سلامت

سرطان شایع که با چاقی مرتبط است

سرطان و چاقی

نکات برگزیده مطلب
  • سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان است.

 

سومین سرطان شایع در جهان را بشناسیم

نتایج مطالعات نشان می‌دهد چاقی در زنان و مردان اثرات مختلفی دارد و آنان را به طرق متفاوت در معرض بیماری سرطان قرار می‌دهد.

 این مطالعه بزرگ با بررسی اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار نفر و توسط محققان دانشگاه بریستول و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان صورت گرفته و نشان می‌دهد شاخص توده بدنی بالا در مردان خطرناک‌تر است و نسبت چاقی کمر به لگن در زنان زنگ خطر است.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیرطبیعی است. اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

نسبت چاقی کمر به لگن (WHR) از شاخص‌های معتبری است که پزشکان برای سنجش سلامت افراد از آن بهره می‌گیرند. این شاخص از نسبت محیط کمر به لگن به دست می‌آید. شاخص WHR بالاتر از ۰.۹ در مردان و بیشتر از ۰.۸۵ در زنان، به همراه داشتن BMI بالاتر از ۳۰، باعث می‌شود که فرد چاق تلقی شود.

بر اساس مطالعات قبلی چاقی احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد، ولی تاثیر چاقی در زنان و مردان متفاوت است و در مردان BMI بالا و در زنان WHR بالا خطرناک است.

در ادامه این گزارش آمده است افزایش BMI به میزان ۵ کیلوگرم بر مترمربع در مردان، ‌احتمال بروز سرطان روده را ۲۳ درصد افزایش می‌دهد؛ در حالی‌که این مقدار در زنان حدود ۹ درصد است. همچنین افزایش WHR در زنان احتمال بروز سرطان روده بزرگ را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد؛ در حالی‌که این مقدار در مردان حدود ۵ درصد است.

روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج و ضایعات آماده دفع می‌شوند.

سرطان روده بزرگ از رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.

سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان است.

مهمترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی است. در این روش یک لوله بلند که در سر آن یک لامپ و دوربین کوچک تعبیه شده است، وارد روده شده و پزشک را قادر به بررسی تمام بافت روده می‌کند. در صورت وجود پلیپ، مقداری از بافت نمونه برداری شده و برای آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود. آزمایش خون و مدفوع دو روش غیرتهاجمی دیگر برای تشخیص سرطان هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
behdashtnews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا