند: از طریق هوایی که تنفس می کنند، با خوردن غذای آلوده یا بلعیدن گرد و غبار خانگی، و همچنین از طریق آب آشامیدنی یا استفاده از محصولات حاوی پلاستیک، رنگ و رنگدانه.

دراین مطالعه که توسط مؤسسه ملی سلامت بر پیامدهای سلامت کودکان (ECHO)، در طی سالهای 2008 تا 2020 به جهت اندازه گیری تاثیر محیط برسلامت کودکان انجام شد. محققان 45 ماده شیمیایی مرتبط با سرطان و سایر عوارض را در نمونه‌های ادرار یک گروه 171 نفری زنان که  از میان اقشار مختلفی برگزیده  شده بودند با استفاده از روش‌های جدید اندازه‌گیری کردند تا مواد شیمیایی یا آثار شیمیایی این مواد را بر روی شرکت کنندگان بررسی کنن.

۱۷۱ زن شرکت کنند در این مطالعه از کالیفرنیا، جورجیا، ایلینوی، نیوهمپشایر، نیویورک و پورتوریکو آمده بودند. حدود یک سوم (۳۴٪) سفیدپوست، ۴۰٪ لاتین، ۲۰٪ سیاه پوست، ۴٪ آسیایی و ۳٪ باقی مانده از سایر یا چند گروه نژادی بودند. مطالعات قبلی روی ملامین در بین زنان باردار در کشورهای آسیایی یا محدود به افراد غیر باردار در ایالات متحده انجام شده بود.

Jessie Buckley ، استادیار دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، معتقد است که یافتن مواد شیمیایی مضر در افراد رنگین پوست و مشاهده سیر افزایشی سطوح آلودگی آنها به این مواد نگران‌کننده است. به عنوان مثال، سطوح 3،4-دی کلروآنیلین (یک ماده شیمیایی مورد استفاده در تولید رنگ و آفت کش ها) در بین زنان سیاه پوست و اسپانیایی بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر از زنان سفیدپوست بود. ”

Giehae Choi، محقق فوق دکتری در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ و اولین نویسنده این مطالعه می گوید: “یافته‌های ما نگرانی‌هایی را در مورد سلامت زنان باردار و جنین‌ها افزایش می‌دهد، زیرا برخی از این مواد شیمیایی سرطان‌زا و سم‌های بالقوه رشد هستند و اقدامات نظارتی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض این مواد، نیاز است.”

منبع: UCSF

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا