دسته بندی نشدهمامایی

یائسگی و لزوم آشنایی با عوارض آن (قسمت اول)

یائسگی و لزوم آشنایی مردان با عوارض آن (قسمت اول)

نکات برگزیده مطلب
  • دوره پیش یائسگی زمانی است که سطح هورمون های جنسی بدن شروع به نوسان می کند

عوارض یائسگی را جدی بگیریم

اشاره به عوارض دوران یائسگی
بیان علل ایجاد عوارض دوران یائسگی

یائسگی و عوارض آن

لزوم آشنایی مردان با عوارض یائسگی زنان

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

یائسگی چیست؟

یائسگی موضوع تازه ای در اخبار و مقالات علمی نیست تقریبا اکثر مردم اطلاعاتی هر چند مختصر در مورد این دوران دارند. اما متاسفانه هنوز در عمل عوارض این دوران در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد زیادی تاثیر منفی می گذارد چه بسا که زندگی زوجین مسنی که بعد از سالها بعلت ناآگاهی از تحولات حاصل از این دوران از هم گسیخته شده است. برای اولین بار مردان ممکن است این تغییرات را در مادران خود مشاهده کنند که می تواند در رابطه آنها بسیار تاثیر گذار باشد و در مرحله بعد در سنین بالاتر این تغییرات در زندگی مشترک آنها خود را نشان می دهد و نا آگاهی از این شرایط می تواند این تفکر را در مردان ایجاد کند که در تعامل با زنان ناتوان هستند. بنابراین مخاطب اصلی این مقاله بیشتر آقایان می باشند زیرا آگاهی از تغییرات رفتاری همسر در یائسگی می تواند کمک بزرگی برای کنترل و درک اوضاع باشد.

یائسگی ( منوپوز ) به معنای پایان دوره های عادت ماهانه می باشد. زمانی که تخمدان ها تولید تخمک را متوقف کنند، سطح هورمون های جنسی شروع به کاهش می کند و چرخه ای که قبلاً یک دوره ماهانه تولید می کرد، در نهایت متوقف می شود. منوپوز از نظر پزشکی زمانی اتفاق می افتد که فرد به مدت یک سال قطع خونریزی قاعدگی را تجربه کرده باشد و به طور متوسط ​​بین سنین ۵۱ تا ۵۲ سالگی اتفاق می افتد.

دوره پیش یائسگی زمانی است که سطح هورمون های جنسی بدن شروع به نوسان می کند، برای برخی از زنان ( بیست و پنج درصد ) در این دوران علائم بسیار کمی و گاهی اوقات هیچ علائمی پدیدار نمی شود. هفتاد و پنج درصد باقیمانده علائمی را تجربه خواهند کرد که حتی ممکن است ناتوان کننده باشند و بر تمام جنبه های زندگی آنها و اطرافیانشان تأثیر بگذارند. زمان شروع دوره پیش منوپوز ( perimenopause ) در افراد مختلف متفاوت است، بسیاری از زنان علائم پیش منوپوز را در اواخر سی سالگی و اوایل چهل سالگی تجربه می کنند، اگرچه ممکن است آنها را تشخیص ندهند، اما بعداً بتدریج با افزایش شدت و تکرار این علائم در طی سالهای آتی قابل تشخیص می شوند.

پس از منوپوز (postmenopausal)  در بسیاری از زنان علائم آزار دهنده دوران پیش یائسگی دیگر تجربه نمی شود، اما این موضوع یرای همه خانمها صادق نیست و برخی از این علائم می تواند برای چند سال و حتی تمام عمر ادامه یابد.

همچنین زمانیکه در زنانی جوان قبل از سن منوپوز ، جراحی هیسترکتومی ( خارج کردن رحم، همراه یا بدون تخمدان ها از بدن ) انجام می شود، خصوص اگر تخمدان ها برداشته شوند علائم منوپوز پدیدار می شود واین نوع منوپوز را  یائسگی جراحی می نامند و در مواقعی که یائسگی در اثر درمان هایی مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی رخ می دهد،  یائسگی پزشکی نامیده می شود. لازم به ذکر است که کنار آمدن با عوارض یائسگی طبیعی برای برخی از زنان بدون کمک و حمایت مناسب  دشوارمی باشد، اما در مقایسه با یائسگی طبیعی در زنانی که منوپوز بر اثر جراحی یا پزشکی رخ می دهد کوتاهی درمورد آموزش کنترل عوارض این رخ داد قطعا عواقب وخیم تری خواهد داشت.

از طرفی درصد کمی از زنان یائسگی زودرس را تجربه می کنند، منوپوز زودرس می تواند زنان در دهه سی، بیست و حتی نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد. در بسیاری از موارد دلیل آن ناشناخته است، اما تاثیر فیزیکی و عاطفی این رخ داد  را نمی توان دست کم گرفت و حمایت پزشکی برای این افراد نقش حیاتی دارد.

هر کدام از این هورمون ها چه سهمی در ایجاد این عوارض دارند؟ این مقاله ادامه دارد………

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
webmed
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا