پوستدسته بندی نشده

کلاژن پوست و محافظت از آن

کلاژن پوست و اقدامات مفید در حفظ و نگهداری از آن

نکات برگزیده مطلب
  • کلاژن یکی از پروتئین های موثر در استحکام و قوام پوست می باشد

۲۰ راهکار جهت حفظ  و تقویت کلاژن پوست صورت

 

کلاژن بیشتر به معنای چین و چروک کمتر و پوست صاف و برجسته است. در مقاله به معرفی محصولات موضعی، درمان‌های داخل مطب و عادات سبک زندگی برای داشتن چهره‌ای سالم‌تر پرداخته شده استد.

“تقویت کلاژن” توصیه است که اغلب به بانوان جویای پوستی صاف می شود ، اما تقویت کلاژن پوست دقیقا به چه معناست؟ جنیفر شوالک، MD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در UnionDerm در شهر نیویورک توضیح می دهد: “کلاژن پروتئین ساختاری اصلی در پوست است که مانند داربست عمل می کند و حجم می دهد تا پوست صاف و بدون چین و چروک شود.”

ماریسا گارشیک، پزشک متخصص پوست  در MDCS درماتولوژی در شهر نیویورک و نیوجرسی، می‌گوید: عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی می‌توانند کلاژن را تجزیه. سن نیز یک عامل اصلی کاهش کلاژن می باشد. وی می‌گوید: «با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد، بنابراین پوست می‌تواند نازک‌تر به نظر برسد و از حمایت ساختاری کمتری برخوردار باشد، به همین دلیل افتادگی پوست با افزایش سن ایجاد می‌شوند.»

دکتر گارشیک می‌گوید از دست دادن کلاژن در اوایل دهه بیست شروع می‌شود، و مهم است که برای حفظ کلاژن و تحریک پوست جهت تولید سریع‌تر آن  اقداماتی بعمل آید.

۲۰ روش مفید حفظ و تولید کلاژن:
۱.استفاده ازرتینوئیدها

رتینوئید/رتینول مشتقات ویتامین A هستند که ژن‌های دخیل در تولید کلاژن را تنظیم می‌کنند. دکتر Chwalek با اشاره به مطالعه منتشر شده در مجله Cosmetic Dermatology می گوید: «این تحقیق نشان می دهد که پس از استفاده از رتینول به مدت 12 هفته، چین و چروک صورت بهبود می یابد.»

۲.مصرف باکوچیول

باکوچیول یک جایگزین طبیعی برای رتینول/رتینوئید است و بر اساس مطالعه‌ای که در مجله درماتولوژی بریتانیا منتشر شده است، تصور می‌شود که سلول‌های پوست را برای تولید کلاژن تحریک می‌کند. گارشیک می‌گوید: «این محصولً برای افرادی که پوست حساس دارند مناسب می باشد.»

۳.محافظت از کلاژن با ویتامین C موضعی

Chwalek   توصیه می کند که صبح ها یک قرص جوشان ویتامین C بنوشید. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که نه تنها از کلاژن موجود در پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، بلکه باعث تشکیل کلاژن و تثبیت پروتئین‌های کلاژن در پوست می‌شود.

۴.مصرف پپتیدها

به گفته Paula’s Choice، پپتیدها زنجیره کوتاهی از اسیدهای آمینه هستند که به عنوان بلوک های سازنده پروتئین ها عمل می کنند. گارشیک می‌گوید محصولات حاوی پپتید به تقویت کلاژن و الاستین در پوست کمک می‌کنند و استحکام آن را بهبود می‌بخشند. (در واقع، تحقیقات گذشته این اثر تقویت کننده کلاژن را ثابت کرده است!)

۵.استفاده منظم از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب نه تنها برای پیشگیری از سرطان پوست حیاتی است بلکه برای جوان نگه داشتن پوست نیز اثر چشمگیری دارد. گارشیک می‌گوید: «قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به تجزیه کلاژن شود، که می‌تواند منجر به ظاهر شدن خطوط و چین و چروک‌های ظریف شود، بنابراین  در از همان ابتدای کودکی شروع به استفاده منظم از ضدآفتاب توصیه می شود. آکادمی پوست آمریکا  ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را توصیه می کند.

۶.تجدید کرم ضد آفتاب را در طول روز

بر طبق نظر گارشیک کرم ضد آفتاب دو ساعت دوام دارد. او اشاره می کند: «در حالی که قرار دادن کرم ضد آفتاب بخشی از برنامه روزانه‌تان ضروری است، استفاده مجدد در طول روز نیز مهم است، به‌ویژه در روزهایی که طولانی‌مدت در معرض نور خورشید قرار دارید».

اگرچه بنیاد سرطان پوست توصیه می کند کرم آفتاب راهر دو ساعت یک بار بر روی پوستتان تجدید کنید، اما بهتر است دستورالعمل روی کرم های مذکور را مطالعه کنید؛ زیرا توصیه های استفاده مجدد در انواع کرم های ضد آفتاب متفاوت است.

۷.به پوست نواحی زیر چانه نیز توجه کنید

گارشیک می گوید: در برنامه روتین حفظ کلاژن، گردن، قفسه سینه و پشت دستان خود را فراموش نکنید. او اضافه می کند که: «این نواحی در برابر نور خورشید آسیب پذیر می باشند، زیرا پوست در این مناطق نازک‌تر است و بنابراین احتمال بیشتری دارد که اثرات پیری را نشان دهد.

۸.مصرف مکمل های کلاژن

مکمل های کلاژن مختلفی در دسترس هستند، از جمله پودرهایی که می توانید آنها را با قهوه و اسموتی مخلوط کنید. گرشیک با اشاره به مطالعه منتشر شده در مجله داروها در پوست، خاطرنشان می‌کند بر طبق تحقیقات اولیه مصرف این مکمل‌ها به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، آبرسانی و تراکم کلاژن در پوست کمک می کند. البتهدر این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

۹.مصرف پروتئین بدون چربی

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که حاوی مقدار کافی پروتئین باشد. گارشیک توصیه می کند: «غذاهای با پروتئین بالا حاوی آمینو اسیدهایی هستند که برای سنتز کلاژن حیاتی هستند. منابع پروتئین بدون چربی شامل ماهی، غذاهای دریایی، سینه مرغ بدون پوست و تکه های بدون چربی گوشت گاو است.

۱۰.محدود کردن مصرف شکر

به گفته چوالک یک رژیم غذایی غنی از قند باعث تشکیل محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته که عامل شکسته شدن مولکول های  کلاژن می باشد، می‌شود. با خواندنن برچسب مواد غذایی و مشاهده خط “شکر افزوده” در برچسب تغذیه یا خواندن لیست مواد، مصرف شکر را محدود کنید.

۱۱. رژیم غذایی مناسب

همانطور که دانشگاه هاروارد می گوید، پر کردن نیمی از بشقاب با میوه ها و سبزیجات مزایای زیادی دارد، از جمله پیشگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان. سلامت پوست را به این لیست اضافه کنید: «چوالک می‌گوید: «خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها [از طریق میوه‌ها و سبزیجات] می‌تواند به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد که کلاژن را تخریب می‌کنند، کمک کند.

۱۲.برای جلوگیری از تابش اشعه خورشید از کلاه استفاده کنید

به گفته بنیاد سرطان پوست، یک کلاه لبه پهن از صورت، پوست سر و گردن شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.کلاهی را انتخاب کنید که لبه آن حداقل ۳ اینچ باشد و از مواد محکم بافته شده باشد.

۱۳.محافظت ازپوست اطراف چشم ها

برای جلوگیری از شکل‌گیری چروک های دور چشم که معروف به چروک های پنجه کلاغی هستند، از عینک آفتابی استفاده کنید تا مانع از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به اطراف چشم  شوید. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، خبر خوب این است که حتی عینک‌های آفتابی ارزان هم پوست را  در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند.

۱۴.سیگارممنوع

کشیدن سیگار به طرق مختلف پوست شما را پیر می کند. سیگار باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به پوست می شود. همچنین رادیکال های آزاد سمی ایجاد می کند که به فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می رساند و آنتی اکسیدان ها را در پوست جذب می کند. در نهایت، این اثرات  تشکیل چین و چروک را تسریع می‌کند و تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که سیگار کشیدن پوست شما را سریع‌تر پیر می‌کند.

۱۵.لایه برداری شیمیایی

گزینه های زیادی برای روش های ضد پیری در مطب وجود دارد، از جمله لایه برداری شیمیایی. به گفته گارشیک، در این روش از اسیدهای هیدروکسی (مانند اسید گلیکولیک) برای بازسازی و تجدید سلولی پوست استفاده می شود که به نوبه خود تولید کلاژن را تحریک می کند.

۱۶.مشاوره با متخصص پوست

مشاوره با متخصص پوست درمورد اینکه آیا کاندید مناسبی برای لیزر بازسازی، درمان با فرکانس رادیویی، میکرونیدلینگ، IPL (نور شدید پالسی)، Juvederm/Restylane یا Radiesse هستید یا خیرنیز می تواند در حفظ کلاژن های پوستتان مفید باشد. این درمان ها با تحریک تولید کلاژن به درمان علائم قابل پیری کمک کنند و در نتیجه استفاده از این روش ها پوست یکدست تر و صاف تر می شود.

۱۷.از موقعیت های استرس زا دوری کنید

بر اساس تحقیقات پیشین استرس باعث التهاب می شود و توانایی بدن برای ترمیم خود را تضعیف می کند و پیری پوست را تسریع می کند.

۱۸.فعالیت بدنی بدن

فعالیت بدنی بدن، ذهن و پوست شما را جوان نگه می دارد. نه تنها ورزش عامل مهمی در کند کردن روند پیری است بلکه فعالیت بدنی راهی مناسب برای از بین بردن استرس است و کاهش استرس خود به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

۱۹.عدم مصرف مشروبات الکلی

بر اساس یافته های منتشر شده در مجله Clinical and Aesthetic Dermatology، الکل توانایی پوست برای تولید کلاژن و همچنین سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی طبیعی آن را مختل می کند.

۲۰.خواب کافی

تحقیقات روی موش‌ها که در سال 2020 منتشر شد نشان می‌دهد ، داشتن یک برنامه خواب منظم احتمالا به تجدید کلاژن کمک موثری دارد. انجمن جهانی خواب هفت تا نه ساعت خواب را برای بزرگسالان در شب پیشنهاد می کند.

۵ از ۵ امتیاز - (۳ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
everydayhealthinc
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا