مامایی

سرطان سینه و مراحل آن

سرطان سینه و مراحل مختلف آن به چه معنا است

نکات برگزیده مطلب
  • سرطان می تواند در هر یک از سه نوع بافت پستان رخ دهد: لوبول ها، مجاری و بافت همبند.

مراحل مختلف یا stages سرطان یا کانسرسینه به چه معنا است؟

 

سرطان سینه بیماری است که در پستان با یک تومور بدخیم شروع می شود. تومور بدخیم توده ای از سلول ها است که خارج از کنترل رشد می کنند. سلول های سرطانی همچنین می توانند متاستاز بدهند (پخش بشوند) و به بافت ها یا قسمت های دیگر بدن منتقل شوند.

نوشته های مشابه

سرطان می تواند در هر یک از سه نوع بافت پستان رخ دهد: لوبول ها، مجاری و بافت همبند.

بیشتر کانسر سینه  از لوبول ها (غدد تولید کننده شیر) یا مجاری شیری که شیر از طریق آنها به سمت نوک پستان جاری می شود، شروع می شوند. در سایر موارد تومورهای سرطانی سینه می توانند در بافت های همبند فیبری و چربی که لوبول ها و مجاری شیری را احاطه کرده اند، آغاز به رشد کنند.

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. نوع سرطان پستان و مرحله آن یا میزان رشد آن، درمان آن را تعیین می کند.

سرطان سینه ای که به بافت اطراف گسترش می یابد، سرطان سینه مهاجم نامیده می شود و سرطان غیرتهاجمی پستان در لوبول یا مجرای سینه باقی می ماند وبه بافتهای دیگر گسترش پیدا نمی کند.

چهار مرحله سرطان پستان

پزشکان از مراحل سرطان پستان برای توصیف میزان رشد یا گسترش سرطان استفاده می کنند. مراحل از ۰ تا ۴ متغیر است (اغلب با اعداد رومی، I-II-III-IV بیان می شود). هر مرحله دارای زیرمجموعه های دیگری از A، B یا C است.

مرحله صفر( ۰ stage ):

در این مرحله سرطان غیر تهاجمی است و هیچ شواهدی مبنی بر گسترش و پخش تومور پستان از محل آغاز رشد به جای دیگر وجود ندارد.

یکی از انواع سرطان مرحله صفر، کارسینوم مجرای شیری غیر مهاجم (DCIS = Ductal carcinoma in situ) است.

مرحله یک ( I stage ):

در این مرحله سلول های سرطانی در حال گسترش به بافت سینه اطراف هستند، اما  سلول های سرطانی یا تومورسرطانی بسیار کوچک هستند و معمولاً به راحتی قابل درمان است.

مرحله دو ( II stage):

در این مرحله تومور یا سلولهای سرطانی شروع به رشد کرده و فقط در سینه یا غدد لنفاوی مجاور مستقر هستند. درمان این مرحله معمولا خیلی سخت نیست.

مرحله چهار ( IV stage )

این مرحله از سرطان بسیار پیشرفته است و به چندین اندام یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. مرحله ۴ کانسر سینه غیر قابل درمان در نظر گرفته می شود، اما زنان مبتلا ممکن است چندین سال یا بیشتر با درمان مداوم زندگی کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
everydayhealth
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا