انیمیشن

سرطان گردن و سر

سرطان گردن و سر و علائم آن

نکات برگزیده مطلب
  • علائم سرطان سر و گردن بسته به محل سرطان متفاوت است

سرطان گردن و سر چیست؟

 

اگر احتمالا تشخیص سرطان سر و گردن برای شما یا یکی از آشنایانتان داده شده است. این ویدیو به شما کمک می کند تا بیشتر در مورد این نوع سرطان و نحوه تأثیر آن بر بدن اطلاعات کسب کنید. سرطان سر و گردن ممکن است در نواحی خاصی مانند سینوس‌ها که فضاهای توخالی واقع در استخوان‌های سر در اطراف بینی هستند ایجاد شود و حفره بینی، دهان (حفره دهان)، حلق (فارنکس یا همان جعبه صدای)، حنجره (لارنکس) ، و غدد بزاقی (اندام هایی که به هضم غذا کمک می کنند) همچنین از نواحی مستعد به ابتلا به این نوع سرطان هستند.

سلول های پوشاننده بیشتر این ساختارها از نوع سلول های سنگفرشی می باشند. کارسینوم سلول سنگفرشی که بعنوان شایع ترین نوع سرطان سر و گردن شناخته شده است، در این سلول ها ایجاد می شود.

در این حالت سلول های طبیعی ونرمال مذکور به سلول های غیر طبیعی به نام سلول های سرطانی تبدیل می شوند و با گذشت زمان، این سلول ها توانایی رشد خارج از کنترلی را بدست آورده که منتهی به تشکیل خوشه ای به نام تومور می شود. در مراحل پیشرفته تر (تومورها) به رشد خود ادامه داده و پخش می شوند و در نهایت به بافت های سالم اطراف نیز آسیب می رسانند.

علائم سرطان سر و گردن بسته به محل سرطان متفاوت است. به طور کلی، این علائم ممکن است شامل زخم یا توده ای باشد که التیام نمی‌ یابد و از بین نمی رود، یا بصورت گلودرد مدام ظاهر شود. همچنین در مواردی به شکل احساس دائمی درد یا مشکل در هنگام بلع بروز می کند. گوش درد، گرفتگی صدا، یا تغییر در صدا و مشکل تنفسی نیز می تواند از دسته علائم مرتبط با سرطان این ناحیه باشد.

البته شایان ذکر است که سایر بیماری ها نیز  ممکن است باعث ایجاد علائم مذکور بشوند به همین دلیل مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که علائم ایجاد شده مربوط کدام بیماری است.

در صورت تشخیص سرطان پزشک در مرحله اول میزان بیماری و گسترش آن را بررسی می کند و توسط تعیین مرحله پیشرفت سرطان در بیمار طبق معیار مراحل پیشرفت سرطان که از صفر تا چهار  مشخص می شود، درجه و شدت آن را اعلام می کند. هر چه عدد درجه پیشرفت سرطان کمتر باشد (مثلا یک یا دو) به معنای رشد کمتر سرطان است. مرحله بالاتر به معنای رشد بیشتر سرطان است.

دو عامل  اصلی محرک ایجاد سرطان سر و گردن، مصرف الکل و تنباکو (از جمله تنباکوی بدون دود) است. سایر عوامل خطر ساز شامل ابتلا به عفونت برخی ویروس ها، مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا ویروس اپشتین بار (EBV)، قرار گرفتن در معرض مواد خاص در محل کار و پرتودرمانی قبلی سر و گردن می باشند. اگر با تشخیص سرطان سر و گردن روبرو هستید، همچنان با پزشک و تیم مراقبت از سرطان خود در ارتباط باشید.

۵ از ۵ امتیاز - (۶ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
nucleusmedicalmedia
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا